اخبارخودروویژه ها

پیش‌بینی روند بازار خودرو در ۶ ماه دوم سال ۹۸

به گزارش صنعت کار، عبدالله رضیان، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن ابتدا در خصوص طرح ساماندهی بازار خودرو گفت: ساماندهی بازار خودرو در یکی از وجه‌ها به تولیدکندگان مربوط می‌شود که در این زمینه مدیریت‌هایی صورت گرفته است. این کار در خصوص نحوه فروش و قیمت‌ها نیز انجام شده است.

جلساتی در کمیسیون مجلس با حضور دو خودروساز و وزیر صمت تشکیل شده اما مشکل اصلی در بازار است. کنترل بازار سخت شده و احساس می‌کنم توان کنترل بازار از عهده وزارت‌خانه خارج است.

اکثر معاملات خودرو خارج از شرکت‌ها انجام می‌شود و این بازار وسیع است و به محض این که خودرو از دست تولیدکننده خارج شد تحویل بازار می‌شود. عمدتا خودروهایی که تحویل داده می‌شود در معرض فروش قرار می‌گیرند و می‌توان گفت خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است.

کاهش قیمت‌ خودرو ادامه دارد؟

وی در رابطه با کاهش قیمت‌ها در بازار گفت: کاهش قیمت‌ها به دو دلیل است که یکی از آن‌ها مربوط به کاهش هجوم مردم برای خرید خودرو می‌شود. عامل دیگر نیز به میزان تولیدات خودرو ارتباط دارد. پیش از عید آمار تولید هر خودروساز به ۶۰۰ دستگاه در روز رسیده بود و در حال حاضر بین ۲۱۰۰ الی ۲۵۰۰ دستگاه تولید می‌شود.

در سال ۹۶ نیز همین مقدار تولید می‌کردیم و ۷ درصد خودروها نیز به صورت وارداتی بودند که در حال حاضر واردات قطع شده است. ما می توانیم بیش از این تعداد را تولید کنیم ضمن این که خودروهای ناقص نیز به زودی تکمیل و وارد بازار می‌شوند. بر همین اساس می‌توان گفت شرایط بازار بهبود پیدا می‌کند و روند کاهشی ادامه پیدا خواهد کرد. به نظر می‌رسد کاهش قیمت خودروها همچنان ادامه داشته باشد و حداقل افزایشی نخواهد بود.

احساس می‌کنم با قولی که دو خودروساز در خصوص انجام تعدات داده‌اند و با افزایش تیراژ تولید در ۶ ماه دوم امسال روند بازار خودرو طبیعی خواهد شد. مشکلاتی در زمینه تامین قطعه داشتیم که تا حد زیادی حل شده است و از طریق واسطه ها و تولید داخلی قطعات در حال تامین است.

 مشکلات سر راه آزادسازی واردات خودرو

رضیان در پایان به ذکر نکاتی در خصوص آزاد سازی واردات خودرو پرداخت و گفت: در زمینه آزادسازی واردات خودرو مشکل بانک مرکزی وجود دارد.

رئیس بانک مرکزی در این خصوص گفته ارزی که در بازار وجود دارد اگر به سمت بازار خودرو هدایت شود با کمبود ارز مواجه خواهیم شد.

یکی از نگاه‌ها این است که ارز از ایران خارج نشود و توسط افرادی که در خارج ایران هستند تامین شود ضمن این که با ورود خودرو به کشور مشکلی وجود ندارد.

آزادسازی واردات خودرو در اختیار شورای اقتصادی سران قوا است و رایزنی‌هایی در این خصوص توسط مجلس و وزارت صمت در حال انجام است. اگر بانک مرکزی متقاعد شود می‌توان گفت که آزادسازی واردات انجام خواهد شد.

منبع:گسترش نیوز

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا