اخبارصنعت و معدنویژه ها

لزوم افزایش سرمایه گذاری در بخش معدن/ دولت باید راه صادرکنندگان را هموار کند

به گزارش صنعت کار، کیوان جعفری طهرانی در خصوص تنوع و گستردگی صنایع معدنی در کشور اظهار کرد: با این وجود که منابع مواد معدنی ایران جزء ۱۰ کشور برتر در جهان است و همچنین این مواد معدنی تنوع زیادی نیز دارند و حدود ۶۸ نوع ماده معدنی در ایران یافت می‌شود، اما هیچ وقت امکان این وجود نداشت که همانند نفت بتوان از آن به عنوان اهرمی جهت افزایش قابل ملاحظه تولید ناخالص داخلی GDP استفاده کرد.

وی در ادامه افزود: اهدافی که غربی‌ها در رابطه با تحریم‌ها داشتن، آن طور که باید عملی نشد و صنایع معدنی توانست به کار خود ادامه دهد و موثر در چرخه اقتصادی کشور باشد، البته تحریم‌ها نیز بی تاثیر نبودند و جای خالی سرمایه گذاران خارجی که تاثیر زیادی در این صنعت داشتند احساس می‌شود.

این کارشناس ارشد بازار معدن و صنایع معدنی در رابطه با تاثیر سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی FDI در این بخش بیان کرد: با توجه به مطالعات و تجربیاتی که در زمینه تاثیر سرمایه گذاری‌های خارجی در بخش معدن صورت گرفته است به این نتیجه میرسیم که این موضوع تاثیر بسزایی در رشد بخش معدن می‌تواند داشته باشد همچنین این موضوع به پیشرفت تکنولوژی منجر می‌شود.

طهرانی خاطر نشان کرد: پیشرفت تکنولوژی در بخش معدن می‌تواند به کاهش هزینه‌های تولید منجر شود و از سوی دیگر سوددهی این بخش را برای سرمایه گذاران بیشتر کند و در نتیجه سرمایه گذاران و همچنین بخش‌های خصوصی به سرمایه گذاری در این بخش علاقه مند می‌شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی از بخش‌های دولتی انتظار می‌رود که با سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی به رشد و توسعه این بخش کمک کنند چراکه با پیشرفت بخش معدن و جذاب‌تر شدن این بازار سرمایه گذاران خصوصی و خارجی به سرمایه گذاری در صنایع معدنی ایران رغبت پیدا می‌کنند که در نتیجه منجر به اقتصاد بدون نفت در ایران می‌شود.

این تحلیلگر ارشد بازار معدن با اشاره به تاثیر صنایع معدنی در اقتصاد بدون نفت در کشور افزود: انتظار دیگری که از دولت داریم این است که راه صادرات صنایع معدنی که مشتریان زیادی در سطح بین الملل دارد را برای صادرکنندگان هموار سازد و از خود تحریمی اجتناب کنند که به رغم این موضوع با افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور می‌توان جایگزین بسیار مناسبی برای نفت در کشور ایجاد کرد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا