اخبارصنعت و معدنویژه ها

ارز مورد نیاز صنعت نوشت افزار تامین می شود

به گزارش صنعت کار، فرشاد مقیمی افزود: با توجه به مشکلاتی که صنعت نوشت افزار و تجهیزات مهندسی مواجه است، این موضوع به عنوان فوری ترین اقدام برای رفع مشکلاتشان در دستور کار است.

وی گفت: تعرفه هایی در کمیسیون ماده یک آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات وجود دارد که می توان با استفاده از آن امکان تولید داخل مغذی مداد و لوله خودکار را فراهم کرد.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: طی چند روز آینده اصلاح و نهایی کردن این تعرفه ها در دستور کار قرار خواهد گرفت تا به تقویت بنیه تولید و جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک شود.

وی به برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی نوشت افزار و تجهیزات مهندسی ایران اشاره کرد و گفت: در بحث تامین کاغذ نیز به زودی با جمع بندی موارد با حضور نمایندگان اتحادیه و انجمن نوشت افزار، ارز مورد نیاز واردات آن فراهم می شود و افراد فعال در این عرصه با نظارت اتحادیه و انجمن مربوطه به واردات و سپس توزیع کاغذ اقدام می کنند تا در زمان اوج مصرف کاغذ (مرداد و شهریورماه) با کسری مواجه نشویم.

به گزارش ایرنا، ۱۰۷ شرکت داخلی و خارجی در ششمین نمایشگاه بین المللی نوشت افزار و تجهیزات مهندسی ایران حاضر شدند که شامل ۳۰ شرکت خارجی از کشورهای چین، آلمان و ژاپن بود. همچنین ۷۰ تولید کننده و واردکننده در قالب ۳۰۰ نشان تجاری داخلی و خارجی در این نمایشگاه حضور یافتند.

این نمایشگاه تخصصی چهار روزه که سه شنبه گذشته در محل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب افتتاح شده بود، جمعه به کار خود پایان داد.

مقیمی در ادامه مشکلات زیست محیطی را از جمله دیگر چالش های فراروی فعالان این صنعت برشمرد که معاونت امور صنایع وزارتخانه برای رفع و رجوع مشکلاتشان به ویژه واحدهایی که توسعه فعالیت هایشان را در برنامه دارند، پیگیری خواهد کرد.

تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان

وی در خصوص گلایه برخی واردکنندگان در تخصیص نیافتن ارزهای مورد نیازشان، خاطرنشان کرد: در کشور ارزی مانند یوان چین فراوان است، اما در تامین دلار، یورو و درهم محدودیت هایی وجود دارد.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: بانک مرکزی در تلاش است تا به تامین ارزهای مورد نیاز واردکنندگان مطابق کشورهای مبدا واردات اقدام کند، اما با وجود محدودیت های یاد شده در برخی موارد سایر ارزها از جمله لیر و یوان در اختیارشان قرار می دهد؛ در عین حال هزینه های تبدیل ارز در قیمت تمام شده آنان لحاظ خواهد شد.

بیت کوین

مقیمی، در خصوص تغییر گرایش برخی صنایع از تولیدات صنعتی خود به سمت بیت کوین در هفته های گذشته نیز گفت: هرچند این موضوع در حوزه تخصصی معاونت امور صنایع وزارتخانه نیست، اما در صورت فراهم شدن زیرساخت ها و تایید بانک مرکزی، اقدامی خوب تلقی می شود.

به گزارش ایرنا، استخراج ارزهای دیجیتال به خصوص نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به تولید ۷۲ مگاوات ساعت برق است.

اکنون برق در ایران به نازل‌ترین قیمت عرضه می‌شود و این در حالی است که ارز دیجیتال تولید شده با این برق رایگان به بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود؛ این موضوع سبب شده پای بسیاری از استخراج‌کنندگان بین‌المللی ارزهای دیجیتال برای بهره‌مندی از برق ارزان به ایران باز شود؛ چنانکه برخی گزارش‌های نیمه رسمی بیانگر آن است که اکنون استخراج‌کنندگانی از کشور چین در جای جای ایران حضور یافته و به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان اقدام می‌کنند.

در این بین، برخی مزارع کشاورزی و مدارس به دلیل برخورداری از تعرفه‌ای به مراتب پایین‌تر، محلی برای تولید به صرفه‌تر ارزهای دیجیتال شده است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا