اخبارصنعت و معدنویژه ها

مرزها ظرفیت ۱۵ میلیارد دلار صادرات قاچاق دارند

به گزارش صنعت کار، محمدرضا مودودی در حاشیه همایش ملی صادرات، بیمه و سرمایه گذاری در پاسخ به سوالی مبنی بر رسوب کالاها در گمرکات اظهار کرد: هیچ گاه بخش‌های دولتی برای واردات کالاهای اساسی و فاسدشدنی مانع‌تراشی نمی‌کنند. ممکن است روند ثبت سفارش این کالاها تکمیل نشده باشد یا حتی جزو کالاهای ممنوعه و غیر ضروری باشد.

وی معتقد است: گاهی واردکنندگان با ایجاد جو رسانه‌ای و هجمه علیه سازمان‌های دولتی سعی در واردات کالاهای خود دارند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردت محصولاتی که روند قانونی آن طی شده باشد سنگ‌اندازی نمی‌کند، افزود: گاهی واردکنندگان فرایند تشریفات را طی نمی‌کنند تا اگر توجیه اقتصادی آن کالا بالا رفت، سپس اقدام به ثبت سفارش کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره صادرات برخی کالاها که از مواد اولیه با ارز دولتی برای تولیدشان استفاده شده است، گفت: در سال ۹۷ برای تولید آبنبات از شکر با ارز ۴,۲۰۰ تومان استفاده و سپس این محصول صادر شد. برای تولید محصولات دیگری مثل شکلات، بیسکوئیت و ماکارونی نیز ممکن است از مواد اولیه با ارز ارزان استفاده شده باشد.

مودودی معتقد است: اسم این امر را نمی‌توان صادرات گذاشت چرا که از منابعی که باید در اختیار مردم قرار می‌گرفت سو استفاده شده است.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح سیاست ارزی خاطرنشان کرد: وقتی ارز ارزان قیمت در اختیار ساختار تولیدی و توزیعی قرار می‌دهیم و ممکن است دست مصرف کننده نهایی نرسد، همیشه احتمال خطا وجود دارد، اما وقتی مشکلات سیاست ارزی به عنوان علت این فسادها، حل شد باقی مشکلات نیز حل می‌شود.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا