اخباربانک و بیمهچند رسانه ایگوناگونویژه ها

مشارکت در پرداخت مالیات، تداوم توسعه اقتصادی

به گزارش صنعت کار، شانزدهم تیر ماه برابر با روز ملی مالیات و آغاز هفته فرهنگ مالیاتی فرصتی برای افزایش مشارکت همه ایرانیان وطن دوست در این حماسه اقتصادی است.

برخی افراد مالیات را پرداخت پول زور به دولت می‌دانند در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از درآمدهای مالیاتی برای کمک به فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری پرداخت می‌شود تا برای آبادانی شهرها و روستاها هزینه شود و بخشی نیز در اجرای طرح تحول سلامت هزینه می‌شود.

تاریخچه پرداخت مالیات در ایران

مالیات پولی است که برای ایجاد رفاه و کمک به آبادانی کشور به دولت پرداخت می‌شود.

شواهد تاریخی نشان می‌دهد ایرانیان از زمان هخامنشیان برای دریافت مالیات و امور مالی کشور دفاتر و سازمان‌های مرتبطی داشتند.

در زمان ساسانیان اخذ مالیات شکل تکامل یافته‌ای به خود گرفت به طوری که سه نوع مالیات به نام‌های اراضی، سرشماری و سرانه دریافت می‌شد اما اکنون میزان مشارکت فعالان اقتصادی برای پرداخت مالیات در ایران نسبت به کشورهای دیگر چشمگیر نیست و این امر نیازمند همتی مضاعف است.

هم اکنون دو نوع درآمد مالیاتی، شامل مالیات‌های مستقیم و مالیات‌های غیر مستقیم در ایران پرداخت می‌شود.

مالیات‌های مستقیم شامل مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد است.

طبق قانون مربوط به مالیات‌های مستقیم که در سال ۱۳۶۶ تصویب شد، مالیات بر دارایی شامل پنج مورد مالیات سالانه ملک‌ها، مالیات مستغلات مسکونی خالی مانده، مالیات بر زمین‌های بایر، مالیات مربوط بر ارث و مالیات حق تمبر می‌شود.

در سال ۱۳۸۰ اصلاحاتی در این قانون صورت گرفت که بر اساس آن مالیات‌های سالیانه ملک‌ها، مستغلات مسکونی خالی مانده و زمین‌های بایر، حذف شده و فقط مالیات‌های مربوط به ارث و حق تمبر معتبر است.

سال گذشته بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالی در کشور تحقق یافت.

چالش‌های اقتصادهای تک محصولی

اقتصاددانان معتقدند که در کشورهایی مانند ایران که دولت‌ها برای تأمین هزینه‌های خود متکی به درآمدهای فروش منابع نفتی هستند، مشارکت فراگیر فعالان اقتصادی در پرداخت مالیات به توزیع عادلانه ثروت و توسعه پایدار کمک می‌کند.

متخصصان می‌گویند: محدود بودن منابع نفتی، پایان پذیری این سرمایه‌ها و نوسانات بازارهای جهانی نفت اقتصاد کشورهای متکی به این منابع را آسیب پذیر می‌کند.

هم اکنون درآمدهای کشور از طریق درآمدهای نفتی، مالیات و هزینه‌های خدماتی مانند آب، برق و گاز تأمین می‌شود اما همان گونه که تجربیات تحریم‌های نفتی اثبات کرد درآمدهای نفتی چندان قابل اتکا نیست.

اقدامات امور مالیاتی برای رفاه مودیان

سازمان امور مالیاتی با رعایت اصول و مبانی حقوق شهروندی در نظام اداری و ایجاد بستر جهت اظهار نظر آزاد توسط مراجعه کنندگان و کاربران با بهره گیری از ظرفیت سامانه‌های آنلاین طرح جامع مالیاتی و جذب دیدگاه و پیشنهادهای مردمی فرایند توسعه را با توجه ویژه به مقوله «راهبرد مشارکت» با رویکرد نظام مشارکت مردمی و مودی مداری را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.
ارائه خدمات غیرحضوری از جمله ثبت نام مودیان، ثبت اظهارنامه مالیاتی و دیگر خدمات و دریافت دیدگاه و درخواست‌های مردمی از طریق سامانه ۱۵۲۶ و پاسخگویی سریع به مخاطبان از جمله راهبرد مشارکت امور مالیاتی است تا جایی که کارشناسان از امور مالیاتی به عنوان دستگاه پایلوت طرح خدمات دولت الکترونیک یاد می‌کنند.

نقش مالیات در عمران و آبادانی

مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان اردیبهشت امسال بیش از یکهزار و ۵۳ میلیارد ریال از سهم مالیات بر ارزش افزوده وآلایندگی هوا به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های مناطق روستایی و عشایری فرمانداری‌های استان واریز شد که این اقدام نشان دهنده نقش مالیات در رفاه عمومی جامعه است.

محمدعلی غفاری افزود: این اعتبار از محل درآمدهای وصولی مالیات بر ارزش افزوده و آلایندگی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد تأمین و پرداخت شده است.

افزایش مشارکت مردم در نام نویسی اظهارنامه

مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش ثبت نام اظهارنامه مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷ اشخاص حقیقی در این استان در خرداد ماه سال جاری خبر داد.

محمد علی غفاری اظهار داشت: در سال جاری ۱۷ هزار و ۱۶۸ مودی مالیاتی از اشخاص حقیقی در کهگیلویه و بویراحمد برای عملکرد سال ۱۳۹۷ اقدام به ثبت اظهارنامه مالیاتی کردند.

وی بیان کرد: خرداد سال گذشته ۱۶ هزار و ۱۷۵ نفر مودی حقیقی اقدام به ثبت نام اظهار نامه مالیاتی کرده بودند.
غفاری با یادآوری در حال انجام بودن اظهارنامه اشخاص حقوقی و مستغلات گفت فعالان اقتصادی تا پایان تیر فرصت دارند تا با مراجعه سامانه www.tax.gov.ir نسبت به نام نویسی اقدام کنند.
وی بیان کرد: کوتاهی در ثبت اظهارنامه مالیاتی منجر به جریمه ۳۰ درصدی مودیان مالیاتی خواهد شد.
در کهکیلویه و بویراحمد حدود ۱۰ هزار پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی وجود دارد.

ضرورت ترویج فرهنگ مشارکت

مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد گفت که ترویج فرهنگ مالیات و افزایش مشارکت صاحبان ثروت و درآمد در تأمین منابع پایدار غیرنفتی از حیاتی ترین نیازهای اقتصادی کشور است.
غفاری اضافه کرد: کار واحد یابی برای شناسایی منابع جدید مالیاتی، تشکیل پرونده برای مراکز کسب و کار جدید و کمک به افزایش درآمدهای مالیاتی در دستور کار این سازمان است.
وی بیان کرد: هر واحد کسب و کاری مکلف به تشکیل پرونده و ارائه اظهارنامه است و کوتاهی از این امر قانونی برای صاحبان مشاغل جریمه‌های سنگینی را به دنبال دارد.
مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد به وصول سه هزار میلیارد ریال مالیات در سال گذشته در این استان اشاره کرد و گفت: کارکنان سخت کوش مالیاتی در استان برای وصول حقوق دولت تلاش مضاعفی دارند.

مدیرکل دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: آموزش و فرهنگ سازی نقش مهمی در افزایش مشارکت برای پرداخت مالیات دارد.
اسماعیل کیهان نقش مالیات در توسعه و عمران جامعه را ارزنده توصیف کرد و گفت باید منابع مالیات بر ارزش افزوده درجهت رفاه عمومی همراه با نظارت هزینه شود.
وی پیشگیری از هرگونه تخلف و تعامل با دستگاه‌های اجرایی و صیانت از حرمت مدیران و نیز انجام دقیق تکالیف قانونی را اولویت دیوان محاسبات استان دانست.
کهگیلویه و بویراحمد ۵۰ هزار مودی مالیاتی دارد که ۷۰ درصد آنها از پرداخت مالیات معاف هستند.

این استان با هشت شهرستان بیش از ۷۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا