اخبارچند رسانه ایویژه ها

محاسبه تعرفه اینترنت محل مناقشه دولت و پیام رسان‌ها/ وزارت ارتباطات:شواهد خود را ارائه دهید

اینترنت

به گزارش صنعت کار، گسترش پیام رسان‌های بومی از جمله اهداف از پیش تعیین شده در حوزه ارتباطات کشور است تا با گسترش این فضا به دست برنامه نویسان داخلی، میدان قدرت نمایی فضای مجازی به دست بازیکنان داخلی بیفتد تا از آن به عنوان برگ برنده‌ای در فضای سایبری استفاده شود.

در این میان دولت به عنوان یکی از نهاد‌های مسئول در زمینه حمایت از فعالان این صنف وعده‌هایی را مطرح کرده که همچنان بر سر محقق شدن آن در میان پیام رسان‌های مختلف اختلاف نظر وجود دارد.
حمایت‌هایی که در فاز‌های مختلف تعریف و در قالب حمایت‌های فنی و غیرفنی برای تعدادی از پیام رسان‌ها اجرایی شده است.
برای پیگیری از آخرین شرایط پیام رسان‌های داخلی با میثم عسگری مدیرعامل پیام رسان آی‌گپ به گفتگو پرداختیم.
میثم عسگری به مشکلات موجود برای پیام رسان‌ها اشاره و بیان کرد: استفاده از تعرفه‌های عمومی اینترنت برای این پیام رسان‌ها یکی از چالش‌های موجود به حساب می‌آید که همواره از سوی کاربران خود مورد انتقاد قرار گرفته، به گونه‌ای که طی تست‌های انجام شده از اپراتور تلفن همراه ایرانسل مطلع شدیم طریقه محاسبه تعرفه اینترنت به صورت ۱/۳ نبوده و در این راستا تیمی برای بررسی نحوه محاسبه اینترنت سایر اپراتور‌ها تشکیل داده ایم.
وی افزود: در راستای پیگیری از این موضوع به سازمان تنظیم مقررات و اپراتور ایرانسل نامه‌ای ارسال کرده‌ایم و در آینده نتیجه بررسی نحوه اینترنت سایر اپراتور‌ها نیز به وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات گزارش می‌شود.
این فعال حوزه ارتباطات در ادامه به وعده‌های داده شده با هدف حمایت از پیام رسان‌های داخلی اشاره و بیان کرد: در مورد پیام‌رسان آی‌گپ می‌توانم بگویم از سوی دولت ۳ رک و پهنای باند مربوطه در دیتاسنتر بدون اختصاص سرور در اختیارمان قرار گرفته است.
عسگری اظهار کرد: وعده به پیام رسان‌های بومی در چند بعد و چند نهاد مرتبط بوده، اما در حوزه وزارت ارتباطات تنها این یک مورد اتفاق افتاده است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط مسئولان وزارت ارتباطات با مدیران پیام رسان‌های بومی گفت: در خصوص پیام رسان آی‌گپ که از حدود یک سال گذشته که من در این مرکز مشغول به فعالیت هستم تاکنون یک نشست به درخواست بنده با مدیرعامل شرکت زیرساخت تشکیل شده و از سوی سایر مسئولان و یا وزیر محترم نشست و یا جلسه‌ای مشترکی نداشته ام.
مدیر پیام رسان آی‌گپ در ادامه به بحث‌های زیرساختی و اقتصاد پهنای باندی در پیام رسان‌ها اشاره و موارد مذکور را از جمله مهمترین موضوعات حوزه پیام‌رسان‌ها بیان کرد و گفت: باید دید چه نسبتی پهنای باند در اختیار سایر شبکه‌های اجتماعی بین المللی قرار می‌گیرد و به چه نسبت پهنای باند به شبکه اجتماعی داخلی تعلق دارد، باید به این نکته توجه داشت که صحبت از محدود کردن شبکه‌های اجتماعی بین المللی نیست، اما حداقل می‌گویم که هر برخوردی که با سایر شبکه‌های اجتماعی می‌شود با پیام رسان‌های داخلی نیز صورت گیرد.
**امکان محاسبه اینترنت پیام رسان ها با تعرفه بین المللی وجود ندارد

برای پیگیری موضوعات مطرح شده با امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به گفتگو پرداختیم.

در همین راستا، امیر ناظمی گفت: بعضی از درخواست‌های پیام رسان‌ها برای ما امکان پذیر نیست به طور مثال استفاده برخی از سرویس‌های دولتی از پیام رسانی مشخص در حیطه اختیارات وزارت ارتباطات نیست و طبق قوانین فعلی، این وزارتخانه یک بازیگر است و نمی‌تواند قوانین را تغییر دهد.

وی افزود: اینکه به طور مثال سازمانی تصمیم بگیرد سرویس خود را به چه کسی بدهد و از چه کانالی ارائه شود به جذابیت آن سازمان باز می‌گردد و این وزارتخانه تنها بستر اتصال را آماده کرده است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به شکایت برخی پیام رسان‌های داخلی در خصوص محاسبه تعرفه اینترنت آن‌ها بر اساس نرخ بین الملل گفت: پیام رسان‌های داخلی اگر مطلع شدند که تعرفه اینترنت محاسبه شده برای آن‌ها بومی نبوده و بر اساس تعرفه بین الملل محاسبه می‌شود می‌توانند این مسئله را پیگیری کنند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: فیش‌های اینترنتی که برای تمام افراد می‌آید به اینترانت داخلی اشاره دارد که این مسئله برای پیام رسان‌ها به صورت جداگانه ذکر شده است.
ناظمی با اشاره به اینکه پیام رسان‌های بومی در صورت مشاهده ناهماهنگی میان تعرفه محاسبه اینترنت می‌توانند شواهد خودرا ارائه دهند، بیان کرد: اگر پیام رسانی هاستینگ یا سرور خود را خارج از کشور قرار دهد طریقه محاسبه تعرفه اینترنت آن‌ها به صورت بین‌المللی خواهد بود، اما اگر داخل ایران قرار دهد تعرفه آن داخلی محاسبه می‌شود و تقریباً امکان ناپذیر است که سرور در داخل باشد، اما محاسبه تعرفه به صورت بین‌الملل صورت گیرد.
وی در خصوص شکایت پیام رسان‌ها آی‌گپ در خصوص نحوه محاسبه تعرفه اینترنت اپراتور ایرانسل بیان کرد: ادعای مدیرعامل پیام رسان آی‌گپ در خصوص محاسبه تعرفه اینترنت اپراتور ایرانسل بررسی شده و اپراتور مذکور معتقد است که این سرور در داخل ایران قرار ندارد.
**تمام سرورها در داخل کشور قرار دارد
این موضوع را مجددا از مدیرپیام رسان آی‌گپ پیگیری کردیم که وی اظهار داشت: طبق مستندات موجود و ارائه شده سروری در خارج از کشور در این تست نبوده و ip ارائه شده طبق مستندات در داخل ایران است، که این مسئله طی مکاتبه‌ای با سازمان تنظیم مقررات و اپراتور ایرانسل اعلام شده است.
وی در پایان مدعی شد تمامی سرور‌های پیام رسان آی‌گپ در داخل کشور است و داده‌ای در خارج از کشور نگهداری نمی‌شود و در این راستا اسناد و نامه‌هایی مکاتبه شده را ارسال کرد.
محاسبه تعرفه اینترنت محل مناقشه دولت و پیام رسان‌ها/ وزارت ارتباطات:شواهد خود را ارائه دهید
محاسبه تعرفه اینترنت محل مناقشه دولت و پیام رسان‌ها/ وزارت ارتباطات:شواهد خود را ارائه دهید
شکی نیست برای همسو شدن با بازار‌های جهانی باید پا به پای سایر کشور‌ها و رقبا فعالیت کنیم و کسب و کار‌های موجود در این حوزه را با استفاده از روش‌های مختلف گسترش دهیم تا در نهایت عرصه مهم فضای مجازی به دست سایر کشور‌ها اداره نشود.

منبع: میزان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا