اخبارتاپخودروویژه ها

سنگ تمام فرانسوی ها در داخلی سازی پژو 301/ خودروی جدید ایران خودرو جایگزین خودروی ملی‌ میشود؟

به گزارش صنعت کار، پژو 301 که در ردیف خودروهای پسابرجامی بوده و به نوعی میوه قرارداد با پژو به شمار می رود، در حالی کار خود را با 60 درصد داخلی سازی آغاز کرده و به زودی به 80 درصد دست خواهد یافت که همانند سایر خودروها تولید قطعات حساس آن که همان 20 درصد باقی مانده را شامل می شود، دغدغه ای اساسی به شمار می رود و این پرسش را مطرح می کند که آیا این قطعات تولید این خودرو را با مشکل مواجه خواهد کرد یا خیر؟

هرچند که با طراحی پلتفرم این خودرو که به گفته مدیران این خودروسازی کاملا داخلی سازی است و امکان تولید چندین خودرو بر روی آن وجود دارد داخلی سازی قطعات مشابه توجیه اقتصادی خواهد داشت اما با این حال نگرانی از 20 درصد داخلی سازی باقی مانده همچنان وجود دارد. این در حالیست که به گفته فعالان صنعت قطعه که در ردیف همکاران این پروژه هستند، اقدامات زیادی درزمینه داخلی سازی قطعات این خودرو با حضور فرانسوی ها و پیش از ترک ایران انجام شده است.

رضا رضایی، یکی از فعالان صنعت قطعه با بیان این که پژو 301 در ردیف سه خودروی پسابرجامی قرار داشت، می گوید: پژو 301 از جمله خودروهایی بود که کار داخلی سازی آن از زمانی که پژو در ایران در حال فعالیت بود آغاز شد چرا که کار ساخت قطعات این خودرو نسبت به دو خودرو دیگر آسان تر بود بنابراین کار زیادی روی این خودرو انجام شد.

وی می افزاید: میزان داخلی سازی 60 درصدی پژو 301 در حالی اعلام شده که بیش از 90 درصد قالب ها ساخته و تولید نمونه های آن نیز انجام شده و بیشتر قطعات تولیدی نیز موفق به دریافت تاییدیه شده و بخشی از قالب های اقتصادی 20 درصد داخلی سازی باقی مانده برای رسیدن به 80 درصد که از سوی ایران خودرو اعلام شده نیز از سوی قطعه سازان و بخشی از سوی ایران خودرو سرمایه گذاری شده است بنابراین فاز مطالعاتی و قالب سازی انجام شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با اشاره به فعالیت برخی از شرکت های قطعه ساز و قالب ساز مورد تایید پژو در چین اظهار می کند: با تکیه بر این امکانات کار داخلی سازی این قطعات پیش رفته و بخش عمده اقدامات مربوط به افزایش داخلی سازی تا میزان 80 درصد نیز انجام شده و در همین حال جلسات مرتبط نیز در این باره در مرکز تحقیقات ایران خودرو و ساپکو برگزار شده به طوری که جلسات متعددی در زمینه پیشرفت فعالیت های قطعه سازی در زمینه طراحی مهندسی با هدف تولید انبوه در مرکز تحقیقات با حضور قطعه سازان همکار این پروژه در حال برگزاری است.

این کارشناس صنعت قطعه با تاکید بر این که فاز افزایش 20 درصد داخلی سازی قابلیت عملیاتی شدن دارد، می افزاید: به طور قطع 20 درصد باقی مانده برای رسیدن به داخلی سازی صددرصدی نیز همانند سایر خودروها پیش خواهد رفت این در حالیست که در یکسال اخیر و همزمان با تحریم ها و جنگ اقتصادی، سرمایه گذاری خودروساز و قطعه ساز برای داخلی سازی کامل با توجه به میزان تیراژ فعلی چندان به صرفه نیست بنابراین امکان واردات قطعات با هدف داخلی سازی کامل از کشورهایی که تا اندازه ای با ایران کار می کنند نظیر چین، هندوستان و ترکیه وجود دارد، اما در این میان نکته مهم موتور این خودرو است که ایران خودرو نسبت به تولید آن اقدام کرده هرچند که بر روی تولید گیربکس به ویژه اتومات، نیازمند کار بیشتری هستیم.

رضایی اظهار امیدواری می کند که در صورت رخ ندادن اتفاق خاصی در مسایل سیاسی و اقتصاد کلان، برنامه داخلی سازی در زمان پیش بینی شده انجام شود و می افزاید: هم اکنون مهارت های دور زدن تحریم ها با تغییرات اندکی وجود دارد که امیدواریم اجرایی شود. این خودروی راحت، در کلاس خود خودروی به روزی به شمار می رود که قابلیت جایگزین شدن با خودروی ملی با قیمت مناسب را دارد.

وی در پاسخ به این که آیا داخلی سازی این تعداد قطعات با تیراژ فعلی صرفه اقتصادی خواهد داشت نیز می گوید: تولید این خودرو با 5 هزار دستگاه آغاز و در فازهای بندی افزایش می یابد تا به مقیاس اقتصادی برسد ضمن آن که قرار نیست برای ساخت یک خودرو همه قطعات داخلی شده باید بلکه باید در مراحل ساخت پلتفرم و تیروان ها نیز مشاوران خارجی با هدف کسب و انتقال دانش فنی استفاده کرد.

این فعال صنعت قطعه ادامه می دهد: در هیچ کجای دنیا همه قطعات ساخت داخل نیستند بلکه تنها اقلامی که مزیت تولید رقابتی در داخل دارند داخلی سازی خواهند شد تا خودرو به لحاظ کیفیت  قیمت قابلیت رقابت و صادرات داشته باشد اما با این حال بر روی پژو 301 کار بیشتری نسبت به باقی خودروهای پسابرجامی انجام شد.

به گفته رضایی، در حال حاضر قیمت اعلامی برای این خودرو در رنج قیمتی 130 تا 140 میلیون تومان اعلام شده است.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا