اخبارخودرونفت و پتروشیمیویژه ها

افزایش قیمت خوراک روغن موتور موجب کاهش صادرات و غیر اقتصادی بودن تولید می گردد

به گزارش صنعت کار، در بخشی از این اطلاعیه آمده است، افزایش 19 درصدی خوراک کارخانجات روغن سازی(لوبکات) در مرداد ماه سال جاری، عملا موجب غیراقتصادی شدن عملیات تولیدی در این واحدها شده و بازار داخلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. باتوجه به اینکه ناوگان های حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل دریایی و بسیاری از صنایع و حتی خانوارها، مصرف کنندگان اصلی این کالای استراتژیک هستند، تصمیم افزایش ناگهانی نرخ خوراک براساس فرمولی که اساسا منطبق با شرایط فعلی حاکم بر فضای اقتصادی کشور نیست، موجبات هرج و مرج در بازار و تضییع حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان را به دنبال خواهد داشت.


لازم به توضیح است، خوراک واحدهای روغن سازی(لوبکات) از ابتدای سال جاری تاکنون 38 درصد افزایش یافته و این درحالی است که قیمت انواع روغن های موتوری بصورت تثبیتی و تحت نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان می باشد. میزان افزایش نرخ خوراک از ابتدای سال 1396 تاکنون حدود 425 درصد بوده که تنها در سال 1397، افزایشی به میزان 182 درصد را تجربه نموده است.
ارزش این خوراک تقریبا معادل با ارزش HSFO180 در نظرگرفته شده و در حالیکه این فرآورده در بازار خلیج فارس با تخفیف حداقل 50 دلاری به مشتریان خارجی عرضه می شود، در بازار داخلی با قیمتی 15 درصد بالاتر از قیمت پایه، در اختیار تولید کنندگان داخلی که عمده نیاز بازار داخل را تامین می نمایند قرار گرفته که این موضوع جای تامل فراوان دارد.
در بخش پایانی این اطلاعیه تاکید شده است؛ در سالی که بنا به بیانات مقام معظم رهبری با نام ((رونق تولید)) نامگذاری شده، فشار حداکثری به تولید کنندگان و نهایتا مردم عادی که مصرف کنندگان این نوع محصولات بصورت تجاری یا خانگی هستند، در ازای شناسایی سود بالاتر برای شرکت های پالایش نفت، موضوعی نیست که نهادهای نظارتی مانند ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به راحتی از کنار آن عبور نمایند.
لازم به ذکر است، باتوجه به نرخ فعلی خوراک، نه تنها تولید داخلی انواع محصولات روانکار از حیز انتفاع خارج شده، بلکه صادرات این محصولات نیز با زیانی قابل توجه مواجه گردیده و ارز آوری شرکت های تولیدی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا