اخبارتاپخودروصنعت و معدنویژه ها

چالش ها و مشکلات پیش روی مدیرعامل جدید ایران خودرو/ رویکردهای مقیمی برای کاهش هزینه ها چه خواهد بود؟

به گزارش صنعت کار، بالاخره پس از یک هفته فرشاد مقیمی معاون وریر صمت از سوی وی به سمت مدیرعاملی ایران خودرو منصوب شد . او سمتی را پذیرفت که به گفته کارشناسان برای پذیرفتن آن جسارت و شجاعت بسیاری لازم بود. اما مدیرعامل جوان ایران خودرو در شرایط فعلی لازم است که برنامه و رویکردی را در پیش بگیرد که از پس مشکلات این روزهای صنعت خودرو بر بیاید.

در همین رابطه فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می گوید: بزرگ ترین چالش ایران خودرو چالش مالی است .بهتر بود که در تیم مدیریتی یکی دو نفر هم چهره شاخص مالی اضافه می شد تا بتوانند به به مشکلاتی که در ایران خودرو وجود دارد کمک کنند.

او دوباره تاکید می کند: جنس مشکلات ایران خودرو بیشتر مالی است و در مرحله اول باید تکلیف این زیان وحشتناک که در این مجموعه ایجاد شده و و اقعیت هم این است که خارج از عملکرد مدیریت نیز اتفاق افتاده است باید در مرحله نخست تعیین تکلیف شود.

این کارشناس صنعت خودرو  ادامه می دهد: اکنون آقای مقیمی باید مسائلی که سال گذشته وزارت صمت دستورش را داده بود به نحوی حل کند.از آنجایی که موضوعاتی همانند کاهش هزینه تولید و بحث قیمت فروش و هزینه سربار در این شرکت وجود دارد باید برای این مشکلات چاره ای داشته باشند چراکه ایشان چون دستشان برای تعدیل نیرو و یا تغییر منابع خرید هم بسته است.

زاوه می افزاید: کما اینکه آقای مقیمی در زمان معاونت ویز صمت پیگیر ساخت داخل شدن قطعات خودروها بودند  و ساخت داخل شدن این قطعات قطعا با افزایش قیمت همراه است و با این شرایط فشار دو جانبه ای به این سیستم خواهد آمد. از یک سو همچنان هزینه ها رو به تصاعدی بالا رفتن است و دچار تورم بالا هستیم و این تورم باعث بالا رفتن قیمت ها می شود و از طرفی در قیمت فروش دستشان بسته است و  او هم نمی تواند به تعدیل قیمت ها بپردازد و این فشار دوطرفه شرایط ایران خودرو را بغرنج خواهد کرد.

او تصریح می کند: آقای مقیمی به عنوان مدیرعامل ایران خودرو نیاز است که در ساختار مالی شرکت یک تجدید نظر اساسی داشته باشد. بحث فروش دارایی های زاید و مال راکد که همیشه در ایران خودرو مطرح می شود نیز به نظر نمی رسد که کمکی به آن ها کند چراکه همیشه این اموال راکد نقش ضربه گیر را برای ایران خودرو بازی می کند برای پوشش زیان ها. چرا که دو خودروساز همیشه برای پوشش و جبران زیاد شرکت ازتجدید ارزیابیی ها استفاده کرده اند. به همین سبب فروش دارایی ها وضعیت ایران خودرو را بهتر نخواهد کرد. این است که در دوره بعدی قیمت گذاری دستوی ممکن است این دو شرکت دیگر دارایی نداشته باشند که به روز کنند و زیان را در قالب تورم به جامعه القا کنند.

این کارشناس صنعت خودرو  در مورد سایر چالش هایی که فرشاد مقیمی مدیرعامل جدید ایران خودرو با آن روبه رو است و باید برای آن برنامه داشته باشد می گوید: پس از موضوعات مالی بحث تولید کامل یکی دیگر از چالش هایی است که مقیمی با آن روبه رو است. در زمان معاونت خود ایشان دستور افزایش تولید صادر شد و این افزایش تولید سبب تولید ناقص خودروها در کارخانه ها شد و این تولید ناقص فشار مالی بسیاری به شرکت تحمیل کرد.چراکه قطعه سازانی که در این شرایط در حال کار کردن بودند به مرز تعطیلی نزدیک شده اند چرا که نقدینگی هایشان در قالب خودروهای ناقص در این شرکت گیر کرده است وآن ها هم به زنجیره قطعه سازان از کار افتاده در حال اضافه شدن هستند. از این رو ایشان در وهله اول باید جلوی تولید ناقص را بگیرد حتی اگر به قیمت از دست دادن آمار تولید این اتفاق رخ بدهد. تا با این کار جلوی زیان بیشتر شبکه قطعه سازی و شبکه تولید خودرو بگیرد.

او ادامه داد:گام سومی که آقای مقیمی باید به آن توجه کند تغییر سبد محصول است، او  راهی که در ایران خودرو برای ارتقا محصولات و در جهت تولید خودروهای استاندارد و با کیفیت در پیش گرفته بود را باید ادامه دهد و در یک برنامه کوتاه مدت دو سه ساله بسیاری از محصولات ایران خودرو باید جایگزین پیدا کنند وباید توجه کرد که نیازی نیست تا سبد محصولات تنوع داشته باشد. بلکه باید با کاهش تنوع سبد  محصولات هزینه های سربارهای تولید را کاهش بدهد.

به هر ترتیب باید منتظر ماند و دید مقیمی این جوان ترین مدیر تاریخ ایران خودرو پس از تودیع معارفه خود چه برنامه ای در پیش خواهد گرفت و آیا از پس مشکلات بزرگ این شرکت برخواهد آمد یا خیر.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا