اخبارصنعت و معدنگوناگونویژه ها

پیشنهاد عرضه فرش پس از پسته در بورس کالا

به گزارش صنعت کار، بورس کالا پس از عرضه موفق و راه‌اندازی بازار مالی برای زیره و زعفران اکنون به دنبال راه اندازی بازار مالی پسته است.

سعید اسلامی عضو شورای عالی بورس امروز (سه شنبه) در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا پسته هم می‌تواند همچون دیگر کالاها بازار مالی با حجم مناسبی را در بورس کالا تجربه کند یا خیر، گفت: اکنون به نظر می‌رسد که بورس کالا در حال کسب تجربیات مختلف در زمینه توسعه ابزارهای مالی در حوزه کشاورزی است.
وی ادامه داد: پسته از جمله محصولات مهم ایرانی محسوب می‌شود که به دلیل برخوردار بودن از بازار صادراتی، نسبت به دیگر محصولات از مشتریان خوبی برخوردار است.
اسلامی اظهار داشت: طبق تجربیات به دست آمده به هر میزان که بازارها وسیع باشد مقاومت برای ایجاد شفافیت در قیمت‌ها و معاملات هم افزایش می‌یابد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که با توجه به وضع موجود، بورس کالا مکان مناسبی برای ایجاد شفافیت و دوری از دلال بازی‌ها باشد.
وی به مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی، قرارداد آتی و صندوق کالایی پسته برای بخش کشاورزی و فعالان بازار این محصول اشاره کرد و گفت: شفافیت قیمت منجر به کاهش امکان و هزینه واسطه‌گری می‌شود که به تناسب این اتفاق، زمینه ایجاد شفافت بیشتر در قیمت و نیز کسب سود چشمگیر برای تولیدکنندگان را نسبت به بخش توزیع و واسطه‌گری به همراه خواهد داشت.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بورس کالا باید تلاش کند تا در گام اول به منظور ایجاد عمق کافی در معاملات کالاها، توافق بین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان مهم را به دست آورد.
وی با تاکید بر ایجاد زمینه‌های لازم برای عرضه کالاها در بورس کالا گفت: اکنون راه‌اندازی این بازارها در بورس کالا در حال کسب تجربیات لازم است؛ به همین دلیل باید به طور مرتب مورد ارزیابی و بررسی قرارگیرند تا پس از نتایج مطلوب برای مثال ابزار گواهی سپرده کالایی، اقدام به راه‌اندازی بازار مشتقه هر محصولی از جمله پسته گرفت.
اسلامی با بیان اینکه عمق بازار فقط مربوط به حجم معامله نیست بلکه شامل معامله‌گران هم خواهد شد، افزود: اکنون در بازار شاهد هستیم که برخی کالاها از حجم معاملات بسیار بالایی برخوردارند اما عرضه‌کننده یا متقاضی محدودی دارد از این رو ورود همه بازیگران بازار محصولات در بورس کالا به افزایش عمق و کشف بهتر قیمت‌ها منجر می‌شود.
عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که آیا ساختار سنتی بخش کشاورزی می‌تواند از بستر بورس به سمت ساختاری کارآمد و مدرن در حرکت باشد، گفت: ساختار سنتی بخش کشاورزی در ایران از ایرادات کلیدی و اساسی برخوردار است به طوریکه بخش بزرگی از منافع تولید محصولات به جای آنکه عاید تولیدکننده شود به واسطه‌گرانی می‌شود که در میان زنجیره توزیع قرار دارند که این اتفاق حاصلی جز کاهش انگیزه تولیدکننده ندارد.
اسلامی اظهار داشت: در این زمینه بورس کالا می‌تواند بهترین بستر برای حذف واسطه‌های غیرضروری در بازار محصولات کشاورزی باشد تا سود اصلی حاصل از تولید به تولیدکننده برسد و مصرف‌کننده نیز با قیمتی عادلانه اقدام به خرید محصول کند.
وی در پایان درباره ریسک نوسانات قیمتی از طریق ابزارهای مالی بورس کالا گفت: اگر بازار به عمق کافی برسد و ابزارهای مشتقه آن راه اندازی شود، ساز و کار ویژه ای در دستور کار قرار می‌گیرد که قادر به پیش بینی اثر نوسانات موجود در تولید، مصرف و کنترل های موجود برای مصرف کننده و تولیدکنندگان خواهد شد.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا