اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

افزايش قيمت سبوس با هدف جبران زيان كارخانجات آرد

به گزارش خبرنگار صنعت کار، ارسلان قاسمي رئيس كميسيون كشاورزي اتاق تعاون درباره سياست افزايش قيمت سبوس عنوان كرد: تا زماني كه دولت و حاكميت بخواهد يارانه را از جيب توليدكننده بدهد، همواره شاهد اين مسايل خواهيم بود. تا چه زماني قرار است قيمت نان را اينگونه نگه داريم؟
او افزود: قيمت نان پايين است البته پايين هم نيست زيرا تقلب در اين بخش زياد است. تا زماني كه قيمت اعلامي نان توسط دولت پايين است، كارخانه‌هاي آرد هم بايد به دنبال جبران هزينه‌هاي جاري خود باشد.
به گفته قاسمي كارخانجات آرد مدعي هستند آردي كه به آنها تحويل مي‌شود، ناخالصي دارد و به خاطر اين ناخالصي‌ها آنها زيان مي‌دهند.
او ادامه مي‌دهد: سازمان استاندارد معتقد است براي تعيين كيفيت گندم بايد از آزمايشاتي كه با سه الك هست، استفاده شود. كارخانجات آرد هم اين شيوه را قبول دارند اما در حال حاضر وزارت جهاد كشاورزي همان يك الكي كه از قبل بوده و چشمه‌هاي آن درشت‌تر است را براي آزمون كيفيت گندم قبول دارد. اين يعني ناخالصي موجود در گندم تحويلي به كارخانجات آرد، ادامه خواهد داشت. اين عملا تقلبي است كه در تحويل گندم رخ مي‌دهد.
رئيس كميسيون كشاورزي اتاق تعاون گفت: بالابردن قيمت سبوس از ديد كارخانجات آرد درست بوده است زيرا با توجه به اينكه كارخانجات آرد مشكل ناخالصي در گندم را دارند و چيزي كه تحويل آنها مي‌شود دچار اشكال است، با تغيير قيمت‌ سبوس بخشي از هزينه‌هاي سربار آنها جبران مي‌شود. از نگاه كارخانجات آرد، افزايش قيمت سبوس اقدام درستي بوده است اما افزايش قيمت اين نهاده به قيمت شير و گوشت لطمه مي‌زند و اين اظهار نظر هم درست است.
او عنوان كرد: در برخي موارد سبوس بخش بزرگي از نهاده مورد نياز دام‌ها را تشكيل مي‌دهد. وقتي كه قيمت ذرت و جو در بازار بالا مي‌رود يا اين نهاده‌ها با قيمت‌هاي دولتي كمياب مي‌شود، دامدار از سبوس استفاده مي‌كند. بنابراين در سياستگزاري‌ها بايد يك پكيج را در نظر بگيريم.
قاسمي يادآور شد: در همه جاي دنيا قيمت سبوس يك سوم قيمت گندم است اما چون قيمت گندم پايين نگه داشته شده است و ضررش را كشاورز مي‌دهد، كارخانجات آرد كه تعدادشان كم است و منسجم‌تر هستند، توانسته‌اند اعتراض كنند و به نتيجه برسند.
او تاكيد كرد: بايد ضرر كارخانجات آرد جبران شود. وقتي كه دولت نمي‌خواهد خودش يارانه‌اش را بدهد و در واقع زيان‌هاي ناشي از تصميماتش را بپردازد، طبيعتا اتفاقي رخ مي‌دهد كه اين روزها شاهد آن هستيم. اگر قيمت گندم بالا برود، استاندارد گندم درست شود و راه‌هاي تقلب و فساد و رانت از جيب توليدكننده بسته شود، مشكلات حل خواهد شد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا