اخبارتاپخودروصنعت و معدنویژه ها

ادامه دار بودن چالش های صنعت تایر در تامین مواد اولیه تولید/لزوم تداوم تخصیص ارز به تولیدکنندگان تایر

به گزارش صنعت کار، صنعت تایر صنعتی استراتژیک و مادر است که همه صنایع دیگر به نوعی به واسطه موضوع حمل و نقل با آن مرتبطند، بر این اساس کارشناسان این حوزه معتقدند باید تمهیدات ویژه ای برای تامین نیازهای این صنعت اندیشیده شود و در غیر این صورت با بحران مواجه خواهد شد.

اگرچه پس از به وجود آمدن تحریم ها و مشکلات اقتصادی تولید تایر نیز تحت الشعاع قرار گرفته است.

پرویز اخوان نایب رییس  انجمن تولیدکنندگان تایر نیز به این موضوع اشاره و عنون کرد که اکنون کارخانه های تولیدکننده تایر به سختی با نیمی از ظرفیت خود کار می کنند و در این زمینه طی مکاتبه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وزارتخانه، نسبت به ادامه تولید در شرایط یاد شده هشدار داده شد.

او  در ادامه به مشکل پیش آمده برای تولید تایر خودروهای سنگین اشاره کرد و گفت: ارز دولتی به سختی برای تولید این نوع از تایرها تخصیص می یابد، این در حالی است که دلالان و تاجران برای واردات تایر به راحتی ارز دولتی دریافت می کنند.

همچنین رامین نورقلی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به مشکلات به وجود آمده در صنعت تایر اشاره کرد و می گوید: بخش اعظمی از مواد اولیه مورد نیاز تولید تایر مانند رزین وارداتی است و افزایش نرخ ارز طی یک سال گذشته بر قیمت تایر  اثرگذار بوده و گرانی آن را رقم زده است.

او می افزاید: علیرغم اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور ساماندهی بازار، واردات تایر را در دستور کار خود قرار داد اما بازار همچنان با مشکلاتی مانند گرانی، احتکار و … روبه رو است.

او. ادامه داد: از آنجایی که بازار سکه، طلا، ارز، مسکن و خودرو تا حدودی کنترل شد، نقدینگی موجود در جامعه به سمت سایر بازارها روانه شد که بازار تایر نیز یکی از این مقصدها است که دلالان می توانند به راحتی سودهای بسیار به دست آورند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره توان تولیدکنندگان داخلی برای تولید تایر، اضافه کرد: تولیدکنندگان داخلی نمی توانند نیاز بازار را کامل تامین کنند و همچنان به واردات نیاز است.
نورقلی پور ادامه می دهد: می توان بخشی از ارزی که برای واردات تخصیص داده می‌شود را به تولیدکننده داخلی پرداخت تا ظرفیت غیرفعال کارخانه‌ها فعال شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه با اُفت نرخ ارز در هفته‌های اخیر قیمت تایر نیز باید کاهش یابد بیان کرد: باید به این نکته نیز توجه کرد که بخشی از بازار تمایل دارد از تایرهای وارداتی استفاده کند و نمی‌توان همه مردم را ملزم به استفاده از تایرداخلی کرد، بنابراین باید با اتخاذ سیاست مناسب علاوه بر اینکه از ایجاد انحصار در این حوزه جلوگیری کرد زمینه حمایت از تولیدکننده داخلی نیز بیش از پیش فراهم شود.

اما مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، از سر گرفته شدن تخصیص ارز به کارخانجات تولیدکننده تایر که حدود یک ماه به دلایل نامعلوم متوقف شده بود خبر داد و گفت : تخصیص ارز حدود دو هفته پیش از سوی بانک مرکزی آغاز شده و به ثبت سفارش‌های انجام شده از سوی کارخانجات، به ترتیب نوبت ارز تخصیص داده می‌شود.

او ادامه داد: قطعا تخصیص ارز در کوتاه‌مدت نمی تواند بر تولید تاثیرگذار باشد، زیرا تا ارز به طرف‌های خارجی برای تهیه مواد اولیه داده شود و پس از آن مواد اولیه به سمت بنادر کشور حمل و از گمرک ترخیص شود، زمان‌بر است.

به گفته این مقام مسوول طی ۵ ماهه امسال ۹۳ هزار تن انواع تایر به تعداد ۱۶ میلیون حلقه تولید شده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۵ درصد و از نظر وزن ۱۲ درصد کاهش داشته است.اگر این مشکلات در صنعت تایر حل نشود بی شک این اعداد و ارقام با کاهش توان تولیدکنندگان روز به روز بیشتر می شود و باید شاهد به تعطیلی کشیده شدن برخی از واحدهای تولیدی باشیم.
منبع: خودروکار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا