برگزیدهتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ / خودرو‌های فرسوده شایعه کیفیت پایین بنزین را تشدید می‌کنند

به گزارش صنعت کار، طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ صحبت‌های فراوانی در مورد کیفیت پایین بنزین ساخت ایران به گوش می‌رسید، حتی به گفته کارشناسان کیفیت پایین این سوخت باعث افزایش آلودگی هوا، تعطیلی مدارس و ایجاد مشکلات تنفسی برای شهروندان کشور شده بود.

بنزین داخلی به دلیل تولید در پتروشیمی‌ها کیفیت چندان مطلوبی نداشت و بنا بر آمار‌های موجود کیفیت آن‌ها به زیر یورو ۳ رسیده بود.

اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در واکنش به اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر افت کیفیت توزیعی در جایگاه‌های سوخت تهران با صدور اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب کرد. دراین اطلاعیه آمده است:

تمام بنزین توزیعی در کلانشهر تهران دارای استاندارد یورو ۴ بوده و گوگرد آن زیر ۵۰ ppm است.

گفتنی است که مطابق با قانون، تنها مرجع صاحب صلاحیت در ارزیابی انطباق فرآورده توزیعی با استاندارد مورد نظر، سازمان ملی استاندارد یا نهاد‌های مورد تایید آن است؛ چگونگی انجام نمونه‌گیری، روش آزمون و مابقی جزئیات مربوط به آزمایش نمونه‌های بنزین امری تخصصی است؛ بنابراین اظهار نظر سایر نهاد‌ها فاقد صلاحیت می‌باشد.

آخرین گزارش سازمان ملی استاندارد، میانگین گوگرد بنزین توزیعی در سطح کلانشهر تهران را زیر ۵۰ پی پی ام نشان می‌دهد؛ بنابراین ادعا‌های مطرح شده در برخی رسانه‌های کشور نسبت به میزان گوگرد بالا در هوای تهران به طور کامل رد می‌شود.

گفتنی است انتشار این‌گونه اخبار کذب و بدون منبع مشخص مصداق تشویش اذهان عمومی محسوب می‌شود، بنابراین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیگیری منابع این خبرسازی در مراجع قضایی را حق خود دانسته و نتیجه آن را از طریق رسانه‌ها به اطلاع هموطنان عزیز خواهد رساند.

خودرو‌های فرسوده شایعه کیفیت پایین بنزین را تشدید می‌کند

در همین رابطه بیژن زنگنه وزیر نفت در رابطه با کیفیت بنزین داخلی بیان کرد: تا پیش از سال ۹۱ کیفیت بنزین در کشور چندان مطلوب نبود، اما با توسعه و پیشرفت‌های صورت گرفته میزان تولید بنزین با درجه یورو مناسب به ۷۷ میلیون لیتر رسیده است.

وزیر نفت ادامه داد:تردد خودرو‌های سنگین و نیمه سنگین فرسوده در ساعات شبانه روز به دلیل مشکلات فنی، آلودگی بیشتر را ایجاد می‌کند و این شائبه را به وجود می‌آورد که بنزنی تولید داخل از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

بنزین داخلی استاندارد‌های مطابق یورو ۴ و ۵ را دارد

احمد کریمی کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرگزاری میزان با اشاره به کیفیت بنزین در کشور اظهار کرد:تولید بنزین توسط پالایشگاه ها در گذشته به دلیل برخی از مشکلات در تهیه و تولید آن مشکلات فراوانی را به دنبال داشت ، به طوری که بسیاری از آلودگی های سال ۹۱ و افزایش ذرات معلق در هوا به کیفیت نامناسب بنزین تولیدی مربوط می شد.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: میزان تولید بنزین در پالایشگاه خلیج فارس نزدیک به ۴۷ میلیون لیتر در روز رسیده است که استاندارد‌های آن مطابق یورو ۴ و یورو ۵ است.

وی افزود: کیفیت پایین بنزین تولیدی کشور حاشیه سازی از سوی برخی از رسانه‌های معلوم الحال صورت می‌گیرد که ریشه ادعا‌های آن‌ها ریشه علمی ندارد.

کریمی ادامه داد: طی روز‌های گذشته شایعاتی نیز در مورد ترکیب بنزین با آب و هوا به منظور افزایش حجم واقعی آن مطرح شده است که این سخنان نیز فاقد ارزش علمی است.

بنزین با استاندارد یورو ۴ عرضه می شود

امیر حسین زمانی نیا معاون وزیر نفت در گفت و گو با خبرگزاری میزان، با اشاره به وضعیت مناسب سوخت در کشور اظهار کرد: کیفیت بنزین در کشور در شرایط مطلوبی است و بنزین با استاندارد یورو ۴ ارائه می شود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: کیفیت مناسب بنزین تولید در ایران، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و در حال حاضر صادرات بنزین به چندین کشور انجام خواهد شد که به دلیل مشکلات تحریم نمی توان نام این کشورها را اعلام کرد

آلودگی هوا تنها به کیفیت بنزین مربوط نمی شود

احمد اکبری کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرگزاری میزان با اشاره به کیفیت بنزین در کشور بیان کرد:تنوع بنزین در کشور محدود به بنزین سوپر با اکتان ۹۵ و معمولی با اکتان ۸۷ است.

این کارشناس حوزه انرژی تصربح کرد: کیفیت بنزین با مقدار اکتان او سنجیده خواهد شد و هر چقدر میزان اکتان بالاتر باشد، کیفیت بنزین افزایش خواهد یافت.

وی افزود: استفاده از بنزین با اکتان بالا نیازمند خودروهای با کیفیت مناسب است تا عمل احتراق به خوبی انجام شود.

اکبری ادامه داد:آلودگی هوا تنها به کیفیت بنزین مربوط نمی شود به نوع احتراق خودرو نیز باز می گردد.

وی افزود: کیفیت بنزین در کشور نسبت به خودروهای موجود در شرایط مناسبی قرار دارد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا