برگزیدهصنعت و معدنگوناگوننفت و پتروشیمیویژه ها

صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی تا پایان سال از مرز 3 میلیارد دلار عبور می کند

به گزارش صنعت کار، طبق آمار شش ماهه ابتدایی سال 50 درصد این مهم محقق شده و انتظار می رود با چابک سازی مراحل گمرکی ، تجهیز آزمایشگاههای مرتبط از جمله آزمایشگاه استاندارد ، تکمیل و افزایش زیرساختهای حمل و نقل ، هماهنگ سازی دستورالعمل های مرتبط با صادرات در دستگاههای اجرایی ، تقویت بنیان های تولید و رفع موانع تولید برای تقویت و استمرار صادرات و نهایتا رصد آمار تولید و برنامه ریزی برای صادرات محصولات کشاورزی ، رسیدن به رقم 3 میلیارد دلار محقق شود .

یکی دیگر از برجسته ترین نکات موجود در گزارش آمار مقایسه ای صادرات در شش ماهه نخست سال ۹۸ رشد ۴۲ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی از استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است ؛ این در حالیست که مجموع ارزش صادرات کشور در مدت یاد شده 10 درصد کاهش یافته است .

از دیگر نقاط قابل توجه در این گزارش می توان به نقش و سهم گمرکات استان در صادرات کالاهای غیرنفتی استان اشاره نمود ، به گونه ای که ارزش صادرات از گمرکات استان نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته است .

همچنین تفکیک گروه‌های کالایی بیانگر رشد قابل توجه گروه کالاهای صنعتی ، کشاورزی و فلزات است این درحالیست که همچنان شاهد کاهش میزان صادرات فرش و صنایع دستی از استان هستیم و برای واکاوی این موضوع طی دو جلسه مواردی همچون اثرات تحریم ، کاهش تولید بدلیل گران بودن مواد اولیه مرغوب و عدم تامین آن ، ظهور رقبای جدید بصورت کارشناسی در حضور نمایندگان بخش خصوص و انجمنها و اتحادیه های مربوطه مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است .

در ادامه یکی دیگر از نکات قابل توجه و تامل برانگیز گزارش 6 ماهه صادرات غیر نفتی استان عدم قرار گرفتن کشور سوریه در ردیف ۱۰ کشور هدف صادراتی است که البته کم فروغ بودن مراودات تجاری کشور سوریه با ایران از دوران گذشته از یک سو و جنگ و ناامنی در سال‌های اخیر از سوی دیگر بر عدم حضور و توجه تجار ایرانی به بازار و سرمایه گزاری در سوریه دامن زده است .

البته برای جبران آن جلسات متعدد و مشترک مدیران اقتصادی استان با صاحبان صنایع و مسئولان ستاد بازسازی سوریه و همچنین گروه های صنعتی مختلف از جمله شرکت‌های صنایع ساختمانی ، لوازم خانگی ، صنایع غذایی و فولاد جهت سرمایه گذاری های امن در کشور سوریه و همچنین اعزام هیئت‌های تجاری بحث و تبادل نظر شده است .

البته طبق برنامه ریز های صورت گرفته تا یک ماه آینده هیاتی ۱۳ نفره متشکل از تجار ، صنعتگران و سرمایه گزاران استان به کشور سوریه اعزام خواهند شد ؛ آنچه مسلم است بازنگری در تفاهم نامه های تجاری دو کشور که سال ها پیش منعقد شده می تواند به رشد مراودات تجاری هر دو طرف منجر شود .

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا