اخباربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

ظرفیت افزایش 5 برابری صادرات تجهیزات پزشکی به کشور عراق

به گزارش صنعت کار، رایزن بازرگانی ایران در کشور عراق با اشاره به اینکه بازار واردات تجهیزات پزشکی عراق بستر مناسبی برای فعالیت بازرگانان ایرانی است، گفت : بخش خصوصی کشورمان درحوزه تامین و تکمیل کالاها و تجهیزات پزشکی در دو سال گذشته قراردادی با ارزش 600 میلیون یورو با عراق منعقد کرده است.

ناصر بهزاد افزود: یکی از حوزه های جذاب و با ظرفیت در بخش پزشکی ایران توسعه بخش گردشگری سلامت است.

وی خاطرنشان کرد: با بهره گیری از پتانسیل های کشورمان نه تنها می توان حضور شرکت های دارویی را در عراق پررنگ تر کرد و رقم صادرات تجهیزات دارویی را به این کشور تا 5 برابر افزایش داد بلکه می توان از پتانسیل های لازم در حوزه جذب توریست در بخش سلامت نیز بهره برد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق افزود: از این رو در شش ماهه نخست سال جاری، یک نمایشگاه بین المللی سلامت و تجهیزات پزشکی را در عراق برپا کردیم که بیش از 15 کشور در آن حضور داشتند و غرفه جمهوری اسلامی ایران با حضور 22 شرکت دارویی در آن بسیار فعال بود.

بهزاد توضیح داد: مذاکرات مثبتی در خصوص صادرات تجهیزات این شرکت های ایرانی با انجمن ها، شرکت ها و وزارت بهداشت عراق انجام شده و قراردادهای نیز منعقد گردیده است.

وی با بیان اینکه برخی از اتاق های بازرگانی در استان های مختلف کشورمان نیز بسترهای لازم برای تسهیل در روابط پزشکی میان دو کشور را فراهم کرده اند، گفت: از جمله این اقدامات می توان به برنامه های شامل اعزام بیماران و معرفی تکنولوژی های که می تواند در داخل عراق قابل اجرایی باشند، اشاره کرد.

بهزاد افزود : از این رو یکی از مهترین اقداماتی که تاکنون برای تحقق این امر از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت انجام شده، شناسایی کالاها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز در عراق بوده است و در مجموعه این اطلاعات در اختیار شرکت های دارویی قرار می گیرد تا آنها در راستای تامین کالاها اقدام کنند.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی نیز مانند کشور سوئیس یکی از عمده ترین کشور های تامین کننده داروهای ضد سرطان در کشور عراق است و جزو رقبای اصلی این کشور به شمار می آید.

بهزاد در خصوص توسعه گردشگری سلامت در سال جاری نیز اذعان داشت: امسال شاهد افزایش 20 درصدی تمایل شرکت ها برای فعالیت در این زمینه هستیم که با برنامه ریزی مناسب ساماندهی شدند و امیدواریم که با بهره گیری از صدور ویزای رایگان بین دو کشور، سالانه حدود 5 میلیون ایرانی و عراقی در کشور یکدیگر تردد کنند.

گردشگری سلامت فرصتی بی‌نظیر برای ایران

رایزن بازرگانی سابق ایران در کشور عمان نیز در این خصوص گفت : ارزان بودن خدمات پزشکی و درمانی ایران نسبت به اغلب کشورها و همجوار بودن با کشورهای عراق، عمان، آذربایجان و ترکمنستان، فرصت بکری برای توسعه گردشگری سلامت و افزایش ارز آوری به کشورمان محسوب می شود.

عباس عبدالخانی افزود: نقاط مشترک فراوان دینی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی و حسن همجواری باعث ترغیب مردم کشورهای همسایه به انجام درمان در کشورمان شده است و به این منظور باید زیرساخت‌های لازم در این راستا مهیا شود.

رایزن بازرگانی اسبق ایران در عمان اظهار داشت: آسیب‌شناسی موضوع گردشگری توسط دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت امور خارجه، وزارت گردشگری، وزارت بهداشت و وزارت حمل و نقل و نیروی انتظامی و تشکل‌های ذیربط بخش خصوصی و بررسی و ارائه راهکار در خصوص چالش ها و مشکلات فراروی این صنعت ضروری است چرا که گردشگری سلامت باعث اشتغال و ارزی آوری و رونق اقتصادی خواهد شد .

 

منبع: شاتا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا