اخبارتاپنفت و پتروشیمی

آب بزرگترین سد خراسان شمالی رها شد

به گزارش صنعت کار، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: برای جلوگیری از بروز مشکل در تردد روستاییان، آب سد با حجم اندک و به صورت مدیریت شده، رها می شود که پیش بینی می شود در این مدت، چهار تا پنج میلیون مترمکعب آب سد شیرین دره تخلیه شود.

سیدعقیل مرتضوی اظهار داشت: سد شیرین دره، ۶۱ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که اکنون ۵۲ میلیون مترمکعب آب در دریاچه آن، ذخیره شده است.

وی اظهار داشت: رهاسازی آب سد، با هدف ظرفیت سازی برای ورود سیلاب پاییزه و نیز مهار سیلاب های احتمالی ناشی از بارش های پیش رو انجام می شود.

مرتضوی تصریح کرد: از سویی رهاسازی و تخلیه آب سد، سبب بهبود کیفیت آب مخزن سد می شود و با این اقدام، بخشی از گل و لای انباشته شده در دریاچه آن نیز تخلیه می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، کنترل ایمنی و پایداری سازه سد را از دیگر اهداف رهاسازی آب سد شیرین دره برشمرد.

سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان بر روی رود شیرین دره، از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.

شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی به شهروندان، ساکنان و مسافران حاشیه رودخانه اترک در شهرستان مانه و سملقان هشدار داده است که به منظور پیشگیری از بروز حوادث ناخواسته و ناگوار، در مدت رهاسازی آب سد، از نزدیک شدن به حاشیه این رودخانه خودداری کرده و رفت و آمد در این مناطق را به حداقل برسانند.

اواخر مهرماه امسال نیز بخشی از آب سد شیرین دره، به مدت دو روز، رها شده بود.

سد شیرین دره، در سال ۸۴ با ظرفیت ذخیره سازی ۹۱ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید اما در سالیان اخیر به علت گل و لای ورودی به مخزن، حجم مفید آبگیری آن به ۶۱ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

این سد علاوه بر تامین آب کشتزارهای پایین دست، بخشی از آب آشامیدنی شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی و شماری از روستاهای مسیر انتقال را تامین می کند.

اکنون هفت سد با حجم ۲۳۴ میلیون مترمکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است که آب کشاورزی ۲۲ هزار هکتار از زمین های پایین دست را تامین می کنند.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا