اخباربرترخودرونفت و پتروشیمی

باگ در سهمیه بندی باک

به گزارش صنعت کار، آن چه همواره در زمان پیش بینی سهمیه بندی بنزین مطرح می شد تفاوت در نحوه این اختصاص و همچنین رقم جدید بنزین بود. برخی معتقدند باید به دارندگان خودروهای لوکس به مراتب بنزین گران تری اختصاص یابد چرا که اختلاف زیادی میان این دسته از دارندگان خودروها با خودروهای داخلی وجود دارد.
به اعتقاد این دسته از افراد، برای نمونه ضرورتی وجود ندارد که دارنده یک خودروی لندکروز از بنزینی که با قیمت پایین تعیین شده استفاده کند و در همین حال خودروی داخلی که قیمتی به مراتب پایین تر دارد نیز از همان بنزین بهره مند باشد.
گفته می شود دولت می توانست با پیش بینی راهکارهایی قیمت بنزین خودروهای داخلی و خارجی را متفاوت از یکدیگر تعیین کند و در این شرایط بود که عدالت برقرار می شد.
اما کارشناسان صنعت خودرو نظری دیگری دارند. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با بیان این که خودروهای وارداتی پول بنزین را در قالب تعرفه واردات یک بار پرداخت کرده اند و حذف آن ها از بنزین ۱۵۰۰ عادلانه نیست، می گوید: ۶۰ لیتر سهمیه عددی نیست که تغییری در زندگی ایجاد کند و تاکید بر حذف خودروهای وارداتی از سهمیه و همچنین بنزین ارزان در عدالت بی تاثیر است.
وی می افزاید: در حالی صحبت از بی عدالتی در تعیین قیمت و میزان سهمیه بنزین برای خودروهای وارداتی می شود که دارندگان این خودرو هزینه های زیادی را بابت خرید این خودروها پرداخت کرده اند و اخذ دوباره این قیمت در قالب بنزین گران نوعی بی عدالتی است.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که سهمیه بندی بنزین به شکل کنونی چندان عادلانه نیست، تصریح می کند: اگر قرار بود یارانه ای تقسیم شود بهتر یود که این یارانه به اقشار تقسیم می شد چرا که در این شرایط حق کسانی که خودرو ندارند زایل می شود.
زاوه ادامه می دهد: با این اوصاف تفاوت در تعیین سهمیه و قیمت بنزین برای خودروهای وارداتی و داخلی محلی از اعراب ندارد این در حالیست که هم اکنون هزینه مالی خودروهای داخلی در ماه معادل یک میلیون تومان است طبیعی است در این شرایط سهمیه بنزین و قیمت اعلامی تغییری در شرایط نخواهد داشت و در نهایت این مدل از سهمیه بندی تنها به ضرر کسانی است که فاقد خودرو هستند.
این اظهارات نشان می دهد که دولت باید در نحوه سهمیه بندی و تعیین قیمت علاوه بر استفاده از نظرات همه بخش ها، عدالت را سرلوحه اقدامات خود قرار می داد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا