اخباربرترصنعت و معدن

استفاده از پهپاد جهت اکتشافات معدنی برای نخستین بار در کشور

به گزارش صنعت کار، علیرضا شهیدی در این مراسم با بیان اینکه با کشف معادن آهن، مس و طلا در استان قم این استان به استان فلزی تبدیل شد، گفت: برای دستیابی به محدوده‌های امیدبخش به فناوری‌های به‌روز نیاز داریم که در همکاری با دانشگاه شریف درصدد طراحی و ساخت پهپادها با کاربرد در ژئوفیزیک هوایی هستیم.
شهیدی با بیان اینکه این سازمان کار ژئوفیزیک هوایی را از سال ۱۳۸۱ با همکاری یکی از شرکت‌های کانادایی آغاز کرده است، اظهار کرد: این داده‌برداری هوایی برای مناطق دشتی بوده است، در حالی که کشور علاوه بر مناطق دشتی دارای مناطق کوه و کوهپایه‌ای است، از این رو از هلی‌کوپتر نیز در این زمینه بهره بردیم.
وی با تاکید بر اینکه در مطالعات ژئوفیزیک هوایی از سه روش مگنومتر، رادیومتری و الکترومغناطیس استفاده شد، خاطر نشان کرد: با تکامل و پیشرفت دانش، تجهیزات ژئوفیزیک هوایی جدید به سمت کوچکتر شدن حرکت کرده است و از سوی دیگر می‌طلبد که در راستای کاهش هزینه‌های تمام شده و صرفه‌جویی از پهپادها در این زمینه بهره ببریم.
شهیدی، امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه صنعتی شریف را در این راستا ذکر کرد و افزود: در این همکاری دانشگاه شریف اقدام به طراحی پهپادهای مورد نیاز در ژئوفیزیک هوایی خواهد کرد.
رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه این سازمان در شصتمین سال تاسیس خود قرار دارد، یادآور شد: تاکنون این سازمان در برهه‌های خاصی اقدام به تولید اطلاعات پایه زمین در حوزه‌های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کرده است.
وی با اشاره به همکاری این سازمان با دانشگاه شریف، ادامه داد: برای این منظور ۲۵ بلوک هوایی برای برداشت هوایی انتخاب کردیم که مساحت آن بالغ بر ۲ میلیون و ۷۵۰ کیلومتر خطی و حدود ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع می‌شود.
شهیدی با اشاره به کاهش عیار معادن کشور، گفت: آنچه که در سطح بوده، کشف شده است و ما به دنبال کشف معادن در اعماق زمین هستیم.
به گفته وی، بر اساس آمارها در دنیا ۲۵ تا ۵۵ درصد از معادن بزرگ دنیا در عمق ۱۰۰ تا ۲۰۰ متری قرار دارند.
رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به مطالعات ژئوفیزیک هوایی در کشور، افزود: در این مطالعات در کردستان معادن آهن و مس کشف شده است و امیدواریم در سال انقلاب معدنی به اهداف مورد نظر دست یابیم.

شهیدی انجام این مطالعات را موجب تغییر در سیمای استان‌ها دانست و در این باره توضیح داد: به عنوان مثال استان قم یک استان غیر فلزی شناخته شده بود، ولی با مطالعات انجام شده سیمای این استان به استان فلزی تغییر یافت.
رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اضافه کرد: در این استان معادن آهن، مس و طلا کشف شده است.

تولید پهپادهای مورد نیاز سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دانشگاه شریف
در ادامه معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر این که همکاری این دانشگاه با سازمان زمین‌شناسی محدود به تولید پهپادها نمی‌شود، گفت:‌ ما در زمینه ساخت تجهیزات و پردازش اطلاعات با این سازمان همکاری خواهیم داشت.
محمدرضا موحدی امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با دانشگاه شریف با تاکید بر اینکه این دانشگاه مفتخر است که بتواند در حوزه‌های فناوری به کمک سازمان‌های صنعتی کشور بیاید، گفت: ما تلاش داریم در کنار خدمات آموزشی و پژوهشی بتوانیم به عنصر اثرگذاری، رنگ بیشتری دهیم و در شرایط خاصی که کشور قرار دارد و شرایط تحریم بر آن حاکم است، از این تهدیدها به عنوان فرصت استفاده کند.
موحدی، امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را یکی از زمینه‌های همکاری و رفع چالش‌های کشور نام برد و ابراز امیدواری کرد که این همکاری بنیان پایداری برای رفع نیازهای کشور باشد.
معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه شریف با تاکید بر این‌که همکاری با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور محدود به کاربردی کردن پهپادها در حوزه‌ ژئوفیزیک هوایی نخواهد بود، ادامه داد:‌ علاو بر آن، این دانشگاه در حوزه‌های ساخت تجهیزات، سنسورها و پردازش اطلاعات توانمندی‌هایی دارد که با سازمان زمین‌شناسی همکاری خواهد داشت.

 

منبع: شاتا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا