اخبارصنعت و معدنویژه ها

صادرات ۱.۵میلیارد دلاری واحدهای صنعتی کوچک و متوسط

به گزارش صنعت کار، اصغر مصاحب افزود:‌ این میزان صادرات توسط ۹۰۰ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور انجام شد؛ این درحالی است که به دلیل محدودیت‌های صادراتی، در مقایسه با مدت مشابه پارسال، تعداد شرکت‌های صادرکننده کاهش یافته، اما میزان صادرات‌شان افزایش داشته است.

وی اضافه کرد:‌ در نیمه نخست امسال نیز یک میلیارد و ۳۰ میلیون دلار صادرات از سوی بنگاه‌های کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از ۳۰ درصد رشد داشت.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: ‌عراق با ۳۲۰ میلیون دلار، افغانستان ۲۱۶ میلیون دلار و پاکستان ۵۱ میلیون دلار، سه مقصد نخست صادرات این واحدها در مدت یاد شده بودند و پس از آن‌ها، امارات متحده عربی و ترکمنستان در مکان‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.

مصاحب یادآور شد:‌ مواد غذایی، لوازم خانگی، مواد پلیمری و پلاستیکی، مواد شیمیایی، فرش، چرم و کیف دستی، عمده کالاهای صادراتی را تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در مدت مشابه پارسال سیمان، گچ و سنگ در رتبه دوم بیشترین صادرات بنگاه‌های کوچک و متوسط (پس از مواد غذایی) قرار داشتند که امسال به دلیل محدودیت‌های تعرفه‌ای وضع شده از سوی عراقی‌ها، به رتبه هشتم نزول کرد.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: تمرکز بر صادرات به کشورهای همسایه از جمله محورهای برنامه هفتگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری است که هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار ظرفیت وارداتی دارند.

مصاحب بیان داشت:‌ کمک به راه اندازی شرکت‌های مدیریت صادرات و تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی (تجمیع واحدهای تولید کننده و صادراتی برای عرضه کالاها‌ی‌شان با برند مشترک یا به‌صورت متحدالشکل)، دو فعالیت عمده‌ای است که از سوی این سازمان برای توسعه صادرات بنگاه‌های کوچک و متوسط انجام می‌شود.

وی افزود: تا امروز ۷۲ کنسرسیوم صادراتی و ۶۵ شرکت مدیرت صادرات شکل گرفته و فعالیت دارند.

حمایت از دانش بنیان‌ها و استارتاپ‌ها

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین از استقرار ۳۱۲ شرکت دانش بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خبر داد و اضافه کرد: این سازمان از طریق مشاوران خود به شناسایی شرکت‌های مستعد دانش بنیان شدن می‌پردازد که تا کنون موفق به شناسایی ۴۳۳ واحد شده‌اند.

مصاحب ادامه داد: ‌در یک سال گذشته ۵۷ رویداد با هدف حمایت از استارتاپ‌ها از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برگزار شده و در سه حوزه زیرساختی، توسعه فنآوری و تجاری سازی و توسعه بازار از آن‌ها حمایت می‌شود.

به گفته وی، تا کنون ۲۲۸ ایده برتر در رویدادهای یاد شده شناسایی شده است.

بازفعال سازی واحدهای راکد و نیمه فعال

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین از بازفعال سازی بیش از ۶۰۰ واحد تولیدی راکد و نیمه فعال حاضر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خبر داد که از طریق ارائه خدمات کلینیکی و مشاوره‌ای، معرفی سرمایه‌گذاران جدید به آن‌ها یا در تعامل با بانک‌ها به انجام رسیده است.

مصاحب تصریح کرد: این سازمان در هفت ماهه امسال به ۱۲ شرکت کوچک و متوسط کمک کرده تا بتوانند پذیرش فرابورس را اخذ کنند و عرضه سهام داشته باشند.

نزدیک به ۸۰ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط (SME) در کشور وجود دارد که ۴۳ هزار واحد آن‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مجوز فعالیت داشته و ۷۵ درصد آن‌ها فعال‌اند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا