اخبارصنعت و معدنویژه ها

همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه از اولویت های سیاست خارجی ایران است

به گزارش صنعت کار، رضا اردکانیان، صبح امروز 10 آذرماه در همایش تجارت با اوراسیا با اشاره به اینکه ایران و اتحادیه اروپا – آسیا پس از چند سال مذاکره در اردیبهشت ماه سال ۹۷ موفق به امضای قرارداد موقت تجاری آزاد شدند، گفت: مقرر است این موافقت‌نامه بعد از 3 سال اجرای آزمایشی به قرارداد تجارت آزاد تبدیل شود. از این رو این دوره 3 ساله از بُعد اجرا واجد اهمیت فراوان است و لذا متولیان اجرای این موافقت‌نامه از سوی طرفین باید در تعامل نزدیک با یکدیگر باشند و تلاش فراوان به عمل آورند.

وی با اشاره به اینکه موانع اجرای دقیق موافقتنامه موقت تجارت آزاد که از پنجم آبان ماه رسما در زمینه های عملیاتی شدن فراهم می شود، گفت: در صورت اجرای جدی و صحیح این موافقت نامه، زمینه بسط مناسبات اقتصادی و مبادلات تجاری ایران و کشورهای دیگر فراهم می شود و به توسعه اقتصادی این کشورها منجر می شود، بدیهی است که همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است و از این زاویه می‌توان شکل‌گیری بلوک جدید اقتصادی اوراسیا را به فال نیک گرفت.

او ادامه داد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا را می توان نمونه خوبی از همکاری منطقه‌ای و سیاست منطقه‌ای در دهه‌های اخیر برشمرد که با گسترش و توسعه آن زمینه های همگرایی اقتصادی کشورهای منطقه را فراهم و سبب آرامش در منطقه می شود.

وزیر نیرو ادامه داد: این همکاری ها، آسیب‌پذیری کشورهای منطقه در قبال تحولات اقتصادی جهان و شوک های مختلف جهانی را کاهش می دهد و من معتقدم با توسعه کمی و کیفی این اتحادیه و گسترش جغرافیایی آن می توان بازار بزرگی در سطح منطقه ایجاد کرد و مناسبات بدیعی مکمل کشورهای منطقه همسایه را فراهم آورد .

وی ‌گفت: سیاست اصولی ایران برتوسعه روابط و همکاری کشورهای همسایه استوار بوده و در همین چارچوب امضای توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا و اقتصادی و تجاری با پنج کشور عضو این اتحادیه و استقبال و زمینه برای افزایش حجم مبادلات طرفین را فراهم می آورد .

اردکانیان گفت: ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر های اقتصادی و کشورهای اوراسیا ، دریای عمان و خلیج فارس و همچنین برخورداری از مواد غنی فسیلی معدنی و صنعتی می تواند شریک مطمئنی برای منطقه اوراسیا باشد.

وی ادامه داد : ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم خاورمیانه و به دلیل برخورداری از مزیت همسایگی با کشورهای آسیای میانه و قفقاز و کشورهای شمالی دریای خزر و به ویژه روسیه می تواند منافع این کشورها را پیوند داده و برای تحقق این مهم و روانسازی توسعه مناسبات تجاری و همگرایی ضروری است با هم افزایی به توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز بپردازند.

اردکانیان با اشاره به عدم توسعه زیرساخت‌ها از جمله حمل و نقل که به تاخیر در انتقال کالا می‌انجامد، افزود: عدم توسعه‌ای زیرساختی از جمله حمل و نقل، تاخیر در انتقال کالا و افزایش ضایعات محصولات صادراتی و نظایر آن خواهد شد و از سوی دیگر با به کارگیری روش‌های مختلف از جمله یکسان‌سازی و شفافیت استاندارد و رویه های گمرکی در جهت رفع مشکلات و موانع غیر تعرفه ای همت گمارد و تجارت منطقه ای را وسعت بخشید.

وی در ادامه بیان کرد : همچنین در راستای توافقنامه می‌توان به همکاری های مشترک در زمینه انرژی، تجارت، الکترونیک تبادل گردشگر و همچنین تأثیر گردشگری رودخانه‌ای و دریایی و همچنین مقررات و نرخ تعرفه حمل و نقل، ایجاد پنجره های واحد گمرکی و اقداماتی نظیر آن پرداخت .

وی با اشاره به اینکه نظر اصلی دولت ایران و شخص رئیس جمهور به تسهیل هر چه بیشتر گسترش روابط و عملیاتی شدن موافقتنامه است، گفت: من به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه و همچنین به عنوان نماینده دولت اعلام می کنم با همه توان و ظرفیت فعالان بخش خصوصی، تولید کنندگان در جهت رسیدن به اقدامات موثر و مناسب انجام شود.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا