اخباربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

تشریح دستاوردهای اجلاس کمیسیون مشترک همکارهای ایران و عمان

به گزارش صنعت کار، عباس عبدالخانی گفت: هدف اصلی اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و عمان ایجاد راهکارهایی برای توسعه سطح روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور و شناسایی چالش ها و موانع تجاری بود.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۹۷ حجم مراودات تجاری دو کشور حدود 1.2 میلیارد دلار بوده است که حدود ۸۰۰ میلیون دلار آن از ایران به عمان صادر شده و حدود ۴۰۰ میلیون دلار نیز واردات ایران از عمان بوده است.

کمیسیون مشترک همکارهای ایران وعمان گامی موثر درراستای افزایش حجم تبادلات تجاری دو کشور

وی افزود : علی رغم توسعه روابط تجاری ایران و عمان در چهار سال گذشته اما هنوز به حجم مورد دلخواه نرسیده ایم و در هجدهمین دوره اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و عمان ، وزیر صنعت و معدن و تجارت کشورمان و مقامات کشور عمان با عنوان روسای کمیسیون مشترک، برای رسیدن رقم حجم مبادلات تجاری به سقف ۵ میلیارد دلار در یک دوره سه ساله به توافق رسیدند.

توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی و دریایی ایران و عمان

عبدالخانی با اشاره به دیگر دستاوردهای این اجلاس در دوره های گذشته گفت: در سه سال اخیر مواردی از قبیل تسهیل صدور روادید برای اتباع دو کشور، امکان ثبت شرکت و اخذ اقامت در عمان، توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی و همچنین توسعه و تقویت ناوگان حمل و نقل دریایی مطرح بود که خوشبختانه با رایزنی مقامات هر دو کشور برای عملی کردن آنها به نقطه مطلوبی رسیدیم.

رایزن بازرگانی سابق ایران در عمان اظهار داشت: در حال حاضر اتباع ایرانی می توانند در فرودگاه مسقط، پایتخت عمان ویزای ۱۰ روزه و یک ماه و یک ساله بگیرند و از سوی دیگر اتباع عمانی نیز بدون ویزا می توانند به راحتی به شهرهای مختلف ایران سفر کنند.

وی افزود: از شهرهای مختلف کشورمان شامل تهران ، مشهد ، شیراز ، قشم، کیش و چابهار در حال حاضر خطوط هوایی برقرار شده است و در آینده ای بسیار نزدیک نیز به شهرهای اهواز، اصفهان، لار و بندر عباس نیز تعمیم خواهد یافت.

عبدالخانی در ادامه در خصوص حمل و نقل کالا میان دو کشور بیان کرد: در حال حاضر کشتی های کانتینری و باری از بندرهایی مانند بندر عباس و جاسک به بنادر مختلف عمان از جمله بندر سلطان قابوس و سه بندر مهم عمان کالا حمل می کنند.

وی اظهار داشت: تاکنون روابط ایران با کشور عمان به لحاظ سیاسی در بالاترین سطح خود بوده است و اشتراکات فراوان فرهنگی، دینی، اجتماعی و همچنین حسن همجواری باعث شده است تا زمینه برای توسعه روابط تجاری و بازرگانی دو چندان شود.

کارشناس ارشد سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه افزود: خوشبختانه در هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک برای اولین بار طرف عمانی همراه هیات بلند پایه دولتی متشکل از ۱۶ مدیر ارشد از بخش های مختلف دولتی، یک هیات از بخش خصوصی و متشکل از ۱۷ فعال تجاری به ریاست بازرگانی اتاق عمان در کنار بخش دولتی حضور داشتند که این نشان از جدیت دولت عمان برای توسعه روابط تجاری به شمار می رود.

وی ادامه داد: علی بن مسعود السنیدی، وزیر تجارت و صنعت عمان در تهران طی دو روز سفر خود با اسحاق جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهور کشورمان ، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و تعدادی از مقامات ارشد کشورمان در حوزه های اقتصادی دیدار و گفت و گو کرد و در تمام این ملاقات ها بر توسعه و ارتقای سطح روابط دو کشور تاکید ویژه ای داشت.

وی خاطرنشان کرد: در راستای برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون همکاری های مشترک ایران و عمان ، وزیر تجارت عمان ملاقاتی نیز با عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی برای رسیدن به راهکارهایی جهت رفع مشکلات و موانع بانکی داشتند.

امضای 5 سند مهم در راستای توسعه زیر ساختارهای ایران و عمان

عبدالخانی افزود: در جریان این اجلاس ۵ سند مهم نیز برای توسعه زیر ساختارها تجاری دو کشور به امضا رسید که از جمله آنها می توان به سند همکاری های استاندارد و حمل و نقل دریایی و همچنین سند همکاری های ورزشی و یاداشت تفاهم اجلاس کمیسیون مشترک اشاره کرد.

وی ادامه داد: طرف عمانی همچنین بر تجارت مستقیم کالا از ایران به عمان و سرمایه گذاری مشترک ایران در مناطق آزاد عمان برای روانه شدن کالا به بازار کشورهای آفریقایی و حوزه خلج فارس تاکید داشت و در مقابل ایران نیز خواستار سرمایه گذاری مشترک در مناطق آزاد کشورمان برای رسیدن به بازار کشورهایی مانند پاکستان ، افغانستان و کشورهای آسیایی میانه شد.

استقبال عمان از حضور شرکت های توانمند ایرانی

وی یادآور شد: وزیر صنایع و تجارت عمان همچنین از آمادگی کامل کشورش برای پذیرش و استقبال از شرکت های توانمند و تخصصی بخش خصوصی ایران به ویژه در زمینه های میوه و تره بار، مواد غذایی و بسته بندی و نیز مواد پروتئینی و علوفه و مصالح ساختمانی خبر داد.

عبدالخانی خاطر نشان کرد: کشور عمان سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار واردات کالا دارد که سهم ایران در سال ۹۸ کمتر از ۲ درصد بوده است؛ از این رو با توجه به علاقه مندی مردم عمان و وجود اراده سیاسی و تاکید مقامات عالی دو کشور، ایرانی های علاقمند می توانند با ثبت شرکت و اقامت در کشور عمان نسبت به بازاریابی و فروش کالاهای ایرانی در بازار عمان اقدام کنند.

وی در پایان گفت : برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک به میزبانی تهران موفقیت آمیز بود و امیدواریم در آینده ای نزدیک بزرگترین دستاورد آن که توافق برای افزایش سطح مبادلات تجاری تا حجم ۵ میلیارد دلار بوده است تحقق یابد.

 

 

منبع: شاتا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا