اخبارخودروراه و ساختمانصنعت و معدنویژه ها

آغاز عملیات اجرایی احداث واحد صنعتی “روکش لاستیک آریا” در شهرک صنعتی راور

به گزارش صنعت کار، کلنگ احداث واحد صنعتی “روکش لاستیک آریا” با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی در شهرک صنعتی راور به زمین زده شد.

این واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری بالغ بر 1000 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و با مشارکت بانک صنعت و معدن در زمینی به مساحت 5 هکتار در شهرک صنعتی راور احداث و در مدت 18 ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

با افتتاح این کارخانه که سالانه از خروج یک میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد نمود، در فاز اول برای 200 نفر به‌طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

ضرورت توجه به ظرفیت های صنعتی و معدنی استان کرمان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آئین آغاز عملیات اجرایی احداث واحد صنعتی “روکش لاستیک آریا” در شهرک صنعتی راور با اشاره به تعداد واحدهای تولیدی به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان کرمان گفت: کرمان در استفاده از این ظرفیت‌ها نیازمند توجه بیشتری است.

محسن صالحی‌نیا اضافه کرد: برای شکل‌گیری یک واحد صنعتی چندین شاخص باید مد نظر قرار گیرد که به نظر می‌رسد در این طرح این شاخص‌ها پیش‌بینی و فراهم شده است.

وی با ابزار امیداوری از این‌که این پروژه طبق برنامه زمان‌بندی پیش رفته و به‌موقع به بهره‌برداری برسد، افزود: حضور مسئولان استانی و منطقه نشان از این دارد که همه به توسعه این منطقه علاقه‌مند هستند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که کاری در این منطقه درحال انجام است که به رشد و توسعه ظرفیت‌های منطقه می‌انجامد، اضافه کرد: امیدواریم با همکاری همه نهادها زمینه‌ خوبی برای توسعه دیگر ظرفیت‌های این منطقه ایجاد شود.

صالحی‌نیا با بیان این‌که اجرای این طرح در این منطقه و با وجود همه پتانسیل‌ها، زیرساخت‌ها و بازار خوبی که وجود دارد، یکی از شاخص‌های موفقیت این طرح است، ادامه داد: استفاده از تجربه و پتانسیلی که وجود دارد، حفاظت از محیط زیست، بازیافت و اجرای طرحی که در این منطقه کم‌نظیر است و یا اصلاً وجود ندارد، از دیگر شاخصه‌های مهم در موفقیت این طرح است.

وی با اشاره به سیاست‌های کلانی که در ایجاد و توسعه طرح‌های اقتصادی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: می‌توان با استفاده از این ظرفیت‌ها، اجرای این طرح را به شاخص‌های خوبی رساند تا شاهد توسعه این پروژه در گام بعدی بوده و به‌عنوان یک صنعت محوری، صنایع دیگری را نیز در کنار خود توسعه دهد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود شاخص‌ها و ظرفیت‌های فراوانی که در استان پهناور کرمان وجود دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه وضعیت استان کرمان در شهرک‌های صنعتی از نظر تعداد واحدهایی که به بهره‌برداری رسیده و تعداد شاغلان با توجه به وسعت استان و در مقایسه با دیگر استان‌ها مطلوب نیست و از دیگر استان‌ها عقب است.

صالحی‌نیا با بیان این‌که بیش از 4 درصد شهرک‌های صنعتی درحال بهره‌برداری کشور در استان کرمان است و نیروهایی که در این شهرک‌ها درحال فعالیت هستند نیز چیزی در حدود 4 درصد است، گفت: این رقم در استان کرمان تا بیش از 6 درصد می‌تواند رشد داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که این رشد و پیشرفت در استان کرمان محقق نمی‌شود، مگر این‌که شاخص‌های توسعه منطقه و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این استان رشد کند، افزود: صنایع جانبی با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان هم باید رشد داشته باشد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: هرچند در استان کرمان صنایع معدنی بزرگی داریم، اما با توجه به سیاست‌های محوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به ظرفیتی که در صنایع تبدیلی کشاورزی و صنایع مرتبط با صنایع بزرگ در استان کرمان وجود دارد، این ظرفیت‌ها باید رشد کند.

صالحی‌نیا با اشاره به شاخص توسعه پیمانکاری فرعی در کشور نیز اظهار داشت: با شکل‌گیری این شاخص در کرمان این امکان فراهم می‌شود که تأمین نیازمندی‌های زنجیره صنایع بزرگ هم در استان انجام شود.

وی با بیان این‌که دستگاه‌های متولی با محوریت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان باید این ظرفیت‌ها و سیاست محوری را بیشتر مد نظر قرار دهند، تأکید کرد: امروز سیاست کشور، توسعه صنعت در مناطق مستعد کم برخوردار است.

پرداخت 91 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزی و ریالی به صنایع استان کرمان
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز در این آئین اظهار داشت: تکمیل زنجیره ارزش محصولات می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال پایدار در کشور و ایجاد ارزش افزوده مناسب باشد و از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

حسین مهری گفت: میزان سرمایه‌گذاری در این طرح بالغ بر 1000 میلیارد ریال است که با بهره‌برداری از آن برای بیش از 200 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

وی از ایجاد واحدهای تولیدی مانند مجتمع روکش لاستیک آریا که در حفظ محیط زیست مؤثر هستند، ابراز خرسندی کرد و افزود: با بهره‌برداری از فنآوری به‌کار رفته در محصول این شرکت، چرخه عمر محصول لاستیک مورد نیاز صنایع سنگین افزایش می‌یابد و کشور از واردات بی‌رویه این محصول بی‌نیاز می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن با تأکید بر حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شرایط کنونی اقتصاد کشور اضافه کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید تا کنون 91 هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات ارزی و ریالی به صنایع استان کرمان پرداخت شده است.

مهری ادامه داد: در مدت زمان یاد شده، 44 طرح توسط بانک صنعت و معدن در استان کرمان تأمین مالی شده است. از این میان، 37 طرح به بهره‌برداری رسیده و 7 طرح نیز درحال احداث است که در مجموع این 44 طرح برای بیش از 2000 نفر اشتغالزایی به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: استان کرمان ظرفیت بالایی در زمینه توسعه معادن و ایجاد صنایع معدنی دارد، به گونه‌ای که از آن به‌عنوان بهشت معادن ایران یاد می‌شود و بانک صنعت و معدن نیز برای مشارکت در طرح‌های معدنی که دارای توجیه اقتصادی و فنی لازم باشند، اعلام آمادگی می‌نماید.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن تأکید کرد: شرط نخست این بانک برای همکاری با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تأیید اهلیت و صلاحیت آنان توسط کارشناسان بانک و مراجع ذیصلاح است.

کرمان قطب تولید لاستیک در کشور می‌شود

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین گفت: پروژه جدید لاستیک‌های سنگین و فوق‌ سنگین در کرمان به‌زودی عملیاتی می‌شود و این استان را به‌عنوان قطب تولید لاستیک کشور مطرح می‌کند.

محمد رضا پورابراهیمی افزود: در شرایط سخت اقتصادی که دشمنان برای ما ایجاد کرده‌اند، اما استان کرمان همچنان پیشگام در عرصه‌های اقتصادی است و شهرستان راور یکی از مناطق مهم ما در اجرای پروژه‌هاست.

وی اضافه کرد: علی‌رغم مشکلات اقتصادی به‌وجود آمده، سالانه به‌طور متوسط ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان کرمان انجام شده و این روند ادامه دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارخانه روکش لاستیک راور قرار بود در تابستان کلنگ ‌زنی شود که با مقداری تأخیر مواجه شد و با توجه به تغییرات نرخ ارز پیش‌بینی می‌شود میزان سرمایه‌گذاری از ۱۰۰ میلیارد تومان بیشتر شود.

پورابراهیمی با ابراز امیدواری از این‌که این پروژه در کمتر از ۱۸ ماه عملیاتی شود، اظهار داشت: ۴۰ درصد ظرفیت معادن کشور در استان کرمان است و شهرستان راور هم ظرفیت خوبی در این حوزه دارد که با پشتیبانی بانک تخصصی صنعت و معدن می‌توان رونقی را در این بخش ایجاد کرد.

وی اجرای ابن پروژه را آغازی برای ادامه فعالیت‌های اقتصادی در راور دانست و بیان کرد: امروز بخش عمده‌ای از صنعت لاستیک‌های سنگین و نیمه ‌سنگین کشور وارداتی است و بخش عمده‌ای از ارز کشور از این طریق خارج می‌شود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا