برگزیدهصنعت و معدنویژه ها

حدود ۵۰۰ مگاوات ظرفیت برق آبی مازندران آماده واگذاری است

به گزارش صنعت کار، ابراهیم یخشکی روز چهارشنبه در آغاز نشست ملی هم اندیشی توسعه نیروگاههای برق آبی کوچک که با حضور ۳۰ شرکت نیروگاهی بخش خصوصی و کارشناسان و مدیران شرکت آب منطقه ای ۲۱ استان کشور در ساری در حال برگزاری است، افزود: در حال حاضر ظرفییت تولید ۱۴مگاوات برق در زیر سدهای استان، ۳۶۲ مگاوات در مسیر رودخانه ها و ۲۰ مگاوات نیز در مسیر خطوط آب شرب مازندران در قالب نیروگاه برق آبی کوچک وجود دارد.

وی کاهش تولید گاز گلخانه ای را مهمترین مزیت توسعه نیروگاههای برق آبی برشمرد و گفت: طبق بررسی های صورت گرفته با تولید هر مگاوات انرژی برق آبی تا چهار تن تولید گاز کربن ناشی از سوخت فسیلی کم می شود.

یخشکی امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی و وجود تجهیزات کامل نیروگاهی در داخل کشور را از دیگر مزیت های ایجاد نیروگاه برق آبی عنوان کرد.

وی تاکید کرد: در استان مازندران به خاطر سازگاری نیروگاه برق آبی با مسائل زیست محیطی باید از این ظرفیت و فرصت تولید این انرژی بدرستی بهره برداری کرد.

نیروی برق آبی گسترده ترین شکل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود.این نوع نیروگاه ها در مقیاس بزرگ بیشتر از ۱۰ مگاوات در اطراف سدها و نیروگاههای کوچک کمتر از ۱۰ مگاوات در مسیر رودخانه ها احداث می شود.

معرفی ایجاد نیروگاه برق آبی کوچک و متوسط بر روی رودخانه ها و زیر سدهای کشور ، امکان سنجی ساخت تمام تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور و دعوت از سرمایه گذاران برای مشارکت در ایجاد نیروگاه برق‌آبی از مهمترین اهداف این نشست است.

از آن جایی که در بین نیروگاه‌های تجدیدپذیر، نیروگاه برق‌آبی باتوجه به نرخ خرید تضمینی تعیین شده از توجیه بسیار بالایی برخوردار است، وزارت نیرو از همه سرمایه گذاران برای مشارکت در این حوزه دعوت کرده است.

توسعه انرژی های تجدید پذیر در ایران ، اقدامات بخش آب در زمینه توسعه نیروگاه های برق آبی کوچک در کشور ، سیاست های حمایتی وزارت نیرو در توسعه انرژی های تجدید پذیر ، سند راهبردی ملی توسعه نیروگاه های برقی آبی ، انتظارات سرمایه گذاران خارجی برای انتقال تکنولوژی و ساخت در داخل کشور از محورهای مهم نشست هم اندیشی ملی توسعه نیروگاههای برق آبی اعلام شده است.

 

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا