اخباربرگزیدهنفت و پتروشیمیویژه ها

بنزین تولیدی کشور آلاینده نیست

به گزارش صنعت کار، نیره پیروزبخت، امروز (یکشنبه، اول دی‌ماه) در نشست خبری با بیان اینکه آزمایش‌های استاندارد در همه شهرهای کشور و در دو فصل گرم و سرد سال انجام می‌شود و مطابق آزمایش‌ها، تا کنون کیفیت بنزین تولیدی هیچ مشکلی نداشته است، گفت: هم‌زمان با افزایش قیمت بنزین، بررسی نازل‌ها در جایگاه‌های سوخت در دستور کار قرار گرفت که در آبان‌ماه، ۲۱۵ مورد از ۵ هزار و ۱۰۰ مورد نازل، در آذرماه ۱۶۳ مورد از ۴ هزار و ۹۷۸ مورد نازل و در یک هفته گذشته ۳۵ مورد از هزار مورد بازرسی نازل‌ها کم‌فروشی داشته و از سوی کارشناسان این سازمان و وزارت نفت پلمب شدند.

وی افزود: استاندارد پیشین بنزین در کشور معادل استاندارد یورو ۲ بود که به استاندارد ملی معادل یورو ۴ تبدیل شد. بین استاندارد قدیمی و جدید اختلاف زیادی در کاهش آلاینده‌ها وجود داشت، به‌طور نمونه حد مجاز گوگرد در سوخت با استاندارد قدیمی ۳۰۰ پی‌پی‌ام بود که در استاندارد ملی یورو ۴ به ۵۰ پی‌پی‌ام کاهش یافت و بهبود ۶ برابری را تجربه کرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد:‌ چند ماهی است که بهبود استاندارد بنزین معادل یورو ۵ در دستور کار قرار گرفته، اما از این پس کاهش شاخص‌های آلایندگی هوا چندان محسوس نیست، به‌عنوان نمونه شاخص گوگرد از ۵۰ به ۲۰ یا ۳۰ پی‌پی‌ام کاهش خواهد یافت، اما به صفر نخواهد رسید.

پوشش بنزین یورو ۴ تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ درصد می‌رسد

پیروزبخت تاکید کرد:‌ امروز ۸۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بنزین استاندارد ملی یا همان یورو ۴ است و این پوشش تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: اکنون در بحث گوگرد، حداکثر مجاز آن در بنزین باید ۵۰ پی‌پی‌ام باشد، اما میانگین آن در فصل گرم سال در بنزین‌های سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۱۵.۱، ۲۹.۵۳ و ۱۴.۸۲ پی‌پی‌ام است. حد مجاز بنزن نیز در فصل گرم سال یک است که در بنزین سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۰.۵، ۰.۵ و ۱.۱ درصد است.

به گفته پیروزبخت، میانگین کشوری شاخص الفین‌ها ۱۸ و در بنزین‌های سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۳.۴۶، ۳.۱۱ و ۴.۳۶ درصد است.

وی تصریح کرد: میانگین کشوری شاخص آروماتیک‌ها ۳۵ و در بنزین‌های سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۱۶.۵۱، ۱۴.۷۲ و ۱۸.۵۳ درصد است، همچنین میانگین شاخص اکتان در بنزین‌های توزیعی کشور ۹۵ و در بنزین‌های سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۹۵، ۸۸.۱ و ۹۲.۰۴ درصد است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، موتورخانه‌های واحدهای تجاری و دولتی را یکی از منابع مهم آلاینده هوا در فصل سرد سال برشمرد و گفت:‌ پارسال ۲ هزار و ۶۰۰ موتورخانه از سوی این سازمان بازرسی شدند.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا