اخبارراه و ساختمانگوناگونویژه ها

۳۴۲ میلیمتر بارندگی در کشور ثبت شد

به گزارش صنعت کار، «محمدرضا حاج رسولی ها»روز یکشنبه افزود: میزان بارش‌های کشور از رشد ۱۵درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار است، اما این وضعیت در حوضه دریاچه ارومیه کاهش پنج درصدی دارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت:میزان بارش های پارسال در حوضه دریاچه ارومیه با رشد خوبی روبرو شده بود که امسال و در این چند ماهه، رشد منفی ۱۰ میلیمتری دارد.

وی اضافه کرد: تراز آب دریاچه ۷۱ سانت بیشتر شده، اما روند کاهش بارندگی ها در این حوضه آبریز می تواند ورودی آب به دریاچه را کاهش دهد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: حوضه آبریز دریاچه ارومیه با ۳۷ درصد کاهش بارندگی ها نسبت به دوره میانگین درازمدت روبرو شده است.

حاج‌رسولی‌ها اضافه کرد: امسال با وجود بارندگی های خوب، اما پراکندگی آن یکسان نبوده، برخلاف افزایش ۴۳ درصدی متوسط بارندگی کشور نسبت به درازمدت، در چندین استان با کاهش متوسط بارندگی روبرو شده است.

به گفته وی استان‌های اردبیل ۵۱درصد، آذربایجان شرقی ۴۲درصد، خراسان شمالی ۲۶ درصد، آذربایجان غربی ۲۳درصد، کردستان ۱۹ درصد، گلستان ۱۸ درصد، چهارمحال و بختیاری  ۹ درصد و اصفهان ۳ درصد با کاهش متوسط بارندگی کشور روبروشدند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره  استان‌هایی که بیشترین متوسط بارندگی کشور را داشته‌اند، گفت: استان هرمزگان با ۳۶۶ درصد، سیستان و بلوچستان ۲۳۹ درصد، کرمان ۱۳۷، بوشهر ۱۳۶ درصد، فارس ۱۰۵ درصد، سمنان ۸۵ درصد، تهران ۶۹ درصد، قم ۶۳ درصد و خراسان جنوبی ۴۷ درصد بیشترین  افزایش متوسط بارندگی را تجربه کرده اند.
حاج رسولی‌ها تصریح کرد: مابقی استان‌ها نیز از ۱۷ تا ۴۲ درصد افزایش بارندگی را تجربه کرده اند .
انتقال آب از دریای عمان در اولویت

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران  درباره طرح‌های انتقال آب گفت: برای انتقال آب باتوجه به این‌که شرایط دردریای عمان و خلیج فارس به ویژه دردریای عمان مطلوب است، برنامه‌هایی پیش بینی شده و دریای عمان از اولویت‌های طرح انتقال آب است، بعد از آن خلیج فارس و سپس شمال کشور در رتبه‌بندی انتقال آب باتوجه به شرایط قرار گرفته اند.

لزوم ارزیابی اقتصادی طرح های انتقال آب 

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: وزارت نیرو برنامه‌ای را تدوین کرده که تامین آب شرب در جنوب کشور متکی به آب شیرین کن‌ها باشد، برهمین اساس  انتقال آب به فلات مرکزی و شرق کشور به لحاظ فنی جای ابهام و سووال ندارد، امابه لحاظ اقتصادی این طرح‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرند.
به گفته این مقام مسوول  تا پایان امسال امکان انتقال آب به بخشی از صنایع گلگهر و معادن استان کرمان با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می شود که این مساله نشان دهنده عملیاتی بودن پروژه‌هاست.

حاج رسولی‌ها افزود: انتقال آب برای پسته و سایر صنایع ، نیازمند ارزیابی اقتصادی است، زیرا انتقال هر مترمکعب آب به طور میانگین چهار یورو یا به عبارتی ٥٠ هزار تومان در هر متر مکعب هزینه دارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره تخصیص آب زراعی به استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با توجه به وضعیت مطلوب بارندگی در اواخر آبان و اوایل آذر سال جاری، ورودی آب به چاه‌نیمه‌ها اوضاع بهتری داشت، بنابراین تخصیص آب نیز به شکل بهتری انجام گرفت؛ به این ترتیب

کشاورزان این استان، آب اول خود را دریافت کرده‌اند و ادامه نزولات، بقیه آب زراعی را در سیستم قدیم آبیاری تحویل خواهد شد.

وی پیرامون افزایش اعتبارات بخش مهندسی رودخانه ها در لایحه بود سال آینده گفت: این اعتبارات افزایش یافته و به ۲۶۰ میلیارد تومان رسیده، اما نیاز سالیانه یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است تا بتوان طرح ها را پیش برد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از کاهش تخصیص اعتبارات طرح تعادل بخشی منابع آب ایران خبرداد و گفت: کل اعتبارات این طرح تا پیش از سال ۱۳۹۴ حدود ۲۷۵ میلیارد تومان بود، اما این رقم از سال ۹۴ تا ۹۸ به ۶۷۹ میلیارد تومان افزایش یافت و انتظار می رود در لایحه بودجه سال آینده هم تداوم یابد.
حاج رسولی ها افزود: اعتبارات تخصیصی به طرح تعادل بخشی منابع آب به دلیل اینکه امکان برخوداری از مشارکت و سایر روش های تامین برخودار نیستند، کاهش داشته است.

وی ضمن اعلام انسداد ۶۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز در دولت های یازدهم و دوازدهم،  خاطرنشان ساخت:مجموع چاه های غیرمجاز مسدود شده تا پیش از دولت تدبیر و امید ۱۸ هزار حلقه بود.

به گفتهحاج رسولی ها،  سالانه ۱۰ تا ۱۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود خواهد شدو از تجهیز ۴۵ هزار حلقه چاه به کنتور هوشمند خبرداد و یادآور شد،روند تجهیز چاه ها تا قبل از این دولت ۱۶ هزار حلقه بود.

وی نسبت به روند نامطلوب تجهیز چاه های کشاورزی به کنتورهای هوشمند گلایه کردو از ابلاغ طرح ضریب کاهش پروانه های بهره برداری از چاه ها خبرداد.

حاج رسولی‌ها درباره آخرین وضعیت طرح گردشگری در منابع آب گفت: اقدام‌های زیادی شده و تفاهمنامه ای هم با وزارت گردشگری به امضا رسیده است.

وی گفت: تلاش می شود در بحث گردشگری منابع آب مجوز به کسانی داده شود که از صلاحیت لازم برخودار باشند، زیرا چنانچه عملکرد خوبی نداشته باشند، طرح شکست خواهد خورد و نمی توان آن را پیگیری کرد.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران  از استقبال خوب استان ها از این طرح خبر داد که طرح های خود را نیز ارائه کرده و انتظار می رود سال آینده نقطه اوج این طرح گردشگری در منابع آب محقق شود.

وی ضمن اعلام اینکه تعیین حریم و بستر برای تالاب دریاچه مهارلو و نمک قم انجام شد، گفت: بحث گردشگری در تالاب ها با سازمان محیط زیست باید دنبال شود.

حاج رسولی ها افزود: میزان بارش ها در تالاب های کشور بسیار اثر گذار است و روند کاهش بارندگی دریاچه ارومیه برای این تالاب خیلی مهم است.
وی اضافه کرد: میزان بارش های امسال مناسب بود و می بایست ۲۵ درصد نزولات یکسال را در این مدت داشته باشیم، اما میزان بارش ها تاکنون به ۸۸ میلیمتر رسیده که نسبت به دوره بلندمدت ۴۳ درصد رشد دارد.

این مقام مسوول  گفت: میزان بارندگی های تاکنون کشور نسبت به پارسال درهمین بازه زمانی چهار درصد کمتر است و بارندگی هفته گذشته کل کشور ۳۰درصد میزان بارندگی ها را افزایش داد.

حاج رسولی ها خاطرنشان ساخت: ورودی آب به مخازن سد های کشور نسبت به سال گذشته هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب با کاهش ۲۱ درصدی روبرو بود، این موضوع ناشی از بارندگی سال گذشته می شود که در ارتفاعات به وقوع پیوست و بارندگی امسال بیشتر در جلگه‌ها و دشت‌ها بویژه در جنوب کشور اتفاق افتاد و شرایط مطلوبی را در این مناطق رقم زد.

 

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا