اخباربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

امکان تجدیدنظر در اقلام مبادلات مرزی تصویب شد

به گزارش صنعت کار، حسین مدرس خیابانی چهارشنبه شب در آیین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده خراسان جنوبی در بیرجند افزود: هیات وزیران امروز مصوبه‌ای را در ارتباط با تسهیل مبادلات مرزنشینی تصویب کرد که تشریفات مربوط به مرزنشینان را کم و مبادلات را تسهیل می‌کند.

وی گفت: اگر درهای دیگر توسط دشمنان به روی ما بسته شده است اما مرزنشینی می‌تواند مسیر و ظرفیتی باشد تا با کشورهای دیگر تبادل و ارتباط برقرار کنیم و تصور این است تمامی تشریفات گمرکات از مبادلات مرزی حذف شده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اظهار داشت: روز گذشته در کنفدراسیون صادرات اعلام شد بانک مرکزی جمهوری اسلامی به صورت ماهانه میزان بازگشت ارز صادرکنندگان را به حوزه مالیاتی اعلام می‌کند و مالیات موظف است پس از یک‌ ماه مالیات ارزش افزوده که از صادرکنندگان دریافت کرده است که شاید بیش از یک هزار میلیارد تومان باشد را به چرخه صادرات برگرداند.

وی از تهیه بسته حمایتی بازاریابی و صادرات خبر داد و افزود: ۲ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات در قالب این بسته اختصاص یافته است که در استان هم می‌توانید برای ایجاد پایانه صادراتی و توسعه زیرساخت‌ها از آن بهره‌برداری کنید.

مدرس خیابانی گفت: وزیر صمت، وزیر اقتصاد و دارایی و رییس سازمان برنامه و بودجه، این بسته را امضا خواهند کرد و به زودی ابلاغ خواهد شد که تقاضا داریم به سرعت سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را معرفی کنید تا از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی همچنین با بیان اینکه خودگردانی بازارچه‌های محلی در لایحه بودجه سال ۹۹ دیده شده است افزود: درآمد حاصل از فعالیت بازارچه مرزی برای توسعه زیرساخت‌های همان بازارچه هزینه خواهد شد که بازارچه ماهیرود سربیشه در خراسان جنوبی نیز از این ظرفیت بهره‌مند خواهد شد.

وی تاکید کرد: توسعه بازار داخلی و صادراتی مهمترین و پراثرترین مسیر برای رونق تولید است، بازار داخلی کشور به دلایل مختلف از جمله کاهش درآمد مردم، ظرفیت مازاد تولید، عدم توسعه صادرات کوچک شده است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه محدودیت‌های بین المللی اجازه نداده است در مسیر توسعه حرکت کنیم اظهار داشت: تنها راه باز کردن مسیر، صادرات است و معتقدیم توجه به صادرات امروز شاید موثرترین مسیر برای رونق تولید است که در برنامه‌های دولت نیز قرار دارد.

وی بیان کرد: بدون شک تقدیر، تجلیل و تکریم از صادرکنندگان نمونه امسال نسبت به سال‌های قبل رنگ و بویی دیگر دارد چون صادرکنندگان توانستند در سخت‌ترین شرایط اقتصادی گوی سبقت را از سایر رقبا بربایند و بازارهای صادراتی ایران را از چنگ آنها در بیاوردند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی ادامه داد: امروز می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم علیرغم همه مشکلاتی که وجود داشت در ۹ ماه گذشته ۳۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم، دستمریزاد به صادرکنندگان که خط‌شکنان عرصه جنگ اقتصادی هستند.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که « تولیدکنندگان رزمندگان جبهه جنگ اقتصادی هستند» بیان کرد: اگر تولید نتواند مسیر خود را به سمت بازارهای صادراتی باز کند قطعا موفق نخواهد شد.

مدرس خیابانی با بیان اینکه تولیدکنندگان در سخت ترین شرایط، صادرات کشور را سربلند کردند اظهار داشت: علیرغم اینکه دشمنان معتقد بودند با قطع یا کاهش صادرات نفتی می‌توانند ایران را از پا در بیاورند اما با همت صادرکنندگان صادرات غیرنفتی ۹ ماه است که کانون اداره امور کشور از محل ارز است.

وی با تاکید بر اینکه بدون توجه و اهمیت صادرات رونق تولید شکل نخواهد گرفت تصریح کرد: بخش عمده‌ای از واحدهای تولیدی کشور با مشکلات عدیده‌ای از جمله نقدینگی، کمبود منابع و مواد اولیه، متراکم بودن هزینه‌های جاری، مسایل بیمه و بانکی مواجه هستند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی ادامه داد: امروز اگر همه این مشکلات به صورت معجزه وار حل کنیم اما نتوانیم تکلیف بازار صادرکنندگان را روشن کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

گرفتار سندروم انتقاد شده‌ایم

وی در پاسخ یکی از مسوولان در این آیین گفت: در کشور گرفتار گفتار درمانی شده‌ایم» گفت: علاوه بر گفتار درمانی، گرفتار سندروم انتقاد نیز شده‌ایم به این معنا که هر کسی پشت تریبون می‌رود چالش‌ها را به رخ کشیده و انتقاد می‌کند که به نظر می‌رسد ادامه این راه، اعتماد به نفس ملی را به چالش می‌کشد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی بیان کرد: گاهی اوقات دیده می‌شود کشورهای همسایه شاید کوچکترین اقدامی انجام دهند اما آن را بزرگ جلوه می‌دهیم در حالیکه ما در شرایط بسیار سخت‌تری کار می‌کنیم اما ترس داریم مردم آن را بدانند.

وی اظهار داشت: باور داشته باشید اگر یک دهم یا یک صدم محدودیت‌هایی که برای ایران ایجاد شد برای یکی از کشورهای حتی توسعه یافته رخ می‌داد نمی‌توانستند ادامه دهند.

مدرس خیابانی گفت: دشمن خیال می‌کرد با تحریم‌های نفتی نفس‌های ایران به شماره می افتاد اما علیرغم اینکه در جنگ اقتصادی پرفشار بسر می‌برد هیچ نشانه‌ای از یک کشور جنگی دیده نمی‌شود.

وی افزود: بسیاری از صادرکنندگان می‌گویند دعا می‌کنیم یک بشکه نفت نتوانید صادر کنید چون تازه داریم نفس می‌کشیم و از زیر یوغ کالاهای وارداتی بیرون آمده‌ایم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه امروز از تهدید تحریم داریم فرصت می‌سازیم گفت: امروز براساس همین تحریم‌ها جلوی واردات یکهزار و ۶۰۰ قلم کالا را گرفتیم، تا دیروز پشت میلیاردها دلار درآمد نفتی، ظرفیت‌های کشور را نمی دیدیم و دستمان در جیب نفت بود.

وی ادامه داد: امروز محدودیت منابع به تولید کننده این فرصت را می دهد که بر روی کیفیت کالا بیشتر کار کند و تکنولوژی را بالا ببرد.

مدرس خیابانی مجموع مبادلات تجاری کشور در سال جاری را بیش از ۶۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: به کوری چشم آمریکا از این میزان ۳۲ میلیارد دلار صادرات بوده است لذا نباید بگذاریم اعتماد به نفس و بالندگی ایران از دست برود.

وی تاکید کرد: تولید به بهانه تحریم‌ها توانست از فضای رکود بیرون آمده و کارخانجات فعال شود، نقش استان‌های مرزی در شرایط کنونی کشور می‌تواند نقش بی بدیلی باشد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اظهار داشت: امروز استان خراسان جنوبی با یک مرز طولانی با کشور افغانستان به عنوان چهارمین شریک تجاری ایران ظرفیت خوبی دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.

میز پایانه صادراتی در خراسان جنوبی تشکیل می‌شود 

وی از تشکیل میز پایانه صادراتی ویژه محصولات استراتژیک خراسان جنوبی خبر داد و افزود: این موضوع به جد پیگیری خواهد شد تا به نتیجه برسد.

وی گفت: توسعه راه‌های و ریل آهن به عنوان زیربنای صادراتی یکی از بزرگترین خدماتی است که در این استان مرزی دنبال می‌شود و استان را از بن بست نجات خواهد داد.

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه بایستی از ظرفیت ترانزیتی خراسان جنوبی استفاده شود اظهار داشت: ایران در موقعیت ترانزیتی منحصر به‌فرد قرار دارد که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه نسخه اول نقشه راه توسعه صادرات تهیه شده است تصریح کرد: برای همه اعضای شورای عالی صادرات ارسال خواهد شد تا شاهد جهش صادراتی باشیم اما حواسمان باشد علیرغم تهدیدها برخی اوقات شاید استراتژی رشد محدود شود لذا باید وضع موجود را حفظ کرد.

در این آیین از ۱۰ صادرکننده برگزیده استانی که حائز بالاترین امتیاز در ارزیابی شاخص‌های مربوطه در سال جاری شده‌اند و یک صادرکننده نمونه ملی سال جاری که در همایش کشوری امسال به عنوان صادرکننده برتر ملی انتخاب شد، با اهدای لوح و تندیس تجلیل شد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی روز چهارشنبه در سفر به خراسان جنوبی از مرز ماهیرود بازدید و در نشست کارگروه توسعه صادرات استان نیز شرکت کرد.

 

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا