اخباربرگزیدهصنعت و معدنگوناگونویژه ها

بازار روبه رشد سیب ایران در خارج از کشور

به گزارش صنعت کار، غلامرضا بابایی: ۷۵۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های این استان وجود دارد و سفر هفته آینده این هیات به استان می‌تواند مسیر جدیدی پیش‌روی صادرات سیب کشور قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه ۳۶۰ سردخانه با بیش از یک میلیون تن ظرفیت برای ذخیره سیب درختی در این استان وجود دارد، اظهار داشت: سیب درختی استان در بیشتر موارد به کشورهای همسایه، آسیای‌شرقی و جنوب‌شرقی این قاره پهناور صادر می‌شود و با توجه به کیفیت مناسب آن، قابلیت صادرات به سایر کشورهای جهان را داراست.

وی همچنین با تاکید بر اینکه هشت هزار و ۸۰۰ تن از سیب درختی تنظیم بازار شب عید برای ۱۱ استان کشور را آذربایجان‌غربی تامین می‌کند، اضافه کرد: آذربایجان‌غربی مسوولیت میز ملی سیب را بر عهده دارد و هرگونه تصمیم‌گیری در این رابطه به این استان واگذار شده‌است.

وی بیان کرد: مشکل نحوه بسته‌بندی و انتقال سیب در این استان نیز حذف و اصلاح شده‌است و صادرکنندگان می‌توانند از مشوق‌های صادراتی این محصول از جمله تهاتر با میوه‌های گرمسیری و سایر نهاده‌های کشاورزی استفاده کنند تا با مشکل انتقال ارز روبرو نشوند.

باغداران آذربایجان‌غربی امسال با برداشت بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب، رتبه نخست تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص دادند؛ از مجموع ۱۰۲ هزار هکتار مساحت باغ‌های بارور آذربایجان‌غربی حدود ۶۰ هزار هکتار به سیب اختصاص یافته‌است و حدود یک سوم سیب کشور در این استان تولید می‌شود.

سالانه به طور میانگین یکهزار هکتار باغ سیب در استان احداث و با باغ‌های نامرغوب و فرسوده جایگزین می‌شود و این در حالی است که ۱۱۲ هزار هکتار باغ در آذربایجان‌غربی وجود دارد که از این مقدار ۱۰۲ هزار هکتار بارور بوده و بیش از نیمی از آن به این محصول پرآب‌بر اختصاص یافته‌است.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا