اخبارصنعت و معدنویژه ها

انتخاب اداره HSE سازمان صمت استان همدان به عنوان واحد برتر در امور محیط زیست

یه گزارش صنعت کار، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در این مراسم با تبیین برخی از مواد قانونی وصول بخشی از درآمدهای دولت گفت: طبق بند «د» ماده ۴۵ قانون برنامه پنجم توسعه در صورتی که واحدهای صنعتی ۱۰ درصد از یک هزارم درآمد حاصل از فروش خود را به مباحث زیست محیطی از جمله آموزش نیروی انسانی اختصاص دهند، از پرداخت مالیات معاف می شوند.

ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه برخی از مشکلات ما به علت عدم استفاده صحیح از ضوابط و چارچوب ها است، ادامه داد: آثار مسائل محیط زیستی از جمله کاهش منابع آبی، فروچاله ها، آلودگی هوا، زباله و … به سادگی برطرف نمی شود و رسیدن به این نقطه در نتیجه بی توجهی به توصیه ها، اخطارها و هشدارهای محیط زیستی است که طی گذر زمان ایجاد شد و امروز ما را با چالش و سختی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه اگر سرمایه گذاران در حوزه تولید امروز توجهی به احداث زیرساخت برای کنترل آلاینده های زیست محیطی نکنند در آینده با هزینه های بیشتری باید این کار را انجام دهند، بر جدی گرفتن مسئله آموزش و اطلاع رسانی در زمینه مسائل محیط زیستی تأکید کرد و افزود: تشکل های غیردولتی، آموزش و پرورش و دانشگاه ها نقش پررنگی در این زمینه دارند.

معاون استاندار همدان بیان کرد: در شرایط سخت ما باید کنار هم باشیم و نگذاریم واحدی تعطیل شود اما در عین حال موانع نیز برطرف شود و به طوری اقدام شود که با هزینه های بیشتر در سال های آینده برای رفع مشکلات زیست محیطی واحدها اقدام کنیم.

وی در بخش دیگری خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به منظور وام های اشتغال روستایی با نرخ سود چهار تا هشت درصدی در استان همدان پرداخت شده است که خروجی مناسب و تأثیر این تسهیلات به نظارت صحیح برای به گردش در آمدن این منابع بستگی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه ۱۱۰۰ میلیارد تومان در استان معوقات بانکی داریم که موجب قفل شدن اعتبارات سرمایه گذاری در استان شده است، ادامه داد: ۲۵۰ میلیارد تومان مطالبات شرکت گاز استان و ۱۳۰ میلیارد تومان از مطالبات شرکت برق همدان لاوصول مانده است که پیشگیری از این مسائل و رفع آنها به برنامه ریزی، کار کارشناسی، ارزیابی، اقدام به موقع و برطرف شدن نقص ها بستگی دارد در غیر این صورت با قفل شدن منابع روبرو هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در ادامه گفت: تجلیل از واحدهای صنعتی و خدماتی که اقدامات محیط زیستی قابل توجهی داشته اند، گام مثبتی در پررنگ شدن ارتباط پایدار و هدفمند صنعت با محیط زیست است و جای چنین برنامه هایی در استان و کشور خالی است.

محسن جعفری نژاد بسطامی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم در حوزه واحدهای صنعتی و محیط زیست به ادبیات مشترک برسیم و گام های مؤثرتری در ارتقای توسعه پایدار در کشور برداریم، یادآور شد: قرن ۱۸ همزمان با انقلاب صنعتی، تحول اقتصادی گسترده ای در در اروپا رخ داد اما منجر به افزایش آلودگی در شهرها شد که با توجه به این تجربیات دنیا در دهه ۶۰ میلادی به این نتیجه رسید که اقتصاد و تکنولوژی و پایداری توسعه باید در کنار هم باشد و از آنجا اقتصاد سبز شکل گرفت که باید در روند توسعه صنعتی به تجربیات دنیا در این زمینه توجه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: توسعه پایدار واژه مترقی و مهمی است که با ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گره خورده و نامگذاری سالجاری از سوی مقام معظم رهبری به نام حمایت از رونق تولید، برنامه و هدف ما را مشخص کرده که چگونگی استفاده از این رهنمودها به برنامه ریزی و نحوه اجرای برنامه ها توسط مدیران بستگی دارد.

وی موضوع آلودگی هوا را به پایدار نبودن توسعه در کشور مربوط دانست و بیان کرد: یکی از مواردی که می توانیم در این مسیر هدف گذاری کنیم اقتصاد سبز است و استفاده نکردن از ابزارهای تکنولوژی موجب شده تا لاجرم با هزینه بالا، به هوای پاک قبلی برسیم.

جعفری نژاد بسطامی تأکید کرد: در شروع استقرار واحد صنعتی باید ضوابط محیط زیستی را رعایت کرد تا هزینه برای کشور به همراه نداشته باشد و امروز خوشحالیم که این نگاه مترقی را در مدیران استان همدان می بینیم.

وی یادآور شد: امسال مقرر کردیم تمام واحدهای صنعتی استان برنامه های خود را برای سال آینده در حوزه محیط زیست در راستای حمایت های سازمان حفاظت محیط زیست از واحدهای صنعتی مبتنی بر برنامه و هدف در اختیار قرار دهند.

وی خواستار جدی گرفتن پایش آنلاین و خوداظهاری توسط واحدهای صنعتی شد و گفت: آلایندگی یک واحد صنعتی علاوه بر هزینه های اقتصادی، هزینه های اجتماعی بالایی در پی دارد که باید به خواست مردم احترام گذاشت و دغدغه های مردم را در راستای محیط زیست جدی گرفت و ما امروزه پاسخگوی مردمی هستیم که ولی نعمت ما هستند و به آنها خدمت می کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان نیز با بیان اینکه این شرکت از ابتدا با ۱۰۰ هکتار کار خود را آغاز کرد و اکنون ۲۸۰۰ هکتار واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان همدان فعال هستند، گفت: ۳۰ شهرک و منطقه ویژه اقتصادی، منطقه ویژه مبتنی بر فناوری های برتر و شهرک فناوری در استان فعال است که همگی از خدمات گاز به عنوان سوخت پاک برخوردارند.

بادامی وجود مشوق های مالیاتی و تخفیفات در شهرک های صنعتی را از جمله مزایای قرارگیری واحدها در این شهرک ها دانست و افزود: در مناق محروم ۱۰ سال و در سایر مناطق هفت سال معافیت مالیاتی برای واحدهای مستقر در این شهرک ها در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: ضوابط محیط زیستی برای همه واحدهای صنعتی در نظر گرفته می شود و اکنون در ۱۰ شهرک صنعتی تصفیه خانه فاضلاب داریم که آخرین تصفیه خانه ها در ناحیه صنعتی سامن، سهند و کشمش پاک کنی های ملایر احداث شده است که در کنترل آلودگی ها نقش دارند.

وی اظهار کرد: پساب فاضلاب تصفیه خانه های شهرک های صنعتی عمدتاً در بخش کشاورزی و فضای سبز استفاده می شود و ۱۵۰ هکتار فضای سبز در این نواحی ایجاد شده است که با روش قطره ای آبیاری می شوند.

بادامی با بیان اینکه ارزیابی و مطالعات زیست محیطی لازمه هر شهرک صنعتی است، خاطرنشان کرد: تا تأییدیه محیط زیست نباشد، هیچ واحد صنعتی مجوز نمی گیرد و شرکت شهرک های صنعتی از استارت آپ ها و مطالعات و پژؤوهش های محیط زیستی در نواحی صنعتی استقبال می کند.

وی توجه به مسئله بازیافت ضایعات صنعتی را از رویکردهای این شرکت در استان دانست و گفت: استفاده از ضایعات گچی در تولید سیمان و خروجی تصفیه خانه ها در تولیداتی مانند فولاد از جمله اقدامات مؤثر در مسیر حفظ محیط زیست در مجموعه صنعتی استان همدان بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز در این مراسم بیان کرد: امنیت کشاورزی را نمی توان با قربانی کردن محیط زیست به دست آورد و پایداری تولید با حفظ محیط زیست و منابع از اولویت های این سازمان است.

محمدرضا شهسواری با بیان اینکه بسیاری از فاکتورهای امنیتی کشور به بخش کشاورزی گره خورده است اما نمی توانیم با فدا کردن محیط زیست امنیت غذایی را به دست آوریم، تأکید کرد: در این مسیر برنامه های گوناگونی در سازمان جهادکشاورزی استان همدان اجرا می شود که موجب استانداردسازی روند تولید در کشاورزی است.

در پایان این مراسم مدیران عامل ۱۲ واحد صنعتی و خدماتی استان، مسئولان واحدهای HSE صنایع استان و همچنین خانم بوذری «رئیس اداره HSE سازمان صنعت، معدن وتجارت استان همدان» به عنوان HSE برتر معرفی شدند و به همراه رابطان دولت و واحدهای صنعتی مورد تجلیل قرار گرفتند.

در این مراسم مدیران عامل شرکت های شیرپگاه، فرآورده های غذایی سحر، سیمان اکباتان، سیمان هگمتان، احسان سپیده، نیروگاه شهید مفتح، فراپل جم، الوان ثابت، فیلتر سرکان، خشکبار طلایی، سیمان نهاوند و انتقال گاز منطقه ۷ همدان مورد تجلیل قرار گرفتند.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا