اخباربانک و بیمهبرتربرگزیدهویژه ها

تجربه موفق بانک مهر ایران در استفاده از قرض‌الحسنه برای افزایش تولید

به گزارش صنعت کار، متقاضیان قرض‌الحسنه، معمولاً افرادی هستند که در گروه‌های متوسط و پایين درآمدي قرار دارند. اين افراد، به دنبال صدقات يا ديگر پرداخت‌هاي انتقالي نيستند، چرا که توان مالي بازپرداخت اصل پولي را که دريافت کرده‌اند، دارند. با اين حال، نمي‌توانند مانند ساير عقود مشاركتي يا مبادله‌اي، سودي در ازاي پول دريافتي بپردازند.
در برخی موارد نیز افراد قرض‌الحسنه را برای موارد مصرفی که سودي ايجاد نمي‌کند، تقاضا مي‌کنند. مواردي مانند درمان و ازدواج از اين دسته‌اند. با اينکه ساير عقود براي تأمين مالي بخش توليدي وجود دارد، گاهي نيز قرض‌الحسنه براي رفع نيازهاي اين بخش، تقاضا مي‌شود. كسب‌وكارهاي كوچك و كسب‌وكارهاي تازه تأسيس كه در مراحل ابتدايي فعاليت خود هستند، از جمله متقاضيان قرض‌الحسنه در بخش توليد به شمار مي آيند. با اينكه فعاليت توليدي آن‌ها سودده است، اما به دليل مقياس كوچك يا تازه تأسيس بودن، قرض‌الحسنه گزينه بهتري براي رفع نيازهاي ضروري آن‌هاست.

گروه‌های متقاضی قرض‌الحسنه
تأمین مالی از طریق قرض‌الحسنه در مواردی انجام مي‌شود که وام‌گيرنده نمي‌تواند سودي بابت آن پرداخت کند. قرض‌الحسنه مي‌تواند علاوه بر تأمين مالي گروه‌هاي متوسط و کم‌درآمد، زمينه اشتغال و به دنبال آن، ارتقاي سطح توليد را فراهم کند و هزينه توليد كسب‌وكارهاي كوچك و تازه تأسيس را در مراحل ابتدايي فعاليتشان، كاهش دهد.
این کاهش هزینه، به افزایش تولید بنگاه‌هايي منجر مي‌شود که پيش از اين به دليل محدوديت دسترسي به تأمين مالي ارزان، امکان افزايش سطح توليد خود را نداشتند. افزايش توليد، يا از طريق ارتقاي بهره‌وري به‌دست مي‌آيد يا از طريق تغيير ترکيب نهاده‌هاي توليد. دو نهاده اساسي توليد در هر بنگاهي، سرمايه و نيروي كار هستند. وقتي قرض‌الحسنه بتواند به‌عنوان يك منبع مالي، سطح سرمايه را افزايش دهد، به همين نسبت نيز نيروي كار بيشتري را استخدام مي‌كند و از اين طريق، افزايش سطح اشتغال را نيز شاهد خواهيم بود.

قرض‌الحسنه چگونه اهداف تولید و اشتغال را محقق می‌کند؟
مزیت قرض‌الحسنه نسبت به پرداخت‌های انتقالی و وام‌های بلاعوض اين است که به دليل الزام به بازپرداخت اصل وام، تأثير مثبتي بر نظام انگيزشي دارد و منجر به تلاش بيشتر براي کار و توليد مي‌شود. به‌ويژه در وام قرض‌الحسنه‌‌اي که به متقاضايان با نيازهاي توليدي پرداخت شده، اهداف نظام‌هاي اقتصادي مانند توليد و اشتغال نيز به تحقق مي‌رسد.
علاوه بر این، می‌توان اثر ثانویه قرض‌الحسنه در موارد مصرفی را نيز توضيح داد. وقتي افراد براي نيازهاي مصرفي خود به وام قرض‌الحسنه روي مي‌آورند، تقاضا براي کالا و خدمات افزايش مي‌يابد و اين افزايش تقاضا به‌صورت غيرمستقيم، توليد و اشتغال را افزايش مي‌دهد.

مهر ایران، پیشرو نظام بانکی در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه
نمونه موفقی از اعطای وام قرض‌الحسنه وجود دارد که می‌تواند به‌عنوان الگو، مورد توجه قرار گیرد. بانک قرض‌الحسنه مهر ايران توانسته با حفظ و ارتقاي شاخص‌هاي بانکداري، اهداف توليد و اشتغال را نيز پيگيري کند، به‌طوري كه از سال ۱۳۹۵ تا كنون، با پرداخت بيش از چهار ميليون فقره تسهيلات قرض‌الحسنه به ارزشي بالغ بر ۳۵ ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان، نقش قابل توجهي در افزايش توليد و اشتغال داشته باشد.

دست مهر در دستان تولیدکنندگان
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه، توجه ویژه‌اي به روستاييان دارد. شاغلان روستاها براي حفظ مشاغل خود و افزايش سطح توليد، به تأمين مالي ارزان‌قيمت نياز دارند و به همين دليل، بخشي از وام‌هاي قرض‌الحسنه بانک قرض‌الحسنه مهر ايران براي اين منظور به بخش‌هاي کشاورزي، دامپروري و صنايع دستي در روستاها، تخصيص داده مي‌شود.
علاوه بر این، تولید و اشتغال در مناطق کمتر برخودار از دیگر اولویت‌هاي بانک قرض‌الحسنه مهر ايران است که با هدف توانمندسازي ساکنان اين مناطق، دنبال مي‌شود.

مهر ایران چگونه سطح تولید را ارتقا می‌دهد؟
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران علاوه بر تلاش برای کاهش بیکاری و افزايش اشتغال، اهداف توليدي را نيز دنبال مي‌کند و با هدايت حدود ۵۰ درصد از تسهيلات قرض‌الحسنه خود به حمايت از توليد داخلي، در ارتقاي سطح توليد نيز مؤثر بوده است.
تفاهم‌نامه‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با مراکز و سازمان‌های متعدد، توانسته چرخ تولید کالاي ايراني را به حرکت بيندازد. پيش‌نياز برنامه‌هاي محروميت‌زدايي در مناطق محروم و كم‌تر توسعه‌يافته و همچنين رونق كسب‌وكار در اين مناطق، حمايت از طرح‌هاي توليدي و اشتغال‌زايي است. بانك قرض‌الحسنه مهر ايران اين حمايت‌ها را در قالب همكاري با سازمان‌هايي مانند بنياد بركت، كميته امداد، بهزيستي، بنياد مسكن انقلاب اسلامي، سازمان بسيج سازندگي و … دنبال مي‌كند.
فعالان بخش کشاورزی نیز برای تأمین مالي ارزان‌قيمتي که بتواند سطح توليدشان را حفظ کرده و ارتقا دهد، از تسهيلات قرض‌الحسنه بانک مهر ايران استفاده مي‌كنند. اين تسهيلات به دنبال همكاري بانك قرض‌الحسنه مهر ايران با صندوق حمايت از توسعه سرمايه‎گذاري در بخش كشاورزي در اختيار اين افراد قرار مي‌گيرد.

گامی برای افزایش انگیزه توليد فرش دست‌باف ايراني
قالی‌بافان از دیگر گروه‌هایی هستند که بانک قرض‌الحسنه مهر ايران در ارتقاي توليد آن‌ها نقش داشته است. تهيه فرش دست‌باف به‌عنوان کالايي با کيفيت كه ارزش هنري هم دارد، با توجه با قيمت آن، براي همه افراد امكان‌پذير نيست. اين قدرت خريد پايين، بر ميزان توليد و اشتغال قالي‌بافان نيز تأثير دارد. بانك مهر ايران با ارائه تسهيلات قرض‌الحسنه به متقاضيان خريد فرش‌دست‌باف و حفظ قدرت خريد آن‌ها كه با همكاري شركت سهامي فرش ايران انجام مي‌شود، در واقع از توليد و اشتغال قالي‌بافان، حمايت كرده است.

حمایت از صنایع نوین و توسعه بانکداری سبز
کالاهای صنعتی نیز از حمایت‌هاي بانک قرض‌الحسنه مهر ايران بي‌بهره نبوده‌ است. اين بانک در فاز نخست اين حمايت‌ها با همکاري شركت نيرو محركه، براي خريد ۴۵۰۰ موتورسيكلت، تسهيلات قرض‌الحسنه اعطا كرده است. از آنجايي كه اين موتورسيكلت‌ها سازگار با محيط زيست هستند، تسهيلات اعطايي علاوه بر حمايت از توليد، اهداف بانك در زمينه بانكداري سبز را نيز دنبال مي‌كند.
قرض‌الحسنه علاوه بر نیت معنوی و اهداف خیرخواهانه آن، اهداف نظام‌های اقتصادي مانند توليد و اشتغال را نيز تأمين مي‌کند و عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ايران در اين زمينه مي‌تواند الگوي ساير بانک‌ها در تخصيص اين منابع ارزان‌قيمت در محل صحيح خود باشد.

 

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا