اخباربرگزیدهنفت و پتروشیمیویژه ها

بهره برداری 90 پروژه صنعت آب و برق کشور در قالب پویش “الف-ب-ایران” در سالجاری

به گزارش صنعت کار، اردکانیان در آیین افتتاح طرح‌های صنعت آب استان اردبیل در محل سد احمدبیگلوی مشگین شهر گفت: امروز در هفته یازدهم پویش هر هفته الف-ب-ایران هستیم و تاکنون موفق شدیم با تلاش و فعالیت شبانه روزی همه نیروهای طراح، برنامه ریز، محاسب، پیمانکاران و سازندگان در هر دو صنعت آب و برق از 17 مهرماه که ریاست محترم جمهور در جلسه هیات وزیران آغاز این پویش را اعلام کرد، 90 پروژه را در سراسر کشور با سرمایه گذاری بالغ بر 7920 میلیارد تومان به نقطه افتتاح برسانیم.
وی افزود: همزمان با افتتاح این پروژه ها حدود 29 پروژه دیگر هم با سرمایه گذاری سه هزار و 600 میلیارد تومان کلنگ زنی شده و عملیات اجرایی آنها آغاز شده که امیدواریم در سال های آتی به ثمر برسد.
اردکانیان تصریح کرد: در استان اردبیل وزارت نیرو در حال حاضر 41 پروژه بزرگ را در بخش های مختلف آب، برق، آب و فاضلاب در دست اجرا داریم و اعتباری که برای این پروژه ها در نظر گرفته شده و هزینه خواهد شد بالغ بر 8336 میلیارد تومان می باشد.
وزیر نیرو ادامه داد: در مقایسه با سایر استان ها سطح پیشرفت کار در استان اردبیل سطح خوبی است و به طور متوسط پروژه ها ما حدود 60 درصد پیشرفت دارند که امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم تعداد قابل ملاحظه ای از این پروژه ها به بهره برداری برسند.
وی گفت: امروز سه سد از مجموع 10 سدی که در پویش الف-ب-ایران در نیمه دوم سالجاری وعده شده بود افتتاح می شود و هموطنان عزیز در بخش های شرب و بهداشت و کشاورزی و محیط زیست و مصارف صنعتی از مواهب این سازه ها بهره مند خواهند شد.
اردکانیان خاطرنشان کرد: به مناسبت موضوع افتتاح این سه سد که طبق آخرین اعلام کمیسیون بین المللی سدهای بزرگ که یک مجموعه شناخته شده بین المللی است، در حال حاضر 97 کشور آمار سدهای خود را به این کمیسیون اعلام کردند و بر اساس آمار جمع آوری شده در حال حاضر تعداد 57 هزار و 200 سد بزرگ در دنیا در حال بهره برداری است که ازین تعداد 34 هزار در قاره آسیا و از این تعداد نیز نزدیک 24 هزار سد در کشور چین ساخته شده و در دست بهره برداری است و مابقی در سایر کشورها.
وزیر نیرو اضافه کرد: در کشور ما ایران نیز در حال حاضر 183 سد بزرگ در دست بهره برداری است که شامل سدهایی که امروز افتتاح می شوند و با افتخار اعلام می کنیم که نتیجه تلاش همه دست‌اندرکاران این صنعت و حمایت های دولت، مجلس و اجازه های مقام معظم رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در دولت تدبیر و امید از ابتدا تا کنون 39 سد بزرگ به بهره برداری رسیده اند.
اردکانیان با بیان اینکه برنامه ما این است که تا پایان دوره این دولت 31 سد دیگر هم به مدار بهره برداری بیایند، گفت: طبیعی این سازه ها در مراحل اجرا و بهره برداری نیز ظرفیت اشتغال مستقیم وغیرمستقیم دارند.
وزیر نیرو گفت: از محل 39 سدی که در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده اند، حدود 100 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در زمان اجرا و بهره برداری فراهم شده و از محل 31 سد دیگر نیز که در برنامه بوده و تا پایان دولت به بهره برداری خواهند رسید حدود 75 هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.
وی افزود: استان اردبیل به عنوان یکی از استان های مهم مرزی کشور و نقش تاثیرگذاری که در رونق تولید و توسعه دارد در حال حاضر در وضعیتی است که به نسبت سال های قبل از اطمینان و آرامش خاطر بیشتری نسبت به تامین آب برخوردار است و وضعیت تخصیص منابع آب به میزان قابل توجهی بهبود پیدا کرده است.
اردکانیان تصریح کرد: ما امروز چهار پروژه مهم را با سرمایه گذاری حدود 381 میلیارد تومان در استان اردبیل افتتاح می کنیم و همزمان مراسم کلنگ زنی خط دوم انتقال فاضلاب شهر اردبیل هم با اعتبار حدود 40 میلیارد تومان آغاز خواهد شد.
وی گفت: سد احمدبیگلو و شبکه آبیاری و زهکشی که امروز افتتاح می شود نقش مهمی در تامین آب آشامیدنی هموطنان ما در شهر مشگین شهر و روستاهای اطراف دارد و قادر خواهد بود دو هزار و 35 هکتار اراضی پایین دست خود را از آب تنظیم شده بهره‌مند کند. دو سد دیگر بفراجرد خلخال با سرمایه گذاری 77 میلیارد تومان برای تامین آب شرب خلخال و تازه کند گرمی با سرمایه گذاری 77 میلیارد تومان برای تامین آب شرب تازه کند و روستاهای اطراف به بهره برداری می رسد.

 

منبع: ایسنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا