اخباربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

چهارمین کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان فارس برگزار شد

به گزارش صنعت کار، در این جلسه مسایل و مشکلات صادرات کاشی و سرامیک، کانی های غیر فلزی و پالایشگاه استان به عنوان ظرفیتهای مهم صادراتی در راستای ساز و کاری مناسب و فراهم نمودن زیر ساختهای لازم، گزارش عملکرد نمایشگاه بین المللی در سالجاری، تقویم سال 1399نمایشگاه و چگونگی انتخاب صادرکنندگان نمونه استانی مورد بحث و گفتگو و ارایه راهکار قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در این جلسه با اشاره به ضرورت تقویت تعامل و همکاری میان دولت و بخش خصوصی گفت : تقویت بخش خصوصی لازمه پویایی و رونق تولید حل مشکلاتی مانند بیکاری، اشتغال و توسعه ظرفیت های صادراتی واحدهای تجاری بخش خصوصی می‌شود.

ظفر افشون با تاکید بر این که تحول در تولید و صادرات لازمه رشد و توسعه اقتصادی است افزود: هدف از این نشست‌ها، کارگروها و کمیته ها جهت بهبود کارهای اقتصادی، تقویت زیرساخت‌های تولید، بهبود وضعیت ارزآوری صادراتی در بخش های مختلف صنعتی ، معدنی ،کشاورزی و خدماتی و …. زمینه ساز اشتغال پایدار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دبیر کارگروه توسعه صادرات گفت : به منظور بررسی موانع و چالش های پیش رو توسعه صادرات غیرنفتی استان فارس و همچنین پایش و ارزیابی مستمر فضای کسب و کار صادراتی و اتخاذ تدابیر به منظور حل و فصل مشکلات این حوزه، و بررسی میزان قابلیتها ، ظرفیتها ، توانمندی ها وپتانسیل موجود صادراتی استان مسائل و مشکلات مطرح و راهکارهای اجرایی و عملیاتی اتخاذ شد.

حمید رضا ایزدی با اشاره به لزوم توسعه بازارهای صادراتی استان افزود : در حال حاضر بهترین کار برای بهبود وضعیت صادراتی و رونق تولید استان و حتی کشور، ایجاد تنوع و بازارهای جدید ، فراهم نمودن شرایط ارایه مشوق های صادراتی ، حضور در نمایشگاههای معتبر بین المللی و ثبت برند و حضور هیئت های تجاری در کشور های هدف است.

رئیس سازمان صمت فارس اظهار داشت : در شرایط کنونی تجار، بازاریان، صادرکنندگان، صنعتگران، معدنکاران در تولید و اشتغال استان نقش مهمی دارند لذا لزوم تکریم و احترام آنها و تسهیل در امور این گروه در اولویت است و ضرورت دارد؛ مشکلات بخش خصوصی و صادرکنندگان بعنوان محرکه ی توسعه اقتصادی رفع موانع شود.

ایزدی در چهارمین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان آماده سازی بسترهای لازم برای ارتقاء صادرات را مهم برشمرد و اضافه کرد: لازمه اقتصاد پویا و رو به رشد، هم افزایی ، تعامل ، همکاری دولت و بخش خصوصی در چارچوب اختیارات قانونی واگذار شده در راستای مستعد سازی زمینه رقابت و توسعه صادرات ، نهادینه نمودن این مهم درافزایش صادرات و رقابت در بازارهای جهانی است.

وی همچنین برگزاری آموزش مستمر و دوره های بازاریابی حرفه ای در معرفی صادرات محصولات به کشورهای هدف را ضروری دانست و بیان کرد: علاوه بر بنگاههای اقتصادی کلان، واحد های تولیدی کوچک هم می توانند با تجمیع تحت عنوان یک شرکت صادر کننده به امر صادرات محصولات خود مبادرت ورزند.

ایزدی تصریح کرد : در جلسات کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی مواردی چون افزایش سهم بخش غیر دولتی در تجارت خارجی استان،، اولویت دادن به طرحها و پروژه های صادراتی در تخصیص منابع و تسهیلات استانی، فراهم کردن تسهیلات لازم برای توسعه خدمات به ویژه خدمات فنی و مهندسی و ترانزیت کالا از استان، اتخاذ تدابیر حمایتی، هدایتی، فنی، زیر بنایی و اعتباری بخش صادرات استان، تشویق توسعه سرمایه گذاری استان در امر صادرات از طریق شناخت قابلیتها، امکانات، توانمندی ها و مزیتهای نسبی استان، تدوین اولویتهای پژوهشی توسعه صادرات و ارائه به کارگروه تخصصی ذی ربط، بررسی راهکارها و ارائه پیشنهادهای مناسب و تمهید امکانات و تسهیلات لازم برای نیل به اهداف کمی وکیفی صادرات بخشهای مختلف اقتصادی استان در راستای اهداف کلان پیش بینی شده مندرج در سند راهبرد ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور از جمله اهم موضوعات مورد پی گیری می باشد که توسط اعضاء بررسی و راهکار ارایه می شود.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا