برتربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

برنامه ریزی برای انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک با جهاد دانشگاهی برای توسعه ساخت داخل

به گزارش صنعت کار،‌ مهدی صادقی نیارکی در این نشست که با حضور مدیران هر دو مجموعه برگزارشد، با تبیین سیاست های حمایتی از صنایع داخلی و مدیریت واردات محصولات دارای مشابه داخلی به تبیین مهمترین برنامه اجرایی وزارت صمت با عنوان نهضت ساخت داخل پرداخت.

سرپرست معاونت امور صنایع وزات صنعت، معدن و تجارت همچنین در این نشست با اشاره به راه اندازی فاز اول سامانه توانیران با محوریت ثبت توانمندی های صنعتی در سراسر کشور گفت: این سامانه در راستای اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و با محوریت بهم رسانی توانمندی ها ونیاز های صنعتی به صورت سیستماتیک اجرایی وارد فاز عملیاتی شد.

صادقی نیارکی با اشاره به ابلاغ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد : هدف از این قانون ارجاع طراحی ساخت پروژه ها و قراردادها و خرید تجهیزات به شرکت های سازنده ایرانی است.

سرپرست معاونت امور صنایع توضیح داد: فرصت مناسبی است که ما از ساخت داخل با اتکا به این قانون حمایت حداکثری کنیم .

صادقی نیارکی در ادامه این نشست با اشاره به ظرفیت های جهاد دانشگاهی به ظرفیت هایی که در کشور می توان در ساخت محور صنایع ماشین سازی و تجهیزات صنعتی و انواع تکنولوژی ها در حوزه های مختلف ایجاد کرد، گفت: جهاد دانشگاهی با 2 رویکرد می تواند در کنار صنعت کشور باشد، یکی به عنوان تولید‌کننده داخلی که همانند سایر تولیدکنندگان در سایه قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی باید در برابر خرید خارجی حمایت بشود و نگاه دیگر که بسیار حاِئز اهمیت است و کار اصلی جهاد دانشگاهی می تواند تعریف بشود؛ ساماندهی نیازهای صنعتی و معدنی است، به عبارت دیگر با حضور جهاد دانشگاهی و صنعتی که نیازهای آن شناسایی شده و همچنین سازمان متولی آن صنعت، می توان به صورت پروژه راهبردی از ظرفیت های دانشی و تولیدی جهاد دانشگاهی بهره مند شد.
سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت تصریح کرد: با تدوین این پروژهای راهبردی در قالب پروژه نهضت ساخت داخل در صنایعی نظیر فولاد، ریلی ،خودرو، دانش بنیان و… هدایت و ساماندهی نیازهای اساسی در کشور سرعت خواهد گرفت و کشور با آهنگ مناسب تری به سمت توسعه صنعتی حرکت خواهد کرد.

صادقی نیارکی در بخش دیگری از سخنانش یکی دیگر از رویکردهای وزارت صمت را شناسایی شاخص هایی برای ایجاد محدودیت برای توسعه صنایع تکراری برشمرد و گفت: ما منشور سیاستی برای مدیریت این صنایع تدوین کردیم که با اجرای این سیاست ها امیدواریم سرمایه به سمت صنایع مزیت دار و نوین سوق داده شود .

وی همچنین پیشنهاد انعقاد یک تفاهم نامه میان معاونت امور صنایع و جهاد دانشگاهی را در جهت تعریف پروژه های راهبردی در نهضت ساخت داخل ارائه داد.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت همچنین در پایان ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد آزمایشگاه های مرجع از بررسی این موضوع راهبردی در هیات نظارت بر اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی خبرداد.

رییس جهاد دانشگاهی: حمایت وزارت صمت برای تأسیس آزمایشگاه مرجع

حمید رضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی در این نشست ضمن تشکر از مجموعه وزارت و معاونت امور صنایع وزارت صمت در خصوص توانمندی های فناورانه جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلف توضیحاتی ارائه داد و گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد فناور اجرای پروژه های بزرگ ملی را براساس توانمندی های ساخت داخل و بومی سازی فناوری در دستور کار دارد و انتطار دارد بخش های دولتی حمایت لازم را جهت اشتغال مولد و بومی سازی فناوری داشته باشند.

وی به پروژه های فناورانه جهاد در حوزه تأمین منابع تغذیه صنعتی(UPS) و رکتیفایرهای پرقدرت صنعتی ایستگاه های مترو(قطار شهری) اشاره کرد و سپس به تأمین نیازهای فناورانه حوزه نفت و گاز خصوصاً طراحی و ساخت دکل حفاری خشکی و بازوهای بارگیری نفت، راه اندازی خط تولید مته حفاری پرداخت و اعلام کرد: جهاد دانشگاهی در صورت حمایت وزارت صنعت، معدن وتجارت میتواند گلوگاههای فناورانه کشور را حل نماید.

رییس جهاد دانشگاهی سپس به ارائه توضیحاتی در مورد پروژه های جاری جهاد دانشگاهی که در حوزه تولید کاتالیست خودرو، موتورهای درون چاهی، تأسیسات فرآورش نفت و گاز و پمپهای ESP، سیستم رانش واگن های مترو و الکتروموتورهای دور متغیر VFD پرداخت و خواستار حمایت وزارت صمت برای تأسیس آزمایشگاه مرجع شد.

 

 

منبع: شاتا

 

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا