اخباربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

سیلاب جنوب کشور و ضرورت جدی گرفتن تغییر اقلیم

به گزارش صنعت کار،  دکتر رضا شهبازی افزود: هرچند در تحلیل شرایط کنونی بایستی از داده‌ها و اطلاعات موجود در سازمان هواشناسی کشور بهره ببریم ولی موضوع را می توان از جنبه‌های زمین‌شناختی و علوم‌زمین نیز بررسی نمود.

وی تصریح کرد: وقتی به گذشته تحولات زمین‌شناسی این مناطق مراجعه کرده و اسناد موجود در طبیعت را بررسی می‌کنیم متوجه خواهیم شد که در گذشته نه چندان دور این مناطق بارندگی بسیار سنگین داشته و سیلابها حجم بالایی از رسوبات را در فروافتادگی هایی مانند جازموریان و یا دشت های همواری مانند خوزستان انباشته اند و این وضعیت تقریبا از حدود 12 هزار سال گذشته در بخش های جنوبی کشور قالب بوده است.

شهبازی ادامه داد: البته بالا بودن میزان بارندگی در یک رخداد، لزوما” به معنای وجود یک دوره ترسالی نیست. چراکه در مناطق خشک و بیابانی دنیا الگوی بارندگی‌ها به همین صورت است و حجم بالای بارندگی در فاصله زمانی بسیار کوتاه اتفاق می‌افتد. ولی بارش های اخیر از نظر وسعت تاثیر و حجم بارش در حالت بیشینه محتمل قرار دارند که تکرار این وضعیت می تواند شواهدی از نوسانات آب و هوایی یا تغییر اقلیم باشد.

مدیرکل دفتر دفتر مخاطرات، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن تاکید به موضوع تغییرات اقلیمی و آب و هوایی گفت: واقعیت این است که جریان‌هایی که از سمت جنوب کشور را تحت‌تاثیر قرار می دهند در سال‌های اخیر تشدید شده‌اند و این جریان‌ها نفوذ زیادی به عمق مرکزی کشور پیدا کرده‌اند.

وی با بیان این‌که موضوع تغییر اقلیم در حال حاضر بسیار جدی و پیچیده است، تصریح کرد: این جریان‌ها در بخش‌های جنوبی کشور باعث بروز بارندگی‌های شدید می‌شوند درحالیکه در بخش‌های داخلی غبار خیزی و یا تجمع آلودگی در کلانشهرها را سبب می شوند.

این وضعیت به زبان ساده، مصادیقی از تکرارپذیری رخدادهای حدی است. رخدادهایی که در زمان کوتاه تاثیر بالایی بر زیستگاه های طبیعی و انسانی از خود به جای می گذارد و معمولا موجب تشدید مخاطرات طبیعی می شوند چراکه زمان لازم برای سازگاری یا آمادگی را نمی دهند. در نتیجه ما امروز باید بیشتر از معمول گوش به زنگ و آماده باشیم.

منبع: شاتا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا