اخباربرگزیدهگوناگونویژه ها

تخریب ۱۵۰۰ هکتار از باغات موز سیستان بر اثر سیل

به گزارش صنعت کار، زهرا جلیلی مقدم»  به مناسبت سالروز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی افزود: برنامه اصلاح و نوسازی باغ‌های موز استان سیستان و بلوچستان تدوین شده است که در پی وقوع سیل دو هزار هکتار آن باید اصلاح و  نوسازی شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: طبق برآوردها ۱۲۴ میلیارد تومان  اصلاح و نوسازی باغ‌های موز هزینه در پی دارد.

وی تصریح کرد: در بحث اصلاح  و نوسازی باغ نخیلات از سه هزار و ۵۰۰ هکتار باید دو هزارو ۱۰۰ هتکار اصلاح شود و ۶۰۰ هکتار نیاز به حذف دارد.

تولید سالانه ۸.۱ میلیون تن میوه گرمسیری  و نیمه گرمسیری

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه  طبق آمارهای جهانی برای حفظ سلامت انسان روزانه باید پنج وعده میوه مصرف شود، گفت: سالانه هشت میلیون و ۱۰۰ هزارتن انواع میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری در سطح بالغ بر ۷۳۴ هزار هکتار در کشور تولید می‌شود.

جلیلی مقدم اظهارداشت: خرمای ایران با تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن در سال رتبه دوم جهان را  دارد و توانسته ۱۰ درصد تولید جهانی را به خود اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۳۰۰ هزارتن خرما به کشورهای هدف صادر شد که این میزان ۱۵ درصد تبادلات جهانی را به خود اختصاص داده است.

به گفته مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی هر ساله به طور تقریبی پنج میلیون و ۳۰۰ هزارتن انواع مرکبات در کشور تولید می‌شود که ایران رتبه هفتم جهانی را داراست.

وی اضافه کرد: تولید پرتقال کشور از این میزان حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزارتن است.

جلیلی مقدم در بحث تولید انار گفت: ایران با تولید سالانه نزدیک یک میلیون تن رتبه سوم جهانی تولید انار را برعهده دارد که ۲۵ درصد تولید جهانی است و از لحاظ کیفیت جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: اکنون برنامه اصلاح و نوسازی باغ‌های انار،  حماات از زنجیره انار، صندوق توسعه انار و برگرازی دوره‌های آموزشی و بازاررسانی این محصول را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه ایران با تولید سالانه نزدیک ۳۶۰ هزارتن کیوی رتبه چهارم جهانی را داراست افزود: سال گذشته  ۱۴۰ هزارتن کیوی به کشورهای هدف صادر شد.

این مقام مسوول اظهارداشت: کشور با تولید انجیر رتبه چهارم تولید را از لحاظ کمی و کیفی دارد.

استاندارد برداشت کیوی ۶.۲ درصد  تدوین شد

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از مشکلات ما در بخش کیوی برداشت زودهنگام و صادر ات میوه نارس بود که منجر شد که تعداد ی از بازارهای صادراتی خود را  از دست بدهیم که اگر این برنامه کنترل نمی‌شد امروز جایگاهی برای صادرات این محصول نداشتیم.

جلیلی مقدم تصریح کرد: در بحث بریکس کیوی (قند  و مقدار مواد جامد محلول در میوه ) که در تمام استانداردهای بین‌المللی ۶.۲ دهم درصد است را پیگیری کردیم و اکنون این مهم اجباری شده است.

وی افزود: طبق این برنامه در دوره زمانی ۱۵ تیر تا مهرماه مناطق تولید کیوی، هرگونه برداشت ممنوع است.

وی درباره بیمه باغداران کیوی گفت: امسال این موضوع پیگیری شد و با کاهش سهم باغداران، حداکثر تعهد برای  بیمه گر سه برابر افزایش یافت.

اصلاح و نوسازی ۳۵ هزار هکتار باغ میوه در سال ۹۸

جلیلی مقدم از اجرای برنامه اصلاح و نوسازی باغات درجه دو، حذف باغ‌های قدیمی و درجه سه و جایگزینی با ارقام تجاری و بازار پسند در این حوزه خبرداد و افزود: طبق برنامه ششم توسعه  ۱۸۰ هزار هکتار از باغ های این حوزه باید اصلاح  و نوسازی شود.

وی اضافه کرد: براساس برنامه سال ۹۷ ، حدود  ۲۹ هزار هکتار از باغ‌ها باید اصلاح و نوسازی می‌شد که از این میزان ۶۹ هزار هکتار معادل ۲۸۰ درصد رشد، اجرایی شد.

وی تصریح کرد: همچنین در سال ۹۸ اصلاح و نوسازی حدود ۳۵ هزار هکتار از باغ های میوه‌های گرمسیری  و نیمه گرمسیری را در دست داریم که باید به منظور افزایش بهره‌وری و کاهش نابسامانی‌های فیزیولوژی از طریق روش‌های نوین به باغی انجام شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به تغییر اقلیم  و افزایش دما در طول دوره رشد گیاه با باغداری سنتی قادر  به حفظ تولید، کیفیت محصول و بازارهای جهانی نیستیم، بنابراین چاره‌ای نیست مگر اینکه به سمت باغداری نوین گام برداریم.

وی اضافه کرد:  ارتقای جایگاه کشور در بحث تولید و صادرات، حمایت از تولید محصول سالم، توسعه صنایع در مرحله تولید و پس از برداشت محصولات از جمله برنامه‌هایی است که در این بخش دنبال می‌کنیم.

بازسازی ۱۱۹ هزار هکتار باغ نخیلات خرما و مرکبات

جلیل مقدم با بیان اینکه مرکبات و خرما دو محصول ویژه در دفتر معاونت باغبانی به شمار می‌رود، گفت : اجرای طرح احیا و توسعه نخیلات آبادان  و خرمشهر در قالب طرح هرمزگان از دیگر برنامه‌های این معاونت است.

وی اضافه کرد: اصلاح و نوسازی باغات خرما  و نخیلات در سطح ۱۱۹ هزار هکتار تدوین شده که از این میزان ۵۱ هزار هکتار باغات مرکبات و ۶۸ هزار هکتار باغات خرما است.

وی با بیان اینکه برنامه حمایت از صندوق ملی مرکبات، توسعه دامنه برداشت و تنظیم بازار  را در برنامه داریم  افزود: سال گذشته برای کنترل و پیشگیری از بیماری زوال مرکبات، طرح مبارزه جامع با زوال مرکبات  در معاونت امور باغبانی با همکاری سازمان حفظ نباتات تدوین شد.

به گفته وی، تولید میوه در شرایط گلخانه‌ای و محیط‌های کنترل شده را داریم که در این حوزه پیگیری  می‌شود، هرچند که در حوزه نخیلات به غیر از اصلاح  نوسازی ۶۸ هزار هکتار مباحث مربو به استانداردها ، بازنگری و تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی در اولویت قراردارد.

نیاز سالانه ۳۷۰۰ نهال در بخش میوه های گرمسیری

به گفته این مقام مسوول، ساماندهی تولید نهال که جایگاه ویژه‌ای برای ما دارد در خصوص نهال میوه‌های گرمسیری  و نیمه گرمسیری سالانه سه میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال نیاز است.

وی ادامه داد: در بخش نهال مشکل و کمبودی نداریم اما به دنبال تولید نهال سالم، اصیل  و استاندارد هستیم.

مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری از دیگر برنامه‌های این معاونت را اصلاح و نوسازی باغ‌های جنوب کشور و احداث باغ‌های مادری در مناطق جنوب کشور را داریم.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا