اخباربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

صادرات، موجب افزایش قیمت میوه شب عید نمی‌شود

به گزارش صنعت کار،‌ مجتبی شادلو  درباره وضعیت بازار میوه شب عید افزود: طبق آمارها امسال با وجود تحریم ها، نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه ها حدود  ۴.۵ میلیون تن سیب درختی و حدود ۴ میلیون تن پرتقال تولید شده است که نسبت به سال گذشته رکورد قابل توجهی را نشان می دهد.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور اظهارداشت: این درحالیست که هزینه های تمام شده تولید امسال نسبت به سال گذشته افزایش بیش از دو تا سه برابری را  در دستمزد کارگری، کاغذ، سبد پلاستیکی ، پوشال و حمل و نقل داشته است به طور مثال سال گذشته قیمت هر جعبه سبد پلاستیکی دو هزار تومان ، کاغذ چهار هزار تومان و هر کیلوگرم  پوشال دو هزار تومان بود که امسال هر سبد ۶ هزار تومان، کاغذ ۲۴ هزار تومان و پوشال کیلویی ۱۰ هزار تومان شده است.

شادلو با بیان اینکه با وفور میوه  در کشور روبرو هستیم تصریح کرد: امسال با وجود افزایش حجم تولید و افزایش هزینه ها،  کاهش قیمت سیب درختی و پرتقال نسبت به سال گذشته را  در بازار داریم زیرا سال گذشته قیمت هر کیلوگرم سیب درختی در میادین حداقل هفت هزار تومان بود اما امسال این نرخ به سه هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

وفور سیب درختی و پرتقال برای شب عید

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور گفت: با توجه به حجم بالای تولید میوه در سالجاری، تاکنون تنها ۳۰ درصد محصول به بازار عرضه شده و ۷۰ درصد محصول در سردخانه ها توسط تولیدکنندگان و دولت ذخیره سازی شده است بنابراین ذخایر شب عید و ایام نوروز کافی است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

شادلو با بیان اینکه امسال امکان صادرات ۵۰ درصد سیب درختی و پرتقال تولیدی را داریم افزود: میوه های سردخانه ای در نهایت تا خردادماه باید به بازار داخلی یا خارجی عرضه شوند، زیرا علاوه بر از دست رفتن مطلوبیت میوه برای مصرف، با ورود میوه های بهاره، مصرف میوه های زمستانی کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه بازار داخلی کشش عرضه این حجم میوه تولیدی را ندارد اظهارداشت: برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از ضرر آنان  راهکاری جز صادرات میوه وجود ندارد، این درحالیست که اکنون پیشنهاد ممنوعیت صادرات و اخذ عوارض از ۱۵ اسفندماه تا اوایل اردیبهشت ماه سال آینده برای سیب  درختی و پرتقال توسط ستاد تنظیم بازار مطرح شده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور یادآورشد: سال گذشته برای تنظیم بازار شب عید دولت اقدام به ممنوعیت صادرات سیب  درختی و پرتقال از ۱۵ اسفندماه تا اویل اردیبهشت ماه کرد که همین امر منجر به از دست رفتن بازارهای صادراتی  شد البته این درحالیست که پارسال حجم تولید نیمی از حجم تولید امسال بوده است.

به گفته وی، سال گذشته میوه ایران به اکثر کشورهای همسایه صادر می شد اما به دلیل ایجاد ممنوعیت در صادرات طی مدت ۴۵ روز برخی از بازارهای صادراتی ما از دست رفت.

شادلو براین باور است که امسال امکان صادرات ۱.۵ میلیون تن سیب درختی وجود دارد اما تاکنون تنها ۳۰۰ هزارتن از این محصول به کشورهای هدف صادر شده است که مطلوب نیست.

وی از دولت خواست برای تنظیم بازار میوه شب عید و ایام نوروز و همچنین حمایت از باغداران تدابیر لازم را بیندیشد زیرا به طور حتم ممنوعیت صادرات تنها راهکار نخواهد بود.

 

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا