اخباربرگزیدهخودروویژه ها

جبران اثرات کرونا با پیش بینی لاین اعتباری از سوی بانک مرکزی/ موجودی سازندگان تا اردیبهشت ماه تکمیل است

به گزارش صنعت کار، شیوع ویروس کرونا همزمان با تعطیلات عید چینی ها بود و بر این اساس تولید سفارش های قطعه سازان ایرانی به واسطه این تعطیلات به تاخیر افتاد اما داستان از جایی وارد مسیر نادرستی شد که این ویروس پس از تعطیلات گسترش یافت و منجر به تعطیلی بسیاری از کارخانه ها در ووهان که به عنوان یک شهر خودرویی مطرح است، شد.
به گفته فعالان این حوزه از آن جا که حمل هوایی و یا دریایی قطعات از چین نیاز به زمان ۲۰ روزه تا یک ماه و نیمه دارد بدون شک، کرونا تاکنون اثرات خود را نشان نداده چرا که سفارش های فعلی قطعه سازان ایرانی در سال آینده و پس از تعطیلات نوروز مورد استفاده قرار می‌ گیرد. بنابراین نمی توان به زودی شاهد اثرات منفی شیوع این ویروس بود.
در همین حال امید رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که شیوع ویروس کرونا دقیقا همزمان با سال نو چینی ها رخ داد و تعطیلی آن ها آغاز شده بود، می‌گوید: با این حساب در عمل، ورود کرونا تاثیری در کاهش مبادلات و ارسال قطعه نداشته چرا که فعالیت چینی ها متوقف بود اما مشکل از زمانی آغاز و ادامه دار شد که گسترش این ویروس بعد از تعطیلات چینی ها ادامه یافت و کارخانه های آن ها به ناچار تعطیل شد.
وی با بیان این که از تعطیلات چینی ها تا تعطیلات نوروز در حدود یک ماه زمان است که هم اکنون در حال از دست دادن آن هستیم، می افزاید: با این حساب تاثیر این توقف فعالیت، پیش از سال خود را نشان نمی دهد چرا که خرید از خارج و حمل با کشتیرانی ۴۵ روز تا دوماه زمان نیاز دارد تا بار خریداری شده به بندر برسد، بنابراین دو ماه و نیم زمان نیاز است تا خریدهای انجام شده وارد ایران شود.
این فعال صنعت قطعه ادامه می دهد: حمل قطعات با حجم پایین با توجه به حساسیت آن ها و ارزش بالایی که دارند، باید از طریق حمل هوایی وارد شوند چرا در غیراین صورت احتمال ایراد در کالا وجود خواهد داشت که امکان تولید و یا فروش قطعات نیز با توجه به سال جدید چینی و تعطیلی آن ها وجود نداشت و پس از پایان تعطیلی و شروع فعالیت نیز زمان یک ماهه تا ۴۵ روزه برای انجام فرایندها لازم است تا این قطعات وارد کشور شود.
رضایی با بیان این که زمان مورد نیاز برای حمل هوایی نیز ۲۰ تا ۲۵ روز است، تصریح می کند: عمده قطعات تامین شده از چین نیمه ساخته هستند و تا زمان ورود به زمان طولانی نیاز است مگر قطعات کاملا آماده که برای شرایط فورس ماژور وارد می شود که تعداد کمی دارند، بنابراین آن چه اثر خود را در این شرایط خواهد گذاشت، بعد از سال جدید ایرانی ها قابل رویت است چرا که چینی ها از زمان تعطیلات ایرانی ها استفاده و نسبت به انجام سفارش های داده شده اقدام‌ می کنند تا پس از تعطیلات ایران، حمل آن آغاز شود براین اساس این قطعات از نیمه اردیبهشت ماه وارد چرخه تولید می شود.
عضو انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی می گوید: به طور قطع سازنده ها نسبت به تجهیز انبارهای خود اقدام می کنند و اظهارات مطرح شده مبنی بر استفاده از موجودی انبارها کاملا صحیح است چرا که در سه ماهه پایانی سال همواره از موجودی انبارها استفاده می شود بنابراین در این شرایط کرونا بر سفارش هایی تاثیرگذار خواهد بود که در سال آینده مورد استفاده قرار می گیرد و آن چه تبدیل به چالش خواهد شد، تامین قطعه پس از تعطیلی نوروز و سال آینده است که در این زمینه نیز نمی توان کاری انجام داد زیرا شهرهای مرکز اشاعه ویروس تا پایان مارچ تعطیل هستند و شهرهایی که سرایت ویروس در آن ها کمتر بوده نیز از دو روز پیش فعالیت خود را آغاز کرده اند و در صورت فعالیت نیز تنها ۲۰ روز کاری برای ایرانی ها وجود دارد.
وی ادامه می دهد: بر این اساس باید در شهرهایی که شیوع ویروس کمتر بوده کار تولید و سفارش گیری آغاز شود تا بعد از فروردین ماه نسبت به حمل آن ها اقدام شود در ایران نیز با شیوع کرونا و کاهش ساعت کاری شاهد کاهش تیراژ تولید هستیم.
رضایی آن چه را در این شرایط تاثیرگذار می داند وجود یک برنامه ریزی دقیق برای جبران تاخیرهای به وجود آمده می داند و اظهار می کند: از آن جا که ابتدای سال این کاهش تولید رخ داده امکان جبران آن تا پایان سال وجود خواهد داشت این در حالیست که تیراژ تولید همواره در سه ماهه نخست سال کمتر از ماه های دیگر است که با توجه به گسترش شیوع کرونا نیازمند یک برنامه ریزی درست و جامع هستیم.
وی با بیان این که انتظار برای کاهش تولید در آینده نزدیک درست نیست، می افزاید: از آن جا که عمده تامین انجام شده، کرونا بر روی تامین قبل از عید تاثیری ندارد بنابراین برنامه ریزی باید برای سال آینده باشد که هنوز برای کنترل این بحران، زمان داریم به شرط آن که خودروساز ، وزارت صمت و بانک مرکزی نسبت به تسهیل شرایط برای سفارش گذاری اقدام کنند.
رضایی با بیان این که این احتمال وجود دارد که چین نتواند کار را به دلیل وخامت اوضاع پیش ببرد، می افزاید: در این شرایط اوضاع به خوبی پیش نمی رود اما اگر مدت زمان تعریف شده از سوی چین برای شیوع ویروس کرونا طولانی تر شود تاثیر جهانی خواهد داشت و همه کشورهای دنیا که این ویروس به آن ها سرایت کرده و کشورهایی که از چین نسبت به تامین قطعه اقدام می کردند نیزددچار این چالش می شوند اما درایت خودروساز و سایر نهادها در قالب یک کار مشترک به طور قطع می تواند مشکلات را حداقلی کند اما اگر اقدامی در زمینه تصمیم سازی صورت نگیرد با مشکل مواجه خواهیم شد.
عضو انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی تاکید می کند: بانک مرکزی لاین اعتباری خاصی را برای صنایع پیش بینی کند تا سکته های تعطیلاتی که هرساله تجربه می کنیم را در فرایند ثبت سفارش و ترخیص تسریع کنند تا اثر کرونا در سال آینده تنش کمتری داشته باشد.
به گفته وی، در هفته گذشته طی نشست سازندگان با مدیران سایپا اعلام شد تا پایان اردیبهشت انبارها موجودی خواهند داشت و آن چه اکنون مساله ساز است شوک بعد از تعطیلی نوروز است اما از آن جا که برای سال آینده زمان وجود دارد در صورت برنامه ریزی درست کار به خوبی پیش می رود اما اگر این امر در اولویت نباشد، مشکلات سخت تری خواهیم داشت.
وی تاکید می کند: تاثیر کرونا در سال جاری بسیار محدود است و بانک مرکزی با پیش بینی لاین اعتباری و شرایط ویژه برای اختصاص ارز با هدف سفارش گذاری می تواند اثرات این بیماری را کاهش دهد چرا که در صورت سفارش گذاری چینی ها توان تولید پس از خروج از این شرایط را خواهند داشت ، توجه به نکته ضروری است که پروژه های داخلی سازی نیز جواب داده و حجم وابستگی نسبت به سال های قبل با شیب‌ملایمی کاهش یافته است.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا