خودرونفت و پتروشیمیویژه ها

تامین زیرساخت های سوختی به کجا رسید؟

به گزارش خبرنگار صنعت کار، براساس اطلاعات موجود از وزارت صنعت معدن و تجارت، خودروسازان داخلی تاکنون توانسته اند در مرحله اول تطابق استانداردهای سوختی پیروز میدان شوند، این در حالی است که کارشناسان و صاحب نظران در این زمینه کمتر تصور می کردند تا خودروسازان خود را به استانداردهای سوختی معین شده میان وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد نزدیک کنند، چه برسد که همه نمرات را هم پاس کنند.

در همین راستا نیز مسئولان وزارت صنعت معدن و تجارت هم نسبت به موفقیت خودروسازان و پیروزی آن ها در مرحله دوم که از تیرماه امسال اجرایی می شود، امیدوارند و به نظر می رسد خودروسازان عزم خود را برای گذر از همه مراحل استاندارد سوختی جزم کرده اند. چرا که وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در آخرین روزهای سال 96 حمایت همه جانبه خود در زمینه رعایت همه استانداردهای خودرویی اعم از استانداردهای 85 گانه و سایر استانداردها اعلام کرد و گفت که در این زمینه در کنار سازمان ملی استاندارد است.

از این رو به نظر می رسد خودروسازان نیز خود را برای گذر از پل صعب العبور استانداردسازی در این صنعت آماده کرده اند.

اما حال که استاندارد سازی چه از منظر قطعات و داخلی سازی و چه از منظر تطابق با استانداردهای سوختی مورد توجه است، آیا ایران آمادگی فراهم کردن زیرساخت های سوختی اعم از توزیع و ارائه بنزین یورو 5 و حتی یورو 4 که سال ها از ورود آن به ایران می گذرد را دارا است؟ آیا زیر ساخت های توزیع سوخت استاندارد در کنار اجرای کاتالیست های استاندارد در خودروها و در راستای کاهش آلودگی هوای کلان شهرها اجرایی خواهد شد؟

جلیل سالاری کارشناس حوزه پژوهش انرژی و قائم‌مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید:« در حال حاضر پالایشگاه تهران ، بنزین معمولی تولید می کند و باید هماهنگی میان خودروسازان و پالایش پخش در زمینه کیفیت بنزین افزایش یابد، چرا که می توان تقصیر را بر گردن هر یک از طرفین انداخت».

او می افزاید: « به طور طبیعی هنگامی که ضریب تراکم خودرو افزایش می یابد میزان مصرف سوخت نیز افزایش می یابد. اما می توان با افزایش اوکتان موجود در بنزین، میزان مصرف را کاهش داد که اکنون میزان اوکتان موجود 87 است و حتی جا دارد برای کاهش مصرف، اوکتان بنزین به 90 نیز برسد».

سالاری ادامه می دهد: « در حال حاضر سوخت استفاده شده در چرخه حمل و نقل کشور اعم از خودرو و موتور سیکلت، کلاس یورو 2 است، اما در تهران بنزین یورو 4 نیز توزیع و مصرف می شود، اما بهتر است ابتدا به کلاس خودروها توجه شود و پس از آن نیز به مصرف نوع بنزین رسیدگی شود».

این کارشناس پژوهش انرژی تصریح می کند:« باید افزایش کیفیت بنزین و کلاس مصرف خودروها با یکدیگر هماهنگ باشد و وجود خودروهایی فرسوده و از چرخه خارج شده در شهرها نیز جدی تر گرفته شود».

او با اشاره به رعایت پایه استاندارد سوخت در خودروها اظهار می کند: « رعایت استانداردهای زیست محیطی و امنیتی نیز در توزیع سوخت در کشور مورد اهمیت است و نباید همه تقصیر را بر گردن تولید کننده یا خودروساز انداخت».

قائم‌مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می افزاید: « طی سال های اخیر، در بخش مبدل های کاتالیستی در کشور فعالیت هایی صورت گرفته است، اما در برخی موارد یا قیمت تمام شده بالا بوده و یا به دلایل اشتباهی همچون افزایش شتاب خودروها، این قطعه از خودروها برداشته شده است».

او تاکید می کند: « در زمینه سوخت، طرح های توسعه ای فراوانی صورت گرفته است اما همچنان به توسعه پالایشگاه ها و کمک به تولید بنزین با کیفیت نیاز است.البته نباید فراموش کرد که هنوز سبد خودرویی در کشور یا قدیمی است، یا به بنزین یورو 5 نیازی نیست».

سالاری با تاکید بر توسعه پالایشگاه های تولید بنزین در کشور اظهار می کند:« توسعه پالایشگاه ها و عرضه سوخت با کیفیت و رعایت استانداردهای سوخت در خودروها نیازمند نهادهای نظارتی و هماهنگی هرچه بیشتر سازمان های مربوطه است، اما این مورد در بخش CNG مرتفع شده و مشکلی در توزیع آن وجود ندارد».

حال CNG خوب است

اردشیر دادرس- رئیس انجمن صنفی جایگاه داران CNG کشور – در زمینه آخرین وضعیت سوخت CNG در کشور به خبرنگار خودروکار می گوید: « سوخت CNG در کشور از بالاترین استانداردها برخودردار است و برخلاف بنزین هیچ مشکلی در این بخش وجود ندارد».

به گفته او، گازوئیل در کشور از بالارین استانداردهای کافی برخوردار است.

به گزارش خودروکار، از آن جایی که مصرف بنزین روزانه و سالانه در کشور رو به افزایش است و پس از تعطیلی و مناسبتی در کشور، مصرف بنزین به اوج خود می رسد، از این رو باید در راستای برنامه های کاهش آلودگی هوا و کاهش میزان آلایندگی های ناشی از کیفیت سوخت، زیرساخت ها با استانداردهای خودروسازی هم گام شوند تا اهداف وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد به واقعیت تبدیل شود.

منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا