اخباربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

عارضه‌یابی و استانداردسازی، امری ضروری در بازیابی کارخانه‌ها

به گزارش صنعت کار،  مجید وفایی‌ فرد اظهار کرد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با امضای تفاهم‌نامه با انجمن تولیدکنندگان فولاد در سال گذشته، پروژه‌های بازفرآوری سرباره های صنایع معدنی و پایش زیست محیطی را اجرایی کرده است. متخصصان این مرکز، کار خود را بر روی پروژه های مذکور از بهمن ماه سال امسال آغاز کرده‌ند.

وی اجرای طرح عارضه یابی، استانداردسازی و بهینه سازی خطوط فرآوری و تاثیر آن بر بازیابی کارخانه های فرآوری را ضروری دانسته و معتقد است: اگر این فعالیت ها منجر به افزایش ۱۰ درصدی بازیابی کارخانه های فرآوری شود، به معنای آن است که به طور مثال  حدود ۵ میلیون تن کنسانتره آهن به ظرفیت تولید ۵۰ میلیون تنی کشور افزوده می‌شود. در این رابطه  فولادسازان بزرگ می‌ توانند با مشارکت خود، زمینه تسریع در اجرای طرح عارضه‌ یابی و بهینه‌سازی فرآیندهای فرآوری و نیز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی، بازفرآوری پسماندها را فراهم کنند.

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران افزود: پیشنهاد این موضوع به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) داده شده و تفاهم‌ نامه ای  جدید با جهاد دانشگاهی نیز در این زمینه منعقد شده است. همچنین قراردادهای پایش آلاینده‌های زیست‌ محیطی نیز با شرکت فولاد مبارکه منعقد شده است که بر این اساس، طی پایش انجام شده، کل عناصر آلاینده به مدت یک سال کنترل و پایش خواهند شد. سایر فولادسازان نیز می توانند از این خدمات استفاده کنند.

وفایی‌فرد با بیان اینکه مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در سال جاری با هدف توسعه بازار، تفاهم‌ نامه‌هایی را با تشکل ها به ویژه خانه معدن و سازمان نظام مهندسی معدن منعقد کرده است، گفت: اکنون فرم‌ هایی نیز در اختیار معادن کوچک قرار داده شده تا نیازهای فرآوری و پژوهش‌های کاربردی آن ها از طریق خانه معدن و سازمان نظام مهندسی معرفی و خدمات لازم به آنها ارائه شود.

وی با بیان اینکه این مرکز، گواهی سطح ۳ سلامت را از نظر ایمنی و بهداشت کار داشته؛ لذا  قادر است بالاترین سطح پایش آلاینده‌های محیط کار و خدمات زیست‌محیطی در صنایع معدنی را ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: مرکز ما از نخستین مجموعه هایی است که وارد این حوزه شده است؛ به گونه‌ای که برای توسعه کارها، آزمایش‌های زیادی روی کانسنگ معادن انجام شده تا با کمترین هزینه، بیشترین بهره وری و ارزش‌ افزوده  برای واحدهای کوچک معدنی حاصل شود. ضمن اینکه  فراخوان ساخت ماشین‌ آلات سیار برای معادن داده شده و هشت مجموعه فعال سازنده ماشین‌ آلات اعلام آمادگی کرده اند. موضوع فرآوری در معادن کوچک با حمایت ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و نیز مشارکت بخش‌خصوصی قابل ساماندهی است.

 

منبع: ایسنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا