راه و ساختمان

دوبی مال، بزرگ‌ترین رکوردشکن عرصه صنعت ساختمان

 ماهنامه صنعت کار نوشت، اما یکی از متفاوت‌ترین رکوردهای صنعت ساختمان تعلق می‌گیرد به بزرگ‌ترین مرکزتجاری دنیا که این روزها در اختیار «دبی مال» از مجموعه مراکز تجاری شرکت «عمار مال» است. ساختمانی عظیم که رکوردهای بسیاری در دنیا را جابه‌جا کرده و همچنین فازهای تکمیلی آن در حال انجام شدن است. سرمایه عظیم و همچنین مصالح متعدد پشت پرده این مرکز تجاری بزرگ در دنیا باعث شده تا دبی مال به یکی از شگفتی‌های صنعت ساختمان در دنیا تبدیل شود. با توجه به اینکه در تهران نیز استارت یک مرکز تجاری بسیار عظیم زده شده است بد نیست نگاهی داشته باشیم به پشت پرده و دانستنی‌های جالب ساختمانی و اقتصادی که در این مرکز وجود دارد.

ابتدا بهتر است تعریفی تجاری از کلمه «مال» به عنوان یکی از کلماتی که چند وقتی می‌شود بیشتر به گوش می‌خورد، داشته باشیم. در تعریفی کامل باید گفت فروشگاه‌های زنجیره ای به شبکه ای از خرده فروشی‌های بزرگ گفته می‌شود که کالاهای یکسانی را با مالکیت انحصاری ارئه می‌کنند. معمولا در این فروشگاه‌ها به دلیل خرید بالا کالاها باید با قیمت کمتری بفروش برسد اما نمی‌توان این دلیل را شرطی اصلی پنداشت. یکی از معایب مهمی‌که می‌توان در مورد این فروشگاه‌ها عنوان کرد این است که به دلیل حضور برندهای معتبر هیچ وقت نمی‌توان خیلی خرید مقرون به صرفه‌ای را در این فروشگاه‌ها داشت چرا که مطمئنا نمی‌توان از معروف‌ترین برند‌‌های دنیا خرید اقتصادی داشته باشیم. بیشتر این مراکز خرید در زیر بناهای بسیار بزرگ و در چند طبقه ساخته شده‌اند و جدید‌‌ترین تکنولوژی صنعت ساختمان در آن بکار رفته است و معمولا در جایی احداث شده‌اند که دسترسی به آنها آسان باشد. در اکثر این مجموعه‌ها واحد‌های تجاری‌،‌‌هایپرمارکت‌ها و سوپرمارکت‌ها، شهربازی، سالن‌های سینما و رستوران و کافی شاپ و واحد‌های فروش پوشاک و البسه و… وجود دارد.
«دبی مال» در قلب شهر دبی در امارات متحده عربی واقع شده و به اصطلاح در میان مردم به «مرکز اکنون» معروف شده‌است. این مجموعه که در سال 2008 گشایش یافت، به عنوان بزرگ‌ترین و پربازدیدترین مرکز تجاری در دنیا شناخته می‌شود به طوری که در سال 2014 رکورد ۸۰ میلیون بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است. برای درک بهتر این موضوع باید بگوییم که در سال ۲۰۱۴ تقریبا تمام جمعیت کشورمان از این مرکز تجاری بازدید کرده‌اند که عددی بسیار بزرگ است. این پروژه به عنوان بخشی از طرح بیست میلیارد دلاری بلندترین برج دنیا یعنی «برج خلیفه» ساخته شده است. کل مساحت این ساختمان 1 میلیون و 124 هزار متر مربع است و تمام فضای درونی این مرکز تجاری به 540 هزار و 127 متر مربع می‌رسد و این در حالی است که 350 هزار متر مربع از آن غیر قابل اجاره دادن است و در حال حاضر 1200 فروشگاه فعال همراه با گالری و سینما و فضای بازی و بیش از 200 رستوران و امکانات گسترده دیگری است که جلوتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد. در این مال شاهد وجود خیابان فشن که مجموعه ای از برندهای لباس روز دنیا در آن حضور دارند، خیابان جواهرات که مجموعه‌ای گسترده از طلا فروشی و فروشگاه‌های لوکس در آن قرار گرفته‌اند و همچنین یک مجموعه عظیم برای سرگرمی‌کودکان هستیم. اولین فاز گسترش این مجموعه نیز به گفته روابط عمومی‌مجموعه در حال انجام شدن است که درنهایت 92 هزار متر مربع نیز در این فاز به فضای اصلی مجموعه اضافه خواهد شد. بنا به پیش‌بینی‌های انجام شده افزوده شدن این بخش به مجموعه اصلی می‌تواند میزان مخاطبان دبی مال را به‌صورت سالانه از مرز 100 میلیون نفر رد کند.

دبی مال از نگاه ساختمانی یکی از عظیم‌ترین پروژه‌هایی است که تا امروز توسط بشر انجام شده و مهندسی خاصی در آن به کار رفته است. از نظر ابعاد این مجموعه معادل با 50 زمین فوتبال استاندارد است. از جالب‌ترین نکات در مورد این مرکز تجاری وجود بزرگ‌ترین آکواریوم دنیا در آن است. برای ساخت این آکواریوم از یک پنل خاص استفاده شده که 32 متر عرض، 8 متر ارتفاع و 9 متر قطر دارد و وزن آن نیز به 245 تن می‌رسد. این پنل در کنار آکواریوم به تنهایی یک رکورد جهانی در اختیار دارد که این مورد نیز یک اتفاق خاص در صنعت ساختمانی به حساب می‌آید. این آکواریوم همچنین میزبان 33 هزار‌گونه مختلف جانوری و آبزی است و بازدیدکنندگان می‌توانند شنای همراه با کوسه را نیز در یک مرکز تجاری تجربه کنند.

این مرکزخرید همچنین میزبان چند تم پارک خاص است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به «سگا» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های بازی رایانه‌ای اشاره کرد. همچنین یک سالن اسکی روی یخ با سایز استاندارد المپیک در دل این دبی مال بنا شده است که در دل هوای گرم و کویری دبی اتفاقی جالب به نظر می‌رسد. این مجموعه محل برگزاری مسابقات‌هاکی امارات نیز به شمار می‌آید. از نکات بارز و خاص مهندسی این سالن این است که مجموعه در طبقه اول بنا شده اما تا طبقه دوم نیز کشیده می‌شود.

قبل از آنکه وارد نکات اقتصادی و سرمایه در گردش این مرکز تجاری و شرکت مادر ان شویم بهتر است چند نکته دیگر در مورد کوتاه دیگر از بعد ساختمانی آن را بررسی کنیم. ساخت و ساز چنین پروژه بزرگی مسلما برای شرکت‌های پیمانکاری با مشکلاتی همراه بوده است و به همین سبب بود که دبی مال با دو سال تاخیر نسبت به زمانی که روز اول اعلام شده بود افتتاح شد. چنین مرکز بزرگی حتما نیازمند جای پارک استثنایی نیز هست، مهندسین برای این ساختمان عظیم فضای پارک لازم برای 14 هزار خودرو را در نظر گرفته‌اند که در سه پارکینگ مجزا تقسیم می‌شوند. پردیس سینمایی با کیفیت این مجموعه نکته دیگری است که نباید از آن غافل شد. 22 سالن سینما با ظرفیت پذیرایی از 2800 نفر در آن واحد از نکات بارز این مجموعه به شمار می‌آید. در هفته‌های ابتدایی هر فیلم سینمایی حدود 10 هزار نفر از آن بازدید می‌کنند.
بررسی بزرگ‌ترین مجتمع تجاری دنیا از نگاه اقتصادی کار بسیاری سختی است که شاید نتوان به درستی سرمایه در گردش آن و پولی که به‌صورت روزانه در آن خرج می‌شود را به طور دقیق محاسبه کرد ولی آمارهای مختلفی از این مجموعه توسط شرکت پیمانکاری اصلی و صاحب امتیاز این مجموعه اعلام شده است که قابل استناد هستند. طبق اعلام رسمی‌که از سوی شرکت «عمار مال» اعلام شده است در نیمه ابتدایی سال 2017 میلادی نزدیک به 39 میلیون نفر به دبی مال سفر کرده و از آن بازدید به عمل آورده اند. سخنگوی این شرکت اعلام کرده است که این رکورد تنها توسط مجموعه دبی مال به عنوان پرچمداراتمام مرکز خریدهای این شرکت به ثبت رسیده و میزان سود خالص آن نسبت به شش ماهه نخست سال 2016 حدود 5 درصد رشد داشته است. این رشد باعث شد تا سود دبی مال به 482 میلیون درهم معادل با 131 میلیون دلار باشد که در نوع خود عددی بسیار جالب است. البته که این شرکت از اعلام میزان کل درآمد اجتناب کرده و تنها سود خالص را عمومی‌نموده است. محمد البار، مدیرعامل این شرکت در یک گفتگو اعلام کرد که، با توجه به گسترش‌های جدیدی که در این مجموعه در حال انجام شدن است، آخرین و به روزترین تکنولوژی‌های برای نصب به دبی مال خواهند آمد تا تعداد فروشنده‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده و تجربه خرید بهتری برای خریداران ایجاد شود. همچنین با گشایش مغازه‌های تازه، شاهد افزایش درآمد این مجموعه شرکت نیز خواهیم بود.

«عمار مال» که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صاحب امتیاز مراکز تجاری در دنیا به شمار می‌آید در نه ماه ابتدایی سال 2017 در مجموع تمام فعالیت‌های خود توانست به سود خالص 410 میلیون دلار دست پیدا کند که این میزان نسبت به همین دوره زمانی در سال 2016 حدود 6 درصد افزایش داشته است. البته لازم به ذکر است که کل درآمدهای کلیه مجموعه‌ها عدد 681 میلیون دلار بوده است. عمار مال تا این لحظه صاحب امتیاز 5 مرکز تجاری بزرگ در سطح دبی است که دبی مال پرچمدار آنها به شمار می‌آید.

با مرور فعالیت‌های دبی مال که نزدیک به 10 سال از عمر آن می‌گذرد به ما نشان می‌دهد که تبلیغات درست و مهندسی خاص سازه می‌تواند ابعاد اقتصادی یک مجموعه را به طور کامل تامین کند. مهندسان و شرکت‌های پیمانکاری ایرانی که تا امروز مجموعه‌های مختلف در سطح کلان شهر تهران و دیگر شهرهای کشور ایجاد کرده‌اند برای رسیدن به این رکورد همچنان باید در صنعت ساختمان دنبال پیشرفت بوده و با تبلیغات گسترده مجموعه‌های خود را به عنوان مراکز گردشگری و توریستی معرفی کنند.

 

خبرنگار صنعت کار: محمدامین زمانی ندافان

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا