اخباربرگزیدهصنعت و معدنویژه ها

تولید، توزیع، تامین و لجستیک اقلام اساسی مردم به هیچ عنوان تعطیلی نخواهد داشت/ مردم هیچ نگرانی از لحاظ تولید اقلام اساسی، عرضه در مراکز فروشگاهی و حمل کالاها نداشته باشند

به گزارش صنعت کار، حسین مدرس خیابانی افزود: طی چند روز گذشته، با توجه به تدابیر اتخاذ شده و تامین مناسب انواع اقلام کالایی، علیرغم افزایش تقاضا خوشبختانه هیچ مشکلی در سطح عرضه و تامین کالای مردم به وجود نیامد و حتما این روند درست تداوم خواهد داشت.

وی اضافه کرد: توصیه اکید هیات دولت، ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت این است که مردم از حضور در تجمعات و فعالیت‌های غیرضروری و تردد غیر ضرور پرهیز کنند؛ در این راستا با راهداری کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی هماهنگی لازم انجام شده است و هیچ محدودیتی درحمل و نقل اقلام اساسی اعمال نمی شود.

مدرس خیابانی با تأکید بر اینکه در همه هشدارهای بهداشتی این اصل که تولید نباید تعطیل شود، باید یک اولویت باشد، ادامه داد: اصل تداوم کار و تولید یک ضرورت و از مسلمات است.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی ایام نوروز، جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازار تشکیل شد تا در این خصوص که چه فعالیت‌های تعطیل و چه فعالیت‌هایی مشمول ادامه فعالیت باشند، تصمیم گیری کند.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص مصوبات این جلسه بیان کرد: مقرر شد تا تمام فعالیت‌های مرتبط با تأمین، توزیع، حمل و لجستیک اقلام و مایحتاج ضروری مردم به ویژه اقلام مورد نیاز برای مبارزه با کرونا نه تنها کند نشود بلکه با شدت و تقویت بیشتری ادامه فعالیت بدهند.

مدرس خیابانی همچنین گفت: مردم هیچ نگرانی از لحاظ تولید این اقلام، عرضه در مراکز فروشگاهی و حتی حمل کالاها نداشته باشند.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی ادامه داد: حتی امروز به سازمان میادین میوه و تره بار تأکید شد تا تعطیلات متداول سال‌های گذشته خود را امسال و با توجه به این شرایط به حداقل برساند و تمام کارخانجات تولید شوینده، ماسک و ضدعفونی و تمام مراکز و فروشگاه‌های عرضه مایحتاج عمومی نیز بدون وقفه در طول تعطیلات مشغول به کار باشند.

مدرس خیابانی اضافه کرد: با توجه به اینکه بخشی از کالاهای اساسی در بنادر جنوبی کشور است، ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرد تا هیچ محدودیتی در طول جاده های درون شهری و برون شهری کشور برای حمل کالاهای اساسی از بنادر جنوبی و سایر نقاط وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: همه دستگاه های مرتبط با موضوع تخلیه و بارگیری، ترخیص و عرضه کالاها مانند گمرک جمهوری اسلامی، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو موظف به ایجاد شیفت های فوق العاده برای تسریع در امور شدند.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی یادآوری کرد: سال گذشته فقط عبور و مرور کالاهای فاسد شدنی و سوختی محدودیت داشت اما امسال به غیر از این اقلام، بقیه کالاهای اساسی، شوینده ها و مواد مورد نیاز بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا محدودیتی برای تردد در جاده ها نخواهند داشت.

مدرس خیابانی در خصوص وضعیت تأمین ماسک مورد نیاز، تصریح کرد: طبیعتاً اولین راهکار برای تأمین ماسک استفاده از ظرفیت های داخل است، به واحدها توصیه کردیم که فعالیت خود را سه شیفته کنند و افزایش تولید را با بکارگیری حداکثر ظرفیت های خود داشته باشند.

وی اضافه کرد: همچنین از واحدهای کارگاهی مختلف که می توانستند تولید ماسک کنند مانند پوشاک و خیاطی ها و کارخانجات تولید تشک و صندلی خودرو و ..به سمت تولید ماسک بروند که خوشبختانه ظرفیت‌ها در این حوزه ها با تأمین مواد اولیه مانند پارچه مورد نیاز و مورد تایید وزارت بهداشت نیز در حال اضافه شدن است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: کارگاه های اتحادیه صنف پوشاک، بسیج اصناف و حتی تمام واحدهایی که قدرت تبدیل خط تولید خود به تولید ماسک را دارند برای تولید ماسک اضافه شدند و با بکارگیری ظرفیت‌های تولید داخل با گذشت زمان میزان بیشتری نیز تولید می‌شود.

مدرس خیابانی در خصوص تولید الکل مورد نیاز نیز گفت: مسایل و مشکلات ما در حوزه الکل از ماسک کمتر است و فاصله ما تا تأمین نیاز کشور کمتر از ماسک است.

وی ادامه داد: در حوزه الکل تمرکز تاکنون روی مراکز بیمارستانی و درمانی بوده است و از هفته گذشته تصمیم گرفته شد تا 130 هزار لیتر الکل در اختیار 22 واحد تولید شوینده قرار بگیرد تا مشخصاً مواد و ژل ضدعفونی را تولید و به داروخانه‌ها برای مصرف مردم عرضه کنند که چند روز است وضعیت داروخانه‌ها برای عرضه این محصولات بهتر شده است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: البته روزانه 215 هزار لیتر الکل نیز در مراکز بیمارستانی و درمانی توزیع می شود.

مدرس خیابانی گفت: روی واردات الکل و ماسک نیز کار می شود، محموله هایی از ماسک رسیده است، تعرفه این اقلام صفر است و تشریفات گمرکی ندارند و اولویت تخیصیص ارز آن به عنوان اولوین اصلی ابلاغ شده است و حتی مقرر شد که این اقلام بدون ثبت سفارش واردات بشود و بهنگامترخیص ثبت سفارش انجام شود.

وی در خصوص تامین دستکش نیز افزود: در تامین دستکش مشکل نداریم و فقط باید در شبکه توزیع عرضه شود و با هماهنگی های انجام شده با وزارت بهداشت در داروخانه‌ها به اندازه مناسب عرضه می شود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: دو شبکه برای عرضه این اقلام در این شرایط خاص داریم، یکی شبکه مراکز درمانی و بیمارستانی است که اولویت وزارت بهداشت نیز هست و یکی صرفا داروخانه ها است.

مدرس خیابانی افزود: پیرو ابلاغیه وزیر کشور و هماهنگی انجام شده با استانداران سراسر کشور، هیچکدام از استان ها مانع جابجایی اقلام بهداشتی اعم از ماسک، الکل، محصولات ضد عفونی کننده و…، نخواهند شد.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش تولید ماسک از محل تولیدات کارگاهی و صنفی، روند عرضه این کالا در سطح داروخانه‌ها نیز افزایشی است البته فاصله بین تولید تقاضا تا حدی زیاد بوده و تمام تلاش ما به کاهش این فاصله از طریق فعال سازی تمامی ظرفیت های تولیدی حتی از طریق تغییر خطوط تولید برخی واحدها معطوف شده است.

قائم مقام وزیر صمت با اشاره به تاکیدات صورت گرفته در خصوص کاهش تردد مردم در سطح شهرها و به خصوص بازار و از طرفی با لحاظ مایحتاج عمومی مردم و اهمیت حمایت از برخی کسب و کارها مانند پوشاک کیف، کفش و…، که در شرایط حاضر با مشکلاتی مواجه شده اند جشنواره فروش اینترنتی به آدرس… در دستور کار قرار گرفته است.

مدرس خیابانی گفت: حدود ۸۰ فروشگاه اینترنتی و ۶ رسته کالایی برای مشارکت در جشنواره فروش اینترنتی شناسایی شده اند و همه واحدهای توزیعی کشور می توانند کالاهای خود را عرضه کنند، این جشنواره تا بیست و نهم اسفند برقرار بوده و حتی امکان تمدید آن نیز وجود دارد؛ البته در این روش فروش کالا سعی شده است با لحاظ استانداردهای بهداشتی در بسته بندی و ارسال کالا از ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی داخل شهری نیز برای انتقال کالا استفاده شود و مردم می توانند از طریق سایت اینماد در صورت شکایت از روند عرضه و یا نوع کالا موارد مد نظر خود را به اطلاع نهادهای نظارتی ما برسانند.

وی تاکید کرد: مواد غذایی و مایحتاج ضروری روزمره مردم تعطیل پذیر نیست و هرگونه محدودیت اگر وجود داشته باشد صرفا برای موارد غیر ضروری است البته چیزی که مد نظر دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا است، تعطیلی و توقف فعالیتهای غیرضروری در سطح کشور است.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا