اخباربرتربرگزیدهصنعت و معدن

چگونه ويروس كرونا می تواند معدن را تحت تأثیر قرار دهد؟

به گزارش صنعت كار، همه گيرى ويروس كرونا در سراسر جهان گسترش یافته و مردم را با سرعت بی سابقه ای تحت تأثیر قرار داده و بسیاری از مشاغل و جوامع را به سمت اقدامات قرنطینه ناامیدانه برای محافظت از خود و اطرافیان می فرستد. و معدن از شیوع آن بي نصيب نمانده است.

معدنچیان در سراسر جهان ، چه اپراتورهای محلی و چه غول های بین المللی ، به منظور محافظت از کارمندان و جلوگیری از شیوع ویروس ، اقدامات جدی به عنوان بستن معادن یا قرنطینه کردن قسمتهای عملیات خود انجام داده اند. با این حال ، در بخشی که به عملیات مؤثر و قابل پیش بینی در زنجیره تأمین خود متکی است ، هرگونه انحراف از رویه های کار سنتی می تواند باعث عدم اطمینان شدید شود و هم تولید و هم سود را تهدید کند.
با توجه به این نکته ، همه گیرى اين بيمارى در حال حاضر بر عملیات معدنکاری و ایجاد روابط تجاری بر روی آنها تأثیر گذاشته و آینده صنعت را در شک و تردید قرار داده است.

کارگران در معرض خطر
شرایط سخت کار در معادن بدان معنی است که کارگران با بیشترین خطر رو به برو هستند و عملیات استخراج معادن در سرتاسر جهان در حالت تعليق قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار «صنعت كار»، در ايران نيز بخش معدن از اين اتفاق بي نصيب نبوده است. هر چند صنايع معدنى بزرگ مشغول بكار هستند اما معادن همچنان به صورت جدى كار خود را شروع نكرده اند.
در اين باره سعيد صمدى دبير انجمن زغالسنگ ايران در گفت و گو با «صنعت كار»، با اشاره به وضعيت كارگران در معادن زغالسنگ اظهار نگرانى كرد و گفت: كارگران معادن زغالسنگ در خطر جدى شيوع ويروس كرونا قرار دارند.
اين موضوع حاكى از آن است كه بايد اقدامات حفاظتى در برخى معادن به ويژه معادن زير زمينى افزايش پيدا كند.

ضررهای مالی
بسته شدن 21 روزه در سراسر کشور در آفریقای جنوبی صنعت فلزات گروه پلاتین را برهم زد در حالى كه این کشور مسئولیت 75 درصد از تولید پلاتین جهان را به عهده دارد.
اين اتفاق در حوزه توليد نقره با تعطيل شدن معادن مكزيك نيز قابل مشاهده است.
درواقع توقف توليد معادن را با ضررهاى مالى مواجه كرده و مى تواند بحرانى در تامين نياز جهانى را بدنبال داشته باشد.

اختلال در عملکرد
شیوع این بیماری همچنین می تواند تأثیرات نامطلوبی در شیوه های کار و تعامل معدنچیان بگذارد. ریو تینتو محدودیت هایی را برای کارمندان قرار داده است که امیدوار است به جلوگیری از شیوع ویروس کمک کند ، اما بى ترديد اين موضوع مى تواند اختلال در عملكرد را به همراه داشته باشد.

چالش های طولانی مدت

روابط بین معدنچیان و صاحبان معدن می تواند یکی از جدی ترین مشکلات در دراز مدت باشد. اتحادیه های معدن در سراسر جهان در حال حاضر تلاش می کنند تا اطمینان حاصل شود که با اعضای خود در محل کار عادلانه و ایمن رفتار می شود و آن دسته از معادنى که در طول همه گیری باز است ، برای اطمینان به اتحادیه ها مبنی بر اینکه اپراتورهای آنها ایمنی کارگران خود را در اولويت قرار داده اند، در ارتباط هستند.

واكنش های فوری

با توجه به این چالش ها ، برخی از بزرگترین شرکت های بخش اقدام پیشگیرانه ای انجام داده اند که BHP را مى توان پيش رو دانست. این معدنکار دو پروژه را به کمک كنترل اين بيمارى اختصاص داده است: یک صندوق 8 میلیون دلاری ، که با همکاری دانشکده پزشکی دانشگاه Universidad Católica دانشکده پزشکی شیلی ، برای تهیه 150،000 کیت تست و تعدادی قطعه زیرساخت دیگر كه فعالیت می کند. و یک صندوق “منابع حیاتی” 30 میلیون دلاری برای حمایت از جوامع استرالیایی که به دلیل شیوع كرونا به شدت آسیب دیده اند.

در ايران نيز واحدهاى معدنى و صنايع معدنى كمك هاى مالى را به استان هاى فعاليت خود اختصاص داده اند.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا