اخباربرگزیدهصنعت و معدن

مصرف حدود ۱۶۰ هزار تن مس تصفیه شده در بازار داخلی

به گزارش صنعت کار، «محمد آقاجانلو» افزود: علاوه بر مصرف مشتریان داخلی، بقیه تولید توسط شرکت ملی صنایع مس ایران برای تبدیل به مفتول به مصرف رسید.

وی یادآور شد: انتظار می رود به دلیل رکود بازار، مصرف واقعی از میزان یاد شده نیز کمتر شود و گمرک ایران نیز آمارهایی ازصدور مس کار نشده دارد که احتمال می رود به صادرات غیر متعارف کاتد مس توسط برخی شرکتها باشد.

پیش از این شرکت یاد شده، اعلام کرد: تولید کاتد برای نخستین بار در تاریخ فعالیت این شرکت در پایان سال ۱۳۹۸ به ۲۵۰ هزار و ۱۳۳ تن رسید.

صادرات کنسانتره مس خام فروشی نیست

آقاجانلو در ارتباط با موضوع صادرات کنسانتره مس توضیح داد: کنسانتره به عنوان محصول میانی شرکت مس محسوب می شود که بخشی از آن برای تبدیل به محصول کاتد و بخشی دیگر به عنوان محصول میانی به منظور صادرات، تولید می شود.

وی تصریح کرد: صادرات کنسانتره مس، خام فروشی محسوب نمی شود و در صنایع معدنی، خام فروشی درهرزنجیره ای بنابر تکامل واحد های بالادستی و پایین دستی شرایط خاص خود را دارد که مدام باید از سوی ستادهای تخصصی به روز آوری شود.

همچنین شرکت مس از تولید بیش ازیک میلیون و ۱۸۰ هزار تن کنسانتره در سال ۹۸ خبرداد که در تاریخ فعالیت آن بی سابقه است.

برخورداری تولید کنسانتره از بالاترین حاشیه سود

آقاجانلو اضافه کرد: امروز بهره برداری سریعتر از طرح های در دست اجرای بخش مس که اکنون در دستور کار قرار دارد،موجب افزایش تولید محصول اقتصادی کنسانتره مس می شود که از بالاترین حاشیه سود در بین کلیه محصولات زنجیره تولید مس برخوردار است.

وی تصریح کرد: انتظار می رود در دوره چهار ساله آینده با راه اندازی طرح های توسعه در بخش مس، بیش از ۷۰ درصد به ظرفیت کنسانتره افزوده خواهد شد.

بستر مناسب برای توسعه صنایع معدنی

معاون طرح های توسعه ایمیدرو خاطرنشان ساخت: امروزذخایرغنی معدنی، موقعیت ممتاز جغرافیایی و دیگر فاکتورهای شا خصی که درکشوروجود دارد، می تواند بستر مناسبی برای توسعه در بخش های مختلف بویژه صنایع معدنی و صادرات باشد.

وی برقراری روابط تجاری – اقتصادی سازنده و بلند مدت را در عرصه بین المللی ضامن ارتقای صادرات با پرهیز از مداخلات سیاسی در مبحث فنی- اقتصادی و اصلاح قوانین و مقررات دانست.

شرکت مس در اسفند ماه ۹۸ از محل فروش محصولات درآمد ۲۵ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریالی داشت.

ارزش بازار شرکت مس در پایان سال ۹۸ به بیش از ۷۲ هزار میلیارد تومان رسید و بازدهی این شرکت در سال ۹۸ به میزان ۱۴۳ درصد اعلام شد.

صرفه اقتصادی توسعه ذوب وپالیش مس

آقاجانلو گفت: توسعه ذوب و پالایش مس در کشور با توجه به مازاد ظرفیت عرضه موجود و نیز افزایش مازاد تولید با توجه به ظرفیت واحد های ذوب سرچشمه و خاتون آباد( کرمان) در شرایطی صرفه اقتصادی خواهد داشت که یا بازارمصرف کشور به شکل چشمگیری گسترش یابد و یا حاشیه سود ذوب و پالایش کاتد افزایش پیدا کند.

میزان فروش شرکت مس پارسال به رکورد ۲۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی برای نخستین بار رسید.

ارزش صادرات مس در سال ۹۸ به رقم بیش از یک میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۹۷ رشد بیش از ۲ برابری دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا