اخباربرگزیدهخودرو

اجرای استاندارد یورو 5 با اعمال شاقه/ فرار خودروسازان از اجبار بد موقع یک قانون

به گزارش صنعت کار، قانون هوای پاک خودروسازان را مکلف کرد تا از ابتدای سال ۹۹ خودروهای بنزینی با کیفیت آلایندگی یورو ۵ ارایه دهند. استاندارد آلایندگی این خودروها باید پیش از مرحله پیش فروش، به تایید سازمان محیط زیست می رسید و چنانچه خودروسازان این الزام را رعایت نکنند، طبق اعلام معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، این خودروها شماره گذاری نخواهند شد و در صورت انجام پیش فروش این محصولات، این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
اما برخلاف آنچه که قرار بود خودروهای تولیدی کشور از ابتدای سال ۹۹ بر اساس استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید شوند، وزیر صمت در اواخر اسفند ماه سال ۹۸، با ارسال نامه ای به معاون اول ریاست جمهوری، خواستار تعلیق این الزام شده است.  رضا رحمانی در این نامه از اسحاق جهانگیری خواسته تا الزام به رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۵ به شش ماه پس از لغو تحریم ها علیه خودروسازی موکول شود، اما وزارت صمت دوباره خواستار تعویق در اجرای این الزام شده و تاکید دارد که به دلیل فراهم نبودن شرایط تولید بنزین با استاندارد یورو 5، تولید خودرو با این استاندارد نیز چندان کمکی به کاهش آلایندگی نمی کند.
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به تاکیدات پیشین خودروسازان مبنی بر هماهنگی وزارت نفت با هدف تولید بنزین با استاندارد یورو 5 می گوید: در زمان ارتقای استانداردهای خودروسازان به استاندارد یورو 4 نیز وضعیت به همین شکل بود که در نهایت به دلیل پایین بودن ظرفیت تولید بنزین یورو 4 در ابتدا ناگزیر به عرضه این بنزین در کلان شهرها شدند.
وی می افزاید: در شرایط فعلی ارتقای استاندارد به یورو 5 تاثیری در کاهش آلایندگی ندارد به طوری که اگر در خودرویی با استاندارد یورو 4 میزان ذرات آلاینده 1.8 گرم باشد این میزان آلایندگی در خودرویی با استاندارد یورو 5 به 1.2 گرم می رسد و حتی شاهد کاهش یک گرمی در هر یک کیلومتر خواهیم بود.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به درصد آلایندگی خودروهای سواری اظهار می کند: بر اساس آمار این میزان آلایندگی به 20 درصد هم نمی رسد در حالی که بیشترین میزان آلایندگی به خودروهای قدیمی کاربراتوری و همچنین خودروهای قدیمی حمل و نقل عمومی اختصاص دارد. بنابراین زمانی که 80 درصد آلایندگی ها به وسایل حمل و نقل عمومی و آلودگی خودروهای سواری نیز به خودروهای کاربراتوری اختصاص دارد، اصرار به تولید خودرو با استاندارد یورو 5 تنها چالشی به چالش های صنعت خودرو می افزاید  و اجبار به اجرای آن چندان معقول نخواهد بود.
مدنی آلایندگی خودروهای کاربراتوری را 50 تا 150 گرم عنوان و تصریح می کند: حتی میانگین این میزان آلایندگی به میزان 100 گرم نیز در مقایسه با آلایندگی فعلی استاندارد یورو 4  که 1.8 گرم است حدود 50 برابر بوده این در حالیست که موتورها نیز 10 برابر بیشتر از خودروی انژکتوری آلایندگی دارند.
وی با تاکید بر این که اگر بر اجرای استاندارد یورو5 تاکید می شود باید دوره 80 به 20 و میزان آلایندگی ها مورد بررسی قرار گیرد، می گوید: در شرایط فعلی اجرای استاندارد یورو 5 چندان ضرورتی ندارد و بهتر است در ابتدا نسبت به حذف موتورسیکلت ها و کاربراتوری ها اقدام شود در همین حال هر هزینه ای که برای خارج کردن این دستگاه ها انجام می شود ظرف مدت کوتاهی از محل مابه التفاوت میزان سوخت جبران می شود ضمن آن که قوانین این موضوع نیز وجود دارد تا خودروسازان چگونه نسبت به انجام این امر اقدام کنند.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به هزینه های انجام این امر می گوید: در برخی موارد خودروسازی ها به دلیل تحمیل هزینه های جدید ناشی از این اقدام به اجبار نیاز به خرید زمان بیشتر هستند بنابراین اگر قرار است هزینه ای در این میان صرف شود نباید به دلیل قیمت گذاری دستوری نادیده گرفته شود چرا که در خودروسازان انگیزه ای برای انجام این کار وجود نخواهد داشت هرچند به شرط جبران هزینه های تحمیلی ، توانمندی آن وجود دارد.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا