اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

عوارض صادراتی سرب و روی باید حذف شود

به گزارش خبرنگار صنعت کار، حسن حسینقلی در گفت و گو با «صنعت کار»، با اشاره به صنعت سرب و روی بیان کرد: کنسانتره سرب روی خود یک محصول است و نمی توان آن را ماده خام تلقی کرد، اما سال گذشته آقای سرقینی معاون سابق امور معدنی وزارت صمت با ارائه اطلاعاتی به تصمیم گیرندگان، کنسانتره را جزو ماده خام حساب کرد که مشمول عوارض 20 درصدی صادرات می شد.

وی ادامه داد: جلسات مختلفی در کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت مس و… برگزار شد که در نتیجه آن عوارض از 20 درصد به 12 درصد کاهش پیدا کرد. البته همچنان ما بر حذف عوارض کنسانتره تاکید داریم زیرا ماده خام نیست.  براساس تعریف قانون رفع موانع تولید در ماده 37- ماده خام ماده ای است که هیچ تغییر فیزیکی و شیمیایی در آن ایجاد نشود، درحالی که کنسانتره خرد شده و با ترکیب برخی مواد عیار آن را افزایش می دهند.

حسینقلی اضافه کرد: اینکه کنسانتره جزو مواد خام باشد، تصمیم درستی نیست، اما با برگزاری جلسات متعدد با حضور نمایندگانی از قوه قضاییه، ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین افرادی از وزارتخانه  به این نتیجه رسیدند که باید این عوارض حذف شود.

وی با اشاره به مصوبه اخذ عوارض نیز افزود: این مصوبه از ابتدا یک ساله بود. پس از آن کمیسیونی اقتصادی برای اخذ عوارض تشکیل شد که مصوبه آنها نیز تا پایان سال 98 بود، درنتیجه از ابتدای سال جاری باید این عوارض حذف می شد اما گمرک در حال حاضر عوارض را دریافت می کند. بنده در این باره به رییس خانه معدن ایران، اتاق بازرگانی و دیگر تشکل ها و سازمان ها نامه نوشتم.

حسینقلی درباره این موضوع تصریح کرد: در مصوبه اولیه که وزیر صمت به گمرک ابلاغ می کند زمان مصوبه تا پایان سال 98 ذکر شده است اما پس از آن با کاهش عوارض نامه دیگری به گمرک ابلاغ شد که تاریخ در آن ذکر نشده است درنتیجه گمرک معتقد است زمان پایان مصوبه مشخص نیست. درواقع باید در نامه دوم وزیر صمت به زمان مصوبه یعنی پایان سال 98 اشاره می کرد. نامه دوم 3 ماه قبل از سوی وزارت صمت به گمرک ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مشکل ما آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید زمان پایان مصوبه را به گمرک اعلام کند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران اظهار کرد: امروز وضعیت صادرات سرب و روی به دلیل شیوع کرونا بحرانی است، باید شرایط تسهیل پیدا کند. از سویی دیگر دولت باید اجازه دهد بازار خودش تنظیم را انجام دهد. امروز تولید در حوزه سرب و روی 6 برابر نیاز بازار داخلی است.

حسینقلی با اشاره به قیمت فعلی شمش تصریح کرد: قیمت یک تن شمش براساس بورس ELM حدود 1930 دلار است که با دلار 15 هزار تومانی، 29 میلیون تومان می شود، درحالی که در بازار ایران شمش با قیمت 26 میلیون تومان به فروش می رسد. درواقع 3 میلیون تومان ارزان تر از بازار جهانی به فروش می رسد زیرا بازار کشش ندارد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت موضوع اکتشاف تاکید کرد: امروز باید اکتشافات در حوزه سرب و روی افزایش پیدا کند تا بتوانیم نیاز کارخانه های تولید شمش را تامین کنیم. باید اکتشاف در کشور را تقویت کنیم.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا