اخبارتاپصنعت و معدن

بیش از 15 هزار میلیارد تومان پروژه بزرگ زیرساختی در لامرد افتتاح می شود

به گزارش صنعت کار، «کارخانه عظیم آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی لامرد»، «ترمینال فرودگاه بین المللی لامرد»، «مجتمع ورزشی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» و «بیمارستان 124 تختخوابی حاج محمود حاج حیدر» از جمله طرح هایی است که امروز به دستور رئیس جمهور و با حضور تعدادی از مسئولان دولت در لامرد (جنوب استان فارس) به بهره برداری می رسد.

مجموع اعتبار این 4 طرح بیش از 15 هزار میلیارد تومان است که در ادامه بخشی از امکانات این طرح ها ارائه می شود.

ترمینال فرودگاه بین المللی لامرد با ظرفیت پذیرش سالیانه ۹۰۰ هزار نفر

فرودگاه بین المللی لامرد اسفند 95 با پیگیری‌های نماینده مردم لامرد و مهر در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، از مدیریت فرودگاه شیراز جدا شد و تحت نظارت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران قرار گرفت که این اقدام سبب افزایش اعتبارات عمرانی و زیرساختی این فرودگاه شد.

احداث ترمینال جدید این فرودگاه  از سال ۹۳ شروع شد که تکمیل آن پس از قرار گرفتن تحت نظارت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، به صورت جدی پیگیری و تکمیل شد.

این ترمینال از نظر وسعت دومین ترمینال فرودگاهی استان فارس پس از فرودگاه شیراز محسوب می شود  و ظرفیت پذیرش سالیانه ۹۰۰ هزار نفر را دارد.

ترمینال جدید با مساحت ۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع به همراه موتورخانه و جاده دسترسی جمعا با اعتبار بالغ بر 40 میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران احداث شده است.

به گفته پرویز میری (مدیر فرودگاه لامرد) ؛ اکنون از  فرودگاه لامرد، هفته ای ۱۴ پرواز داخلی در مسیرهای تهران، شیراز، بندرعباس و سیری و دو پرواز خارجی در مسیر دوحه انجام می شود.

بیمارستان 124 تختخوابی حاج محمود حاج حیدر لامرد

یکی دیگر از آرزوی های دیرینه اهالی شهرستان لامرد که امروز محقق می شود، تکمیل و راه اندازی بیمارستان جایگزین لامرد است.

این بیمارستان با زیربنای ۱۱ هزارمتر مربع، به همت خیراندیش نیکوکار حاج محمود حاج حیدر (خیراندیش لامردی) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مرحله راه اندازی رسیده است.

این مرکز آموزشی-درمانی در دو طبقه و شامل بخش هایی نظیر، بستری زنان و مردان و به صورت مجزا و داخلی و اطفال بصورت مجزا، پنج اتاق عمل، که یکی از این اتاق ها در بخش اورژانس و در طبقه زیرین واقع می‌باشد، بخش زایشگاه و اتاق های ال دی آر،  شش تخت ان آی سیو نوزادان،  هشت تخت آی سیو، هشت تخت سی سی یو، اورژانس و اتفاقات به صورت مجزا، درمانگاه تخصصی و بخش های پاراکلینیک شامل رادیولوژی، سی تی اسکن، آزمایشگاه، داروخانه، فیزیوتراپی و بخش های لاندری، آشپزخانه و سی اس آر و بخش اداری می باشد که با اعتباری قریب به ۶۰ میلیارد تومان ساخته شده است.

محوطه سازی و موتورخانه  با اعتباری بالغ بر 45 میلیارد تومان و تجهیزات پزشکی و غیر پزشکی نیز با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی خرید و نصب شده است.

بزرگترین مجموعه ورزشی در جنوب استان فارس

از جمله طرح‌های دیگری که با مشارکت وزارت نفت و وزارت ورزش و جوانان به مرحله تکمیل و افتتاح رسیده طرح مجتمع ورزشی شهید سپهبدحاج قاسم سلیمانی در لامرد است که ظرفیت میزبانی مسابقات بزرگ ورزشی را دارد.

به گفته مدیرکل ورزش و جوانان فارس، کلنگ احداث این مجموعه بزرگ و کم نظیر در زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع در سال ۸۷ به زمین زده شده بود، اما بنا به دلایلی عملیات احداث آن تا سال ۹۶ متوقف بود.

کامیاب مدیرکل ورزش وجوانان استان فارس با اشاره به تلاش‌های علوی نماینده مردم لامرد در مجلس شورای اسلامی در راستای تکمیل این پروژه گفت: این مجموعه ورزشی متشکل از سه سالن تخصصی، استخر و سونا و چندین فضای ورزشی استاندارد است و با افتتاح آن ظرفیت‌های میزبانی در رشته‌های مختلف ورزشی در جنوب فارس افزایش چشمگیری خواهد یافت.

میزان اعتبار این پروژه 36 میلیارد تومان اعلام شده است.

سالن ورزشی مجموعه ورزشی در مساحت ۳۳۶۰ متر مربع استخر و جکوزی در مساحت هزار و ۶۳۸ مترمربع، سالن تنیس روی میز در مساحت ۲۰۰ متر مربع و سالن آمادگی جسمانی و بدنسازی آن نیز در مساحتی بیش از ۱۰۰ متر مربع احداث شده است.

افتتاح کارخانه آلومینیوم جنوب فارس با سرمایه گذاری 1.2 میلیارد دلاری

کارخانه عظیم آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد به دستور رئیس جمهور و با حضور رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت به صورت رسمی افتتاح می شود.

این پروژه با ارزش سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلار با عاملیت بانک صادرات ایران و همکاری سندیکای بانکی با تامین سرمایه از طریق منابع خارجی و با سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری غدیر و سازمان ایمیدرو ساخته شده است.

شرکت سرمایه گذاری غدیر ۵۱ درصد  و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز ۴۹ درصد سهام این کارخانه را در اختیار دارند.

طرح آلومینیوم جنوب در مساحت 200 هکتار یکی از بزرگترین طرح‌های تولیدی بخش آلومینیوم در کشور است که با هدف رفع نیازهای داخلی و توسعه صادرات و به ویژه محرومیت زدایی باعث ایجاد اشتغال ۱۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در فاز نهایی خواهد شد.

با پیگیری های مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با توجه به شرایط مساعد برای فراوری شمش مذاب تولید شده از این کارخانه از مدتها قبل رایزنی هایی برای  جذب سرمایه گذار و توسعه صنایع  پایین دست آلومینیوم  به عمل آمده است تا افزون بر 130 هکتار از اراضی میزبان  انواع صنایع پایین دست آلومینیوم باشد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا