اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

قیمت سیمان در عراق افزایش یافت/ احتمال صادرات دوباره سیمان به عراق

حمید حسینی در گفت و گو با «صنعت کار» با اشاره به صادرات سیمان و کلینکر به عراق، گفت: سال گذشته عراق اولین مقصد صادراتی ما در کلینکر بود و یکی از بازارهای خوب ایران محسوب می شود.

وی با اشاره به بسته بودن مرزها به دلیل شیوع کرونا، ادامه داد: خوشبختانه با وجود این موضوع همچنان صادرات کلینکر ایران از گمرک خرمشهر به گمرک ابوفلوس عراق ادامه دارد.

به گفته وی، با شیوع بیماری کرونا و کمبود عرضه، قیمت سیمان در عراق به شدت افزایش پیدا کرد، به همین دلیل احتمال آزادسازی واردات سیمان به صورت موقت نیز وجود دارد.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق  تصریح کرد: از روز گذشته فعالیت های اقتصادی در عراق شروع شده است. البته با آغاز فعالیت واحدهای تولیدی این کشور بخشی از کمبودها تامین می شود.

وی با اشاره به بسته بودن مرزهای کشور، افزود: باز شدن مرزهای مهران و شلمچه دسترسی ما به مرکزو جنوب عراق با قیمت های مناسب حمل و نقل را فراهم می کند که می تواند امکان صادرات سیمان نیز مهیا شود.

به گفته حسینی، باید منتظر ماند تا اولویت های دولت عراق برای واردات ابلاغ شود، زیرا در حال حاضر واردات مواد غذایی و بهداشتی در اولویت است اما قرار است مجوز واردات سایر کالاها و مصالح ساختمانی از بندر ابوفلوس صادر شود. با صدور این مجوز امکان صادرات دوباره سیمان نیز وجود دارد.

حسینی افزود: به طور کلی با شروع بازسازی عراق، این کشور نیازمند واردات سیمان خواهد بود، درنتیجه می توانیم دوباره وارد بازار سیمان آن شویم. همچنین با توجه به شروع بازسازی سوریه می توانیم با عراق سوآپ سیمان داشته باشیم.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق  اظهار کرد: بدون شک بازار عراق بازار مورد توجه ما است و مرتب در حال مطالعه برروی آن هستیم.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا