اخباربانک و بیمهبرگزیده

تشریح برنامه های بانک ملت در زمینه تحول دیجیتال

به گزارش صنعت کار، در این زمینه، وزارتخانه مذکور نسبت به چاپ وتوزیع مجلد معرفی ابعاد تحول دیجیتال و راهکارهای پیشنهادی برای تهیه نقشه راه تحول دیجیتال نیز اقدام کرده و از بانک‌ها خواسته است برنامه و نقشه راه این تحول را تهیه و ارائه کنند. مبنای اصلی این موضوع براساس گذر از مرحله “محصول‌گرایی” به “مشتری‌گرایی و خدمت‌محوری”است که درصورت توجه جدی به آن می‌توان شاهد ایجاد نوآوری در لایه‌های مختلف کسب و کار و تامین نیازهای فعالان اقتصادی و سایر متقاضیان از طریق بهبود تجربه مشتری باشیم. این موضوع زمینه ساز آن شد تا وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال گذشته با برگزاری جلسات اختصاصی فنی با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاهی و بانکی نسبت به ارزیابی اقدامات بانک‌ها در زمینه بحث تحول دیجیتال و ارائه نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال اقدام کند. ماحصل کار بیانگر آن بود که در سال 98 بانک ملت در زمینه همگامی با تحول دیجیتال و تهیه نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال در بین بانک‌های دولتی و خصوصی شده، پیشگام بوده است. براین اساس، در جلسه ای با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر اموراقتصادی و دارایی و مدیران ومعاونان وزارتخانه مذکور از عملکرد بانک ملت در این زمینه قدردانی شد.
به گزارش صنعت کار،براین اساس محمد بیگدلی- مدیرعامل بانک ملت با هدف آگاهی بیشتر از کم و کیف این موضوع توضیحاتی را ارئه کرد. بیگدلی درباره آخرین روندها و دستاوردهای بانک ملت در حوزه تحول دیجیتال گفت: بانک ملت از سال 1397 با درک اهمیت توجه به مبانی بانکداری و تحول دیجیتال، نسبت به تعریف آن به عنوان یکی از استراتژی‌های نه‌گانه بانک اقدام کرد. وی در ادامه افزود:هم‌اکنون کارگروه پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال، با حضور مدیران عالی بانک مشغول به فعالیت است و در زمینه مواردی نظیر استخراج متدولوژی تدوین نقشه راه تحول دیجیتال، تعیین ساختار راهبری و نقش‌ها و مسوولیت‌های تحول دیجیتال، همسوسازی استراتژی‌های کسب و کار، بررسی تاثیر بانکداری دیجیتال بر جریان‌های درآمدی و استخراج پروژه‌های کلان برای تحول تحقق دیجیتال، در بانک بررسی‌های لازم را انجام داده یا در حال تکمیل آن است.
مدیرعامل بانک ملت تصریح کرد: در این زمینه بانک ملت چشم‌انداز، ماموریت، اهداف کلان و محورهای استراتژیک خود را در حوزه کسب و کار و تحول دیجیتال تعریف کرده و در زمینه چالش‌ها و ریسک‌های پیش رو برای گام نهادن در این مسیر، شناسایی بازیگران اصلی در این اکوسیستم و نقاط قوت و ضعف آن، مطالعات جامعی را انجام داده است. وی اظهار داشت: حسب برنامه‌ریزی صورت پذیرفته، تدوین نقشه راه تحول دیجیتال بانک ملت، به زودی خاتمه می‌یابد که یک نسخه از آن نیز در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار خواهد گرفت. علاوه براین، بانک ملت با هدف آشنایی هرچه بیشتر در این زمینه و همچنین تغییر مسیر یا سازماندهی مجدد فرآیندها، نسبت به تعریف پروژه‌های راهبر در زمینه بانکداری دیجیتال اقدام کرده است. این پروژه‌ها، علاوه بر اینکه تأثیرات درون سازمانی یادشده را به همراه خواهد داشت، باعث می شود که مشتریان نیز متوجه تحولی محسوس در بانک شوند،همچنین کارشناسان و مدیران نیزبا اجرای این پروژه‌ها، توانایی‌ها و قابلیت‌های موجود در بانک را محک زده و به نقاط ضعف و قوت خود پی می‌برند. وی در پاسخ به این سوال که چه خدماتی با دیدگاه بانکداری دیجیتال برای مشتریان قابل استفاده خواهد بود، گفت: در ابتدا باید به این نکته اشاره شود که در تحول دیجیتال، اصل مهم، استفاده حداکثری از داده‌های مشتری و توجه بیشتر به بهبود تجربه مشتری در دریافت خدمات بانکی است. ضمن آنکه سهولت در ارائه خدمات و تنوع کانال‌های ارائه خدمات هم باید مدنظر قرار گیرد. بنابراین پروژه های راهبر باید چنین ویژگی‌هایی را داشته باشد.
بیگدلی افزود: دو پروژه بزرگ که در سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، عبارتند از:1-پروژه اعطای تسهیلات غیرحضوری فرابانک که به جرات می‌توان گفت درنوع خود بی‌نظیر است. وی در توضیح این پروژه ها گفت:هم اکنون از ابعاد طراحی و تولید سامانه به انجام رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در ماه آینده، مورد بهره‌برداری قرارگیرد. متقاضیان از طریق این سامانه که به صورت 24×7 و از طریق محیط بانکداری اینترنتی بانک ملت قابل دسترسی است، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست تسهیلات خود اقدام کنند.2-پروژه دیگر، پروژه بانکداری مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی است. این پروژه یکی از پروژه‌های کلیدی بانک ملت است که در سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در این پروژه تلاش بر این است که اکوسیستمی جدید بر پایه شبکه‌های اجتماعی و توأم با فضای کسب و کاری و به ویژه تکیه بر انجام راحت تراکنش‌های بانکی در محیط تلفن همراه فراهم ساخته شود. این پروژه در واقع نسل جدید همراه بانک ملت است.
وی با اشاره به اینکه بانک ملت قبلا هم از این قبیل پروژه‌ها داشته است، گفت: در این زمینه به طراحی و تولید سامانه نماچک، پروژه ملی شارژ سهمیه کارت سوخت، طراحی و تولید APIهای موردنظر برای Fintech ها می توان اشاره کرد که در حال بهره برداری هستد. بیگدلی در پاسخ به این سوال آیا هم اکنون زمینه و امکانات لازم برای حرکت به سوی بانکداری دیجیتال در کشور وجود دارد، بیان داشت: همانگونه که قبلا هم بدان اشاره کردم، اصطلاح بانکداری دیجیتال در واقع یک تحول دیجیتال است که باعث دگرگونی‌های قابل ملاحظه ای در کسب و کار بانک ها می‌شود. این مهم باعث می شود که بیشتر از ضرورت توجه به زیرساخت‌های فنی، به زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی توجه شود. در واقع این تحول بیش از هر چیز نیازمند آموزش برای کارکنان بانک ها متناسب با شغل و عملکرد واحدهای بانک و همچنین فرهنگ‌سازی برای مشتریان است. مدیرعامل بانک ملت در پایان خاطرنشان کرد: اینجانب همواره به این موضوع تاکید دارم که در پیاده سازی تحول دیجیتال باید صبر و حوصله داشته باشیم. با برنامه حرکت کنیم و از آموختن نهایت لذت را ببریم. از شکست‌ها درس بگیریم و از پیروزی‌ها مغرور نشویم. تحول دیجیتال حرکتی است پیوسته ومداوم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا