اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

انجمن فولاد موضوع سهمیه بندی را پیگیری می کند

به گزارش صنعت کار، در سال های گذشته کمبود کنسانتره و گندله توانست دلالان را وارد این بازار کند، که بدون شک بر قیمت تمام شده نیز تاثیر گذار خواهد بود.

در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل این مشکل موضوع سهمیه بندی را مطرح کرد تا علاوه بر تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای فولادسازی بتواند حضور دلالان در بازار را کمرنگ کند.

سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، درباره موضوع سهمیه بندی به «صنعت کار» گفت: هنوز این سهمیه بندی ابلاغ نشده است اما انجمن آن را پیگیری می کند. درهمین رابطه هفته گذشته نیز جلسه ای در وزارتخانه داشتیم.

وی ادامه داد: باید در زمینه تامین مواد اولیه ارتباط با بنگاه ها انجام شود. خوشبختانه شرکت های معدنی نیز نگاهی مثبت به این موضوع دارند.

به گفته خلیفه سلطان، سهمیه بندی تاثیر بسزایی در کاهش دلالان موجود در بازار دارد.

سهمیه بندی باید بازنگری شود

اما در این میان انجمن سنگ آهن معتقد است موضوع سهمیه بندی باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

در این باره سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن به «صنعت کار» گفت: سهمیه‌بندی به مفهوم تدوین جدول عرضه و تقاضا در پایان سال انجام شده است. این اقدام غیر رقابتی است و با اصول بازار منافات دارد.

وی ادامه داد: همچنین تاثیر منفی آن بر کسب و کار نیز قبلا آزموده شده است، زیرا این موضوع اولین بار در دوران معاونت دکتر سرقینی به تصویب رسید اما در همان زمان هم با اشکالاتی همراه بود و منجر به شکایت ما به شورای عالی رقابت شد. به همین دلیل یکی از اصلی ترین اقدامات جاری انجمن بازنگری این موضوع است که با دکتر اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح خواهد شد.

عسگرزاده بیان کرد: براساس این بخشنامه معادن و صنایع معدنی کشور اعم از دولتی و خصوصی ملزم به تولید مقدار مشخصی ماده معدنی هستند که باید به مصرف کنندگان مشخصی هم عرضه کنند و این موضوع به آنها ابلاغ شده است. از آنجا که مقدار مشخص شده برابر یا بیش از ظرفیت کل واحد تولیدی است و قیمت نیز در این بخشنامه به صورت دستوری مشخص می‌شود، عملا مفهوم سرمایه‌گذاری و تولید آزاد زیر سوال رفته است.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا