نفت و پتروشیمیویژه ها

یک میلیارد دلار درآمد نفتی همچنان در مسیر صندوق توسعه ملی

به گزارش صنعت کار، مهرداد لاهوتی با بیان اینکه بر اساس قانون حدود 20 درصد درامد ارزی حاصل از فروش نفت کشور باید به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود، گفت: سال گذشته، بیش از یک میلیارد دلار از این درامد به حساب صندوق توسعه ملی واریز نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به برگزاری جلسه مشترک اعضای صندوق توسعه ملی در کمیسیون برنامه مجلس گفت: اواخر هفته قبل تعدادی از اعضای صندوق توسعه ملی در کمیسیون حاضر شده و گزارش عملکرد صندوق را به نمایندگان ارائه کردند.

وی افزود، کشورهای مانند چین، هند و کره مشتریان اصلی نفت صادراتی ایران هستند و سال گذشته قسمتی از درامد ارزی حاصل از فروش نفت به این کشورها وصول نشده و به این ترتیب بخشی از درامد پیش بینی شده ارزی کشور متعلق به صندوق توسعه ملی، به حساب این صندوق واریز نشده است.

لاهوتی با اشاره به اینکه عدم واریز این مبالغ به معنای عدم تمایل دولت به پرداخت سهم صندوق توسعه نیست، گفت: دولت هم اکنون باید سهم 32 درصدی صندوق توسعه ملی و 14.5 درصدی وزارت نفت را نیز واریز کند.

وی ادامه داد، به نظر می‌رسد در این موضوع عمدی در کار نبوده و دولت قصد دخل و تصرف در واریز سهم صندوق توسعه ملی را نداشته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد، عدم واریز تعهدات دولت به صندوق توسعه به معنای عدم تمایل دولت به واریز این مبالغ نیست و ظاهرا به دلیل وصول کمتر درامدها، این مبلغ 1 میلیارد دلار به حساب صندوق واریز نشده است.

لاهوتی گفت: در وضعیت پیچیده فعلی بازار نفت و سایه سنگین تحریمها، وزارت نفت عملکرد قابل قبولی در فروش نفت تولیدی کشور داشته است.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا