برترصنعت و معدنگوناگونویژه ها

اشتغالزایی 248 نفری با افتتاح طرح های جدید شرکت ملی مس

به گزارش صنعت کار، کارخانه ذوب مس خاتون آباد از تکنولوژي نسل هاي قدیم کوره ذوب فلش بهره می برد که داراي محدودیت هاي تکنیکی متعددي بود که مهمترین آنها استفاده از 4 مشعل ونتوري و سیستم شارژ بسیار قدیمی و با دقت پایین، استهلاك بالا ، عدم امکان استفاده از اکسیژن، مصرف بالاي سوخت هاي فسیلی، میزان تولید غبار و تاثیر آن بروي سایر تجهیزات پایین دستی و …. بود .درنتیجه  با رفع مشکلات یاد شده و همچنین بروزرسانی تکنولوژی مورد استفاده ظرفیت تولید افزایش یافت.

درواقع با بهره برداری از کارخانه ذوب مس خاتون آباد با افزایش 50 درصدی، تولید مس آندی را از 80 هزار تن به 120 هزار تن در سال می رساند.

میزان سرمایه‌گذاری ارزى و ريالى  اين پروژه 118 میلیون یورو و 111 میلیارد تومان است كه اشتغالزايي ١٢٠ نفرى را به همراه دارد.

اما در کنار این طرح 3 طرح دیگر نیز به بهره برداری رسید. طرح احداث کارخانه تولید اکسیژن مس خاتون آباد با سرمایه 192 میلیارد ریال و31 میلیون یورو برای تامین اکسیژن مورد نیاز فرایند غنی سازي هواي کوره جدید فلش و متعاقبا غنی سازي هواي

مورد نیاز کوره هاي کنورتر طراحی و اجرا شده است. ظرفیت تولید در این طرح 440 تن اکسیژن در روز است و اشتغالزایی 31 نفری را در مجتمع مس شهربابک به همراه دارد.

کارخانه اسید خاتون آباد پروژه دیگری است که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره برداری رسید. این طرح به جهت اطمینان از رفع آلودگی هاي زیست محیطی ناشی از انتشار گازهاي خروجی کوره هاي ذوب فلش و کنورتر انجام شد که با هدف تبدیل گاز دي اکسید گوگرد ناشی از سوختن گوگرد موجود درکنسانتره به ظرفیت حدود 600 هزارتن اسید سولفوریک در سال طراحی و اجرا شده است.

 یکی از مزیت هاي این طرح جذب کامل غبار خروجی از الکتروفیلترهاست که توسط دستگاهی بنام WESP انجام می شود که 100 درصد غبار موجود در گاز ورودي در این مرحله جذب و امکان ورود به اتمسفر را پیدا نمی کنند. میزان سرمایه ریالی و ارزی این پروژه به ترتیب 75 میلیارد ریال و100 میلیون یورواست که اشتغالزایی 65 نفری به همراه دارد.

احداث انبار کنستانتره مس نیز پروژه چارم شرکت ملی صنایع مس ایران است که به بهره برداری رسید. هدف از اجرای این طرح  افزایش ظرفیت کارخانه ذوب و محدودیت هاي ظرفیت و سایر مشکلاتی موجود در طراحی انبار قدیم از جمله جلوگیري از اتلاف فیزیکی ماده ارزشمند کنسانتره مس ، بود.

این انبار با مجموع ظرفیت 60 هزار تن شامل، ایجاد ظرفیت انبارش 50 هزار تن متریک کنسانتره مس، 5 هزار تن متریک سیلیکا فالکس  و5 هزار تن متریک کنسانتره سرباره و 26 تن مواد سرد بازگشتی می شود، که ساخت آن با سرمایه 158 میلیارد ریالی و3 میلیون یورویی انجام گرفت که برای 32 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

ارزش سرمایه‌گذاری این 4 طرح جمعاً 252 میلیون یورو بعلاوه 221 میلیارد تومان است كه منجر به اشتغال‌زایی برای 248 نفر خواهد شد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا